Time : 9:51:56 AM
Date : Monday, May 03, 2004
Sender Name: Cour des comptes - Rekenhof

Het Rekenhof publiceert een onderzoeksverslag over de administratieve behandeling van bezwaarschriften inzake directe belastingen Het Rekenhof heeft onderzocht hoe de belastingdiensten de grote achterstand bij het verwerken van bezwaarschriften inzake directe belastingen (personen- en vennootschapsbelasting) wegwerken en hoe de nieuwe fiscale bezwaarprocedure in de praktijk is gebracht. Het onderzoek is uitgevoerd in 2001 maar is geactualiseerd tot 31 mei 2003. Ook onder de nieuwe procedure blijft de achterstand hoog.

Eind 1999 was de achterstand bij de behandeling van de bezwaarschriften directe belastingen opgelopen tot een recordhoogte van bijna 190.000 dossiers. Daardoor kon circa 5,5 miljard euro aan directe belastingen niet ingevorderd worden. In maart 1999 werd de fiscale bezwaarprocedure hervormd en werd ook een overgangsperiode van twee jaar ingebouwd om die achterstand versneld weg te werken.

Door diverse positieve maatregelen (bijkomend personeel, een hoger rendement en de delegatie van beslissingsbevoegdheid), zijn er vorderingen gemaakt bij het wegwerken van de achterstand. De achterstand is evenwel nog groot. Op 31 maart 2001 waren nog zowat 40.000 bezwaarschriften van voor 1999 hangende, eind mei 2003 nog 9.000. Opvallend daarbij is het grote aandeel van
BBI-bezwaarschriften, die vaak zeer complex zijn en waarvoor een tijdrovende procedure geldt.

Die blijvende achterstand is te wijten aan de zware erfenis uit het verleden, waarvoor veel te laat maatregelen zijn genomen, aan het ontbreken van bruikbare statistieken en doeltreffende informaticaondersteuning en aan onvoldoende coördinatie tussen de diensten, waardoor administratieve sturing zowat onmogelijk was. Pas binnen de recente Copernicushervorming zijn structurele maatregelen genomen.

Ook onder de nieuwe procedure blijft het totale aantal hangende bezwaarschriften hoog (meer dan 120.000 eind 2002). Daardoor is het recht van de belastingplichtige om binnen de wettelijke termijn van 6 of 9 maanden een antwoord te krijgen, niet gewaarborgd. De belastingplichtigen wachten wel liever de administratieve beslissing af dan naar de nieuwe fiscale rechtbanken te stappen. Toch kampen ook bepaalde van die fiscale rechtbanken nu al met een zware structurele achterstand.

Het Rekenhof dringt er daarom op aan om zoveel mogelijk bezwaren te voorkomen door een betere belastingaanslag en een verdere responsabilisering van de belastingdiensten, en de dossiers efficiënter af te handelen door de procedures maximaal te vereenvoudigen. Voor dat laatste is dringend een performant automatisch dossieropvolgingssysteem nodig.

De belastingdienst sluit zich grotendeels aan bij de conclusies en aanbevelingen van het Rekenhof. Er is al een proefproject 'workflow geschillen' gestart waarbij de geschillen worden behandeld via een elektronisch dossier. Doordat de diensten sneller informatie kunnen uitwisselen, kunnen de dossiers sneller en efficiënter afgehandeld worden. Via automatische statistieken zal de afhandeling ook beter opgevolgd kunnen worden. Het proefproject wordt in een latere fase uitgebreid naar alle diensten van de Directe Belastingen, de BTW en de Bijzondere Belastingsinspectie.

Het onderzoeksverslag kan worden besteld bij het Rekenhof of geconsulteerd op de site www.rekenhof.be.

Contact:
Karl Hendrickx
tel.: 02 551.89 90