Provincie Utrecht

Persbericht

Reactie op Nota Ruimte

Draaischijf van Nederland vergt investeringen

27-4-2004
Het gebied Utrecht/'t Gooi wordt in de Nota Ruimte erkend als een economische krachtige regio en als infrastructurele draaischijf van de Randstad. De NV-Utrecht levert een belangrijke bijdrage aan de versterking van de internationale concurrentiepositie van de Randstad. Die positie wil men onderhouden en uitbouwen. Maar het zicht op de benodigde financiën van het Rijk om dat ook in de toekomst waar te kunnen maken is er niet. Dit stelt de samenwerkende bestuurders van het gebied teleur.

Aldus een reactie van de NV Utrecht, een samenwerking van de gemeenten Amersfoort, Hilversum en Utrecht, de gewesten Eemland en Gooien Vechtstreek, het Bestuur Regio Utrecht en de provincie Utrecht.

Binnen de Randstad worden drie kerngebieden genoemd, de Noordvleugel, de Zuidvleugel en de NV Utrecht. Het NV-Utrecht gebied is van essentieel belang voor de bereikbaarheid van de Randstad, met name voor de mainports Schiphol en Rijnmond en voor het Europese achterland.

Verstedelijkingsopgave baart zorgen
De ruimtelijke keuzes die op dit moment gemaakt worden om de verstedelijkingsopgave te realiseren passen binnen de hoofdlijnen van de Nota Ruimte. Zo mag bv Rijnenburg in Utrecht ontwikkeld worden.Gezien de enorme druk op de woningmarkt is er in het NV Utrecht-gebied tussen 2010 en 2030 nog een behoefte aan 110.000 woningen. Naast het afmaken van de huidige opgave betekent dit herstructurering van bestaande woon- en werkgebieden en het zoeken naar nieuwe woonlocaties.
Hiervoor is een hoge ambitie van het Rijk nodig om minstens 40 % van deze opgave binnenstedelijk te realiseren. Het Rijk lijkt tevreden als er slechts 25 tot 40% van de verstedelijkingsopgave binnenstedelijk wordt uitgevoerd. Deze lagere ambitie is zorgelijk voor het behoud van vitale steden en het bieden van voldoende woningaanbod. Ook een punt van zorg is het verkrijgen van een goede balans tussen de landschappelijke kwaliteit van Utrecht (gehonoreerd met de aanwijzing van vier Nationale Landschappen) en de grote verstedelijkingsbehoefte in het gebied. De NV Utrecht vraagt daar aandacht voor.

Debat met o.a. minister Peijs
Op 10 mei 2004 houdt de NV Utrecht op het Media Park in Hilversum olv Maria Henneman een debat over de ambities van de regio. Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat is een van de sprekers. Het debat zal zich toespitsen op de manier waarop de stedelijke driehoek Amersfoort-Hilversum-Utrecht haar rol als belangrijke motor voor de economische groei in ons land kan vervullen. Daarbij richt zich het vizier ook op de investeringen die hiervoor nodig zijn in de infrastructuur rondom Utrecht.

Bijlage: Reactie NV-Utrecht op Nota Ruimte

Noot voor de media:
Voor vragen n.a.v. dit persbericht kunt u contact opnemen met de volgende personen:

* Jan Pieter Lokker, voorzitter bestuurlijk NV Utrecht-overleg en gedeputeerde Randstad en strategieontwikkeling provincie Utrecht. Hij is te bereiken via zijn communicatieadviseur: 030-2582460 of 06 20003533

* Marie-Louise van Kleef, wethouder RO en Wonen, gemeente Utrecht. Zij is telefonisch te bereiken via bestuurscommunicatie: 030 2861168 0f 06 270 30 714

* Jan Streng, gedeputeerde ruimtelijke ordening provincie Utrecht. Eveneens te bereiken via 030-2582460 of 06-20003533
* Evert van Linge, portefeuillehouder Regionaal Structuurplan en randstadsamenwerking van het Bestuur Regio Utrecht. Hij is te bereiken via zijn communicatieadviseur: 030-2862579.
* Paul Strengers, wethouder Ruimtelijke Ontwikkeling gemeente Amersfoort. Te bereiken via 033-4694341 of 06-5130413
* Henny Borstlap, loco- burgemeester Hilversum. Zij is te bereiken via haar communicatieadviseur: 035 6292076.

Bijlage:

REACTIE NV-UTRECHT OP NOTA RUIMTE

Waardering voor de Nota Ruimte op de volgende onderdelen: 1. Veel beleidsruimte voor de provincie en (samenwerkende) gemeenten. De ruimtelijke keuzes die op dit moment in ons gebied gemaakt worden passen binnen de hoofdlijnen van de Nota Ruimte. Dat blijkt ook uit de formele reactie van het Rijk op het ontwerp-streekplan en ontwerp-RSP. Zo mag Rijnenburg ontwikkeld worden. 2. Krachtige inzet op de Randstad is positief. De NV-Utrecht maakt daar integraal onderdeel van uit en kan een belangrijke bijdrage leveren om de internationale concurrentiepositie van de Randstad te versterken. In de Randstad worden drie economische kerngebieden benoemd; de Noordvleugel, de Zuidvleugel en Utrecht/'t Gooi. Dat is zeer relevant en terecht. Na Groot Amsterdam levert Utrecht/'t Gooi de hoogste bijdrage aan het Bruto Nationaal Product. 3. Terecht wordt er veel aandacht besteed aan de bereikbaarheid van de Randstad. De constatering dat de infrastructuur juist in het NV-Utrecht gebied van essentieel belang is voor die bereikbaarheid en met name van de beide mainports Schiphol en Rijnmond is relevant.
4. De karakteristiek van de regio is op de juiste wijze beschreven; hoog opgeleide beroepsbevolking, ontmoetingsplaats, innovatiekracht, centrum voor zakelijke dienstverlening en de media en aantrekkelijke woon- werk- en recreatiemilieus en aantrekkelijke landsschappen.
5. Aandacht voor de ruimtelijke dynamiek. Ontwikkelingen worden niet "op slot" gegooid. De Nota Ruimte biedt ruimte voor ontwikkelingsgerichte initiatieven. Denk b.v. aan Hart van de Heuvelrug.

Echter ook een aantal kritiekpunten:
1. De Nota Ruimte is een Nota zonder geld. Er hangt geen investeringsschema aan de ambities uit de Nota. We hadden verwacht dat in de tegelijkertijd met de Nota Ruimte uitgebrachte Uitvoeringsagenda ook de benodigde investeringen aangeduid zouden worden. Dat is niet het geval. We hebben er begrip voor dat het Rijk op dit terrein wat terughoudend is, gelet op het gebrek aan geld, maar een investeringsvisie voor de langere termijn hadden we toch zeker verwacht.
2. Gevolg hiervan is dat het NV-Utrecht gebied wel erkend wordt als economische krachtige regio en als infrastructurele draaischijf van de Randstad, maar dat het zicht op de benodigde financiën van het Rijk om dat ook in de toekomst waar te kunnen maken er niet is. In die zin is ons vizier ook gericht op de Nota Mobiliteit van het Kabinet die nog moet verschijnen. Vooral de draai-schijffunctie is essentieel. Investeringen daarin zijn hoogst noodzakelijk evenals in de ontwikkeling van de kennisregio Utrecht. De Utrechtse Universiteit behoort tot de top van Europa. 3. Het Rijk lijkt de ambities over de binnenstedelijke opgave wat los te laten. Oorspronkelijk was het streven om 40% van de verstedelijkingsopgave binnenstedelijk weg te zetten. Het Rijk lijkt nu tevreden wanneer dit percentage ergens tussen de 25 en 40% ligt. Deze lagere ambitie is zorgelijk voor het behoud van vitale steden en het bieden van voldoende woningaanbod. 4. De landschappelijke kwaliteit van Utrecht wordt onderstreept met de aanwijzing van vier Nationale Landschappen. Het Groene Hart, de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Eemland/Arkenheem en het Rivierengebied inclusief Langbroekerwetering en het Kromme Rijngebied. Op zich positief en een mogelijkheid om het landschap te versterken. Tegelijkertijd bestaat er echter in het NV-gebied een grote verstedelijkingsbehoefte. Dat kan op gespannen voet met elkaar komen te staan, zeker waar het Nationale Landschap het stedelijk gebied doorsnijdt, zoals dat geval is met de Hollandse Waterlinie. De stedelijke dynamiek moet daar ook zijn ruimte kunnen krijgen.
5. Decentralisatie van beleid zou gepaard moeten gaan met een decentralisatie van middelen. Dat gebeurt onvoldoende. Dat het Rijk krap in kas zit mag geen reden zijn de rekening bij de lagere overheden te leggen. Een voorbeeld is de financiering van infrastructuur. Het Rijk acht zich enkel nog verantwoordelijk voor de hoofdinfrastructuur Daartoe wordt b.v. niet de aanpassing van de Noordelijke Randweg Utrecht gerekend, terwijl die feitelijk een ontbrekende schakel in het Rijkswegennet is.

Laatst gewijzigd op 04/27/2004 03:03:12 PM. Paginabeheer: Marjolein.Copier@provincie-utrecht.nl