AutoRai

3-5-2004

Opel Fuel Cell Marathon is van start gegaan

Op 3 mei is de HydroGen3, een door waterstof aangedreven prototype, vertrokken vanuit Ham-merfest (Noorwegen) en begonnen aan een unieke uithoudingsrace van 10.000 km, zonder één druppel benzine en enige vorm van schadelijke uitstoot.

Na het startschot in Europas meest noordelijk gelegen stad en het doorkruisen van veertien steden in een tijdsbestek van slechts zes weken, zal de Opel Fuel Cell Marathon eindigen in de Portugese hoofdstad Lissabon en Cabo de Roca, het meest westelijk gelegen puntje van het Europese continent. In Nederland is de etappeplaats Delft, alwaar bij de Technische Universiteit op 17 mei het startschot zal klinken voor de etappe Delft Brussel. Met deze uithoudingsrace dwars door Europa maken General Motors en Opel zich op om de duurzaamheid en dagelijkse betrouw-baarheid van hun brandstofcel aangedreven voertuigen te testen, over lange afstand en op openbare wegen.

Dr. Udo Winter, Chief Enigineer van GM Fuel Cell Activities (GM FCA) in Mainz-Kastel, Duits-land, verklaart de achtergrond van deze loodzware test: Ondanks het feit dat de HydroGen3 vooralsnog een prototype met een groot aantal handmatig vervaardigde onderdelen is, hebben we besloten om de uitdaging aan te gaan en het prototype in het openbaar te testen. De be-proeving van 20 etappes, met een gemiddelde afstand van 500 km per dag, wordt niet alleen gekenmerkt door onvoorspelbaarheden als de grote variëteit aan wegomstandigheden, maar evenzeer door temperatuurverschillen tot 40'0 C, de steile bergpassen in de Alpen en de krach-tige regenbuien in het Middellandse Zeegebied.

Het ongewone experiment omvat tevens een reizende tentoonstelling die het publiek, in de 14 steden die worden aangedaan, de mogelijkheid biedt om meer te weten te komen over brand-stofcelaandrijving en het gebruik van waterstof als brandstof. Experts van het GM Fuel Cell De-velopment Center geven lezingen en forums omtrent de huidige ontwikkelingen op het gebied van de brandstofcel- en waterstoftechnologie op lokale universiteiten. Los van start en finish doorkruist de Marathon de steden Oslo (Noorwegen), Gothenburg (Zweden), Kopenhagen (Denemarken), Hamburg (Duitsland), Delft (Nederland), Brussel (België), Londen (Engeland), Parijs (Frankrijk), Adam Opel AG in Rüsselsheim (Duitsland), Zürich (Zwitserland), Salzburg (Oostenrijk), Turijn (Italië) en Madrid (Spanje).

Brandstofcel genereert energie uit waterstof voor elektrische motor De brandstofcel van de HydroGen3, het kloppend hart van het prototype, is een compacte en zeer efficiënte krachtcentrale die samen met de elektrische motor en aanvullende technologie onder de motorkap schuil gaat. De vijftien belangrijkste onderdelen van het systeem zijn ge-combineerd tot één enkele module. Dit betekent dat de individuele elementen voorafgaand ge-monteerd kunnen worden, zoals dit het geval is bij een conventionele verbrandingsmotor. Door deze ingenieuze indeling biedt het door waterstof aangedreven voertuig gebaseerd op de Opel Zafira plaats aan vijf passagiers met bagage. De brandstofcel, ontwikkeld door GM FCA spe-cialisten, genereert uit vloeibare waterstof, opgeslagen in een on-board tank, de elektrische energie die nodig is om de motor (60 kW/82 pk) aan te drijven. De krachtbron, met een maxi-mum koppel van 215 Nm, brengt het brandstofcelvoertuig vrijwel geruisloos vanuit stilstand op een snelheid van 100 km/u in ongeveer 16 seconden en geeft de HydroGen3 een topsnelheid van 160 km/u.

De HydroGen3 wordt niet uitsluitend gereden door intern gerekruteerde testrijders, ook zullen journalisten uit de afzonderlijke landen plaatsnemen achter het stuur. Dr. Byron McCormick, Executive Director van GM Fuel Cell Activities, legt uit: De keuze van testrijders demonstreert dat ons experiment plaatsvindt onder volkomen realistische omstandigheden. De ervaringen die we opdoen bij het testrijden zullen een belangrijke toevoeging betekenen aan onze reeds be-staande testresultaten. Tegelijkertijd illustreert deze reis de constante vooruitgang die we maken in de ontwikkeling van brandstofcel aangedreven voertuigen.

GM FCA is erin geslaagd om in slechts enkele jaren tijd de brandstofceltechnologie te verande-ren van een puur onderzoeksproject tot een uitvoerbaar systeem. De HydroGen3 met zijn com-pacte voertuigontwerp en goede prestaties is hiervan het zichtbare bewijs. Tot op vandaag heb-ben de ruim 20 brandstofcel prototypes een afstand afgelegd van in totaal 155.000 km, overal ter wereld. Bovendien hebben de brandstofcelvoertuigen meer dan 132 verschillende testproce-dures onder alle denkbare klimaatomstandigheden succesvol afgesloten. Testrijden onder win-terse omstandigheden, met temperaturen tot 15'0 C in de Zwitserse Alpen en een interstedelij-ke verkeerstest in de straten van het met smog overgoten Los Angeles zijn slechts enkele voor-beelden. Afgezien van het testen zijn bovendien verscheidene HydroGen3 voertuigen ingezet voor dagelijkse testen in de Japanse metropool Tokio en in de hoofdstad van de Verenigde Sta-ten, Washington.

GM wil autos op de markt brengen met emissievrije technologie vanaf 2010
GM en Opel hebben gezamenlijk tot dusver meer dan een miljard dollar geïnvesteerd in onder-zoek en ontwikkeling. Ondanks de ambitie om vanaf 2010 voertuigen op de markt te brengen met een emissievrije technologie, verklaart Larry Burns, GM Vice President voor Research, De-velopment en Planning: Alleen als we een hoog verkoopcijfer bereiken, zullen de voordelen van de brandstofceltechnologie, ten opzichte van het milieu en de bijdrage tot het behouden van de beperkte fossiele brandstofreserves, tot hun recht komen. Dit is des te meer een geldig gegeven gezien een voorspelde toename van wereldwijde motorisering, met een stijging van het totaal aantal voertuigen op de wereldwijde snelwegen van 775 miljoen (heden) tot 1.1 miljard (in 2020). Een eerste vereiste voor het succes van de brandstofcel aangedreven autos is dat er een volle-dig netwerk met waterstoftankstations beschikbaar is vóór de marktintroductie.

Wanneer het aandrijvingsysteem voor de brandstofcel klaar is om opgenomen te worden in de productielijn, zal het een gebruiksduur hebben van rond de 160.000 kilometer. Het ontwikke-lingsteam tracht eveneens om de verkoopprijs vergelijkbaar te maken aan de prijs van huidige modellen. Het doel is te komen tot een prijs van 50 dollar per kW (nominaal vermogen) een prijs die overeenkomt met die voor verbrandingsmotoren. Om deze doestellingen te verwezenlij-ken, zijn er in totaal 600 wetenschappers en ingenieurs bij het brandstofcelontwikkelingscentrum (opgericht door GM en Opel in 1997) betrokken. Zij werken hier aan verschillende aspecten van het gezamenlijke brandstofcelprogramma op vijf verschillende locaties: Warren (Michigan), Tor-rance (Californië), Rochester (New York), Mainz-Kastel (Duitsland) en Tokio (Japan).

De Opel Fuel Cell Marathon wordt ondersteund door Linde AG en Shell Hydrogen B.V.