Time : 9:51:56 AM
Date : Monday, May 03, 2004
Sender Name: Cour des comptes - Rekenhof
Het Rekenhof publiceert een onderzoeksverslag over de administratieve behandeling van bezwaarschriften inzake directe belastingen
Het Rekenhof heeft onderzocht hoe de belastingdiensten de grote
achterstand bij het verwerken van bezwaarschriften inzake directe
belastingen (personen- en vennootschapsbelasting) wegwerken en hoe de
nieuwe fiscale bezwaarprocedure in de praktijk is gebracht. Het
onderzoek is uitgevoerd in 2001 maar is geactualiseerd tot 31 mei
2003. Ook onder de nieuwe procedure blijft de achterstand hoog.
Eind 1999 was de achterstand bij de behandeling van de
bezwaarschriften directe belastingen opgelopen tot een recordhoogte
van bijna 190.000 dossiers. Daardoor kon circa 5,5 miljard euro aan
directe belastingen niet ingevorderd worden. In maart 1999 werd de
fiscale bezwaarprocedure hervormd en werd ook een overgangsperiode
van twee jaar ingebouwd om die achterstand versneld weg te werken.
Door diverse positieve maatregelen (bijkomend personeel, een hoger
rendement en de delegatie van beslissingsbevoegdheid), zijn er
vorderingen gemaakt bij het wegwerken van de achterstand. De
achterstand is evenwel nog groot. Op 31 maart 2001 waren nog zowat
40.000 bezwaarschriften van voor 1999 hangende, eind mei 2003 nog
9.000. Opvallend daarbij is het grote aandeel van
BBI-bezwaarschriften, die vaak zeer complex zijn en waarvoor een
tijdrovende procedure geldt.
Die blijvende achterstand is te wijten aan de zware erfenis uit het
verleden, waarvoor veel te laat maatregelen zijn genomen, aan het
ontbreken van bruikbare statistieken en doeltreffende
informaticaondersteuning en aan onvoldoende coördinatie tussen de
diensten, waardoor administratieve sturing zowat onmogelijk was. Pas
binnen de recente Copernicushervorming zijn structurele maatregelen
genomen.
Ook onder de nieuwe procedure blijft het totale aantal hangende
bezwaarschriften hoog (meer dan 120.000 eind 2002). Daardoor is het
recht van de belastingplichtige om binnen de wettelijke termijn van 6
of 9 maanden een antwoord te krijgen, niet gewaarborgd. De
belastingplichtigen wachten wel liever de administratieve beslissing
af dan naar de nieuwe fiscale rechtbanken te stappen. Toch kampen ook
bepaalde van die fiscale rechtbanken nu al met een zware structurele
achterstand.
Het Rekenhof dringt er daarom op aan om zoveel mogelijk bezwaren te
voorkomen door een betere belastingaanslag en een verdere
responsabilisering van de belastingdiensten, en de dossiers
efficiënter af te handelen door de procedures maximaal te
vereenvoudigen. Voor dat laatste is dringend een performant
automatisch dossieropvolgingssysteem nodig.
De belastingdienst sluit zich grotendeels aan bij de conclusies en
aanbevelingen van het Rekenhof. Er is al een proefproject 'workflow
geschillen' gestart waarbij de geschillen worden behandeld via een
elektronisch dossier. Doordat de diensten sneller informatie kunnen
uitwisselen, kunnen de dossiers sneller en efficiënter afgehandeld
worden. Via automatische statistieken zal de afhandeling ook beter
opgevolgd kunnen worden. Het proefproject wordt in een latere fase
uitgebreid naar alle diensten van de Directe Belastingen, de BTW en
de Bijzondere Belastingsinspectie.
Het onderzoeksverslag kan worden besteld bij het Rekenhof of
geconsulteerd op de site www.rekenhof.be.
Contact:
Karl Hendrickx
tel.: 02 551.89 90