Verbond van Verzekeraars

Polisvoorwaarden? Lezen is weten!

Polisvoorwaarden hebben ook effect op het imago van de verzekeringsbedrijfstak. Uit een consumentenonderzoek van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) blijkt namelijk dat consumenten die de voorwaarden goed begrijpen, een positiever beeld hebben van verzekeraars dan consumenten die de voorwaarden niet of nauwelijks begrijpen (86 tegen 71%).

De Nederlandse consument wil graag weten wat hij koopt en vindt naast duidelijke producten ook de polisvoorwaarden van belang. Om te achterhalen welke groep consumenten de polisvoorwaarden beter begrijpt, heeft het CVS onder meer gekeken naar factoren als leeftijd, geslacht, opleiding en sociale klasse. Volgens het CVS blijkt uiteindelijk het opleidingsniveau de doorslaggevende factor te zijn. Samen met, logischerwijs, het aantal minuten dat mensen besteden aan het doorlezen van de polisvoorwaarden.

Meer lezen leidt tot meer begrip
Uit het imago-onderzoek blijkt dat consumenten die zeggen de polisvoorwaarden heel goed te begrijpen, significant meer minuten hebben besteed aan het lezen van de voorwaarden dan consumenten die zeggen de voorwaarden bijna niet of totaal niet te begrijpen. Zo besteedt de consument die zegt de polisvoorwaarden heel goed te begrijpen, gemiddeld ruim 50% meer tijd aan het lezen dan consumenten die deze (bijna) niet begrijpen (zie ook figuur). Het CVS heeft ook becijferd dat mensen gemiddeld 24 minuten besteden aan het lezen van de polisvoorwaarden bij afsluiting van een verzekering. Daarbij stelt het rekeninstituut overigens zelf al de vraag of dit wel een reële weergave van de tijdsbesteding is. Deze kan immers sterk per product verschillen, vertelt CVS-statisticus Liesbeth Goverse. Een consument zal meer tijd besteden aan het doorlezen van de polisvoorwaarden van een ingewikkelde levensverzekering dan van een eenvoudige (kortlopende) reisverzekering.

Grootste ergernis
Volgens het onderzoek van het CVS vindt ruim één op de vier consumenten onduidelijke polisvoorwaarden de grootste ergernis bij het afsluiten van een verzekering. Op zich niet vreemd, omdat de consumenten, die voor dit antwoord kozen, de polisvoorwaarden ook minder goed begrijpen. Goverse: Slechts 14% van de consumenten die aangeeft onduidelijke polisvoorwaarden de grootste ergernis te vinden, zegt de polisvoorwaarden goed tot zeer goed te begrijpen.

Verzekerd!, april 2004