Ingezonden persbericht


'Mediasmart ook in Nederland van start!'

Mediavaardigheid en reclamebewustzijn onder kinderen.

Amsterdam, 29 maart 2004; in navolging op Mediasmart in de UK, Duitsland en België, gaat ook in Nederland het initiatief van start om een educatief programma te ontwikkelen ter verbetering van de mediavaardigheid en het reclamebewustzijn onder kinderen tot en met 12 jaar.

Daarmee geeft Nederland gehoor aan het advies van Medy van der Laan, Staatssecretaris van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, van november 2003, waarin zij pleit voor zelfregulering door het bedrijfsleven in de vorm van een bijdrage aan een dergelijk grootschalig educatief programma. Het unieke initiatief beoogt een samenwerking tussen het Nederlandse bedrijfsleven, de overheid, een aantal universiteiten en maatschappelijke organisaties, waaronder ouderverenigingen.

In Nederland vindt op 29 april in Amsterdam de eerste bijeenkomst plaats van alle betrokken partijen. Daar verzorgt Dr. Paul Jackson van Mediasmart UK een presentatie, een eerste projectplan wordt gepresenteerd en de commissies worden samengesteld.

Het project, dat de werktitel 'Reclame Rakkers' heeft meegekregen, wordt ontwikkeld voor kinderen, ouders en leerkrachten en richt zich daarmee op zowel de thuissituatie als de schoolomgeving van kinderen tussen de 6 en 12 jaar oud. Het doel is het verbeteren van de mediavaardigheden en van het bewustzijn over de werking en doelstellingen van reclame onder kinderen. Het project wordt ontwikkeld in samenwerking met Mediasmart UK (www.mediasmart.org.uk), een initiatief van de Engelse overheid, het bedrijfsleven, de wetenschap en een aantal maatschappelijke organisaties.

Het programma zal bestaan uit onder andere een lespakket voor scholen, een interactief programma voor ouders, een educatieve website, een voorlichtingscampagne, periodiek onderzoek, een nieuwsbrief, een jaarlijkse prijsvraag en evenement, een examenmethode, een TV concept, een reclamespel, workshops, ouderavonden en coaching- en adviesdiensten.

De projectleiding ligt bij de Stichting De Kinderconsument, die de dagelijkse verantwoordelijkheid voor het project op zich heeft genomen. Partijen worden uitgenodigd om zitting te nemen in twee commissies; de regiegroep die operationele verantwoordelijkheid gaat dragen en de adviescommissie die toezicht houdt.

Achtergrondinformatie Stichting De Kinderconsument

De Stichting De Kinderconsument is een onafhankelijke non-for-profit organisatie, in maart 2001 opgericht door Bamber Delver en kwam voort uit het project Kinderen en Internet van het Jeugdfonds Jantje Beton. De Stichting behartigt de belangen van kinderen en hun ouders op het gebied van Media en Reclame. Zij ontwikkelt educatieve programma's, trainingen, cursussen, organiseert ouderavonden, verzorgt publicaties en PR - activiteiten, publiceert boeken met als doel het verbeteren van de mediavaardigheid en de commerciele weerbaarheid van kinderen. Zij pleit niet voor een verbod op reclame, maar wil met de juiste hulpmiddelen een bijdrage leveren aan de educatie van kinderen, zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot bewuste en kritische consumenten.

Voor meer informatie of interviews kunt u contact opnemen met:

79a678.jpg

Stichting De Kinderconsument

Mevr. Liesbeth Hop / Anouk Pappers

www.kinderconsument.nl

Email liesbeth.hop@kinderconsument.nl of anouk@gesprekspartners.nl

Telefoonnummers 06 - 55 86 76 98 of 06 - 54 77 48 76

Einde persbericht

Stichting De Kinderconsument
www.kinderconsument.nl

Ennemaborg 107
1082 SN Amsterdam

Telefoon 06 - 55867698
Email: liesbeth.hop@kinderconsument.nl