3-5-2004
Opel Fuel Cell Marathon is van start gegaan
Op 3 mei is de HydroGen3, een door waterstof aangedreven prototype,
vertrokken vanuit Ham-merfest (Noorwegen) en begonnen aan een unieke
uithoudingsrace van 10.000 km, zonder één druppel benzine en enige
vorm van schadelijke uitstoot.
Na het startschot in Europas meest noordelijk gelegen stad en het
doorkruisen van veertien steden in een tijdsbestek van slechts zes
weken, zal de Opel Fuel Cell Marathon eindigen in de Portugese
hoofdstad Lissabon en Cabo de Roca, het meest westelijk gelegen puntje
van het Europese continent. In Nederland is de etappeplaats Delft,
alwaar bij de Technische Universiteit op 17 mei het startschot zal
klinken voor de etappe Delft Brussel. Met deze uithoudingsrace dwars
door Europa maken General Motors en Opel zich op om de duurzaamheid en
dagelijkse betrouw-baarheid van hun brandstofcel aangedreven
voertuigen te testen, over lange afstand en op openbare wegen.
Dr. Udo Winter, Chief Enigineer van GM Fuel Cell Activities (GM FCA)
in Mainz-Kastel, Duits-land, verklaart de achtergrond van deze
loodzware test: Ondanks het feit dat de HydroGen3 vooralsnog een
prototype met een groot aantal handmatig vervaardigde onderdelen is,
hebben we besloten om de uitdaging aan te gaan en het prototype in het
openbaar te testen. De be-proeving van 20 etappes, met een gemiddelde
afstand van 500 km per dag, wordt niet alleen gekenmerkt door
onvoorspelbaarheden als de grote variëteit aan wegomstandigheden, maar
evenzeer door temperatuurverschillen tot 40'0 C, de steile bergpassen
in de Alpen en de krach-tige regenbuien in het Middellandse Zeegebied.
Het ongewone experiment omvat tevens een reizende tentoonstelling die
het publiek, in de 14 steden die worden aangedaan, de mogelijkheid
biedt om meer te weten te komen over brand-stofcelaandrijving en het
gebruik van waterstof als brandstof. Experts van het GM Fuel Cell
De-velopment Center geven lezingen en forums omtrent de huidige
ontwikkelingen op het gebied van de brandstofcel- en
waterstoftechnologie op lokale universiteiten. Los van start en finish
doorkruist de Marathon de steden Oslo (Noorwegen), Gothenburg
(Zweden), Kopenhagen (Denemarken), Hamburg (Duitsland), Delft
(Nederland), Brussel (België), Londen (Engeland), Parijs (Frankrijk),
Adam Opel AG in Rüsselsheim (Duitsland), Zürich (Zwitserland),
Salzburg (Oostenrijk), Turijn (Italië) en Madrid (Spanje).
Brandstofcel genereert energie uit waterstof voor elektrische motor
De brandstofcel van de HydroGen3, het kloppend hart van het prototype,
is een compacte en zeer efficiënte krachtcentrale die samen met de
elektrische motor en aanvullende technologie onder de motorkap schuil
gaat. De vijftien belangrijkste onderdelen van het systeem zijn
ge-combineerd tot één enkele module. Dit betekent dat de individuele
elementen voorafgaand ge-monteerd kunnen worden, zoals dit het geval
is bij een conventionele verbrandingsmotor. Door deze ingenieuze
indeling biedt het door waterstof aangedreven voertuig gebaseerd op de
Opel Zafira plaats aan vijf passagiers met bagage. De brandstofcel,
ontwikkeld door GM FCA spe-cialisten, genereert uit vloeibare
waterstof, opgeslagen in een on-board tank, de elektrische energie die
nodig is om de motor (60 kW/82 pk) aan te drijven. De krachtbron, met
een maxi-mum koppel van 215 Nm, brengt het brandstofcelvoertuig
vrijwel geruisloos vanuit stilstand op een snelheid van 100 km/u in
ongeveer 16 seconden en geeft de HydroGen3 een topsnelheid van 160
km/u.
De HydroGen3 wordt niet uitsluitend gereden door intern gerekruteerde
testrijders, ook zullen journalisten uit de afzonderlijke landen
plaatsnemen achter het stuur. Dr. Byron McCormick, Executive Director
van GM Fuel Cell Activities, legt uit: De keuze van testrijders
demonstreert dat ons experiment plaatsvindt onder volkomen
realistische omstandigheden. De ervaringen die we opdoen bij het
testrijden zullen een belangrijke toevoeging betekenen aan onze reeds
be-staande testresultaten. Tegelijkertijd illustreert deze reis de
constante vooruitgang die we maken in de ontwikkeling van brandstofcel
aangedreven voertuigen.
GM FCA is erin geslaagd om in slechts enkele jaren tijd de
brandstofceltechnologie te verande-ren van een puur onderzoeksproject
tot een uitvoerbaar systeem. De HydroGen3 met zijn com-pacte
voertuigontwerp en goede prestaties is hiervan het zichtbare bewijs.
Tot op vandaag heb-ben de ruim 20 brandstofcel prototypes een afstand
afgelegd van in totaal 155.000 km, overal ter wereld. Bovendien hebben
de brandstofcelvoertuigen meer dan 132 verschillende testproce-dures
onder alle denkbare klimaatomstandigheden succesvol afgesloten.
Testrijden onder win-terse omstandigheden, met temperaturen tot 15'0 C
in de Zwitserse Alpen en een interstedelij-ke verkeerstest in de
straten van het met smog overgoten Los Angeles zijn slechts enkele
voor-beelden. Afgezien van het testen zijn bovendien verscheidene
HydroGen3 voertuigen ingezet voor dagelijkse testen in de Japanse
metropool Tokio en in de hoofdstad van de Verenigde Sta-ten,
Washington.
GM wil autos op de markt brengen met emissievrije technologie vanaf
2010
GM en Opel hebben gezamenlijk tot dusver meer dan een miljard dollar
geïnvesteerd in onder-zoek en ontwikkeling. Ondanks de ambitie om
vanaf 2010 voertuigen op de markt te brengen met een emissievrije
technologie, verklaart Larry Burns, GM Vice President voor Research,
De-velopment en Planning: Alleen als we een hoog verkoopcijfer
bereiken, zullen de voordelen van de brandstofceltechnologie, ten
opzichte van het milieu en de bijdrage tot het behouden van de
beperkte fossiele brandstofreserves, tot hun recht komen. Dit is des
te meer een geldig gegeven gezien een voorspelde toename van
wereldwijde motorisering, met een stijging van het totaal aantal
voertuigen op de wereldwijde snelwegen van 775 miljoen (heden) tot 1.1
miljard (in 2020). Een eerste vereiste voor het succes van de
brandstofcel aangedreven autos is dat er een volle-dig netwerk met
waterstoftankstations beschikbaar is vóór de marktintroductie.
Wanneer het aandrijvingsysteem voor de brandstofcel klaar is om
opgenomen te worden in de productielijn, zal het een gebruiksduur
hebben van rond de 160.000 kilometer. Het ontwikke-lingsteam tracht
eveneens om de verkoopprijs vergelijkbaar te maken aan de prijs van
huidige modellen. Het doel is te komen tot een prijs van 50 dollar per
kW (nominaal vermogen) een prijs die overeenkomt met die voor
verbrandingsmotoren. Om deze doestellingen te verwezenlij-ken, zijn er
in totaal 600 wetenschappers en ingenieurs bij het
brandstofcelontwikkelingscentrum (opgericht door GM en Opel in 1997)
betrokken. Zij werken hier aan verschillende aspecten van het
gezamenlijke brandstofcelprogramma op vijf verschillende locaties:
Warren (Michigan), Tor-rance (Californië), Rochester (New York),
Mainz-Kastel (Duitsland) en Tokio (Japan).
De Opel Fuel Cell Marathon wordt ondersteund door Linde AG en Shell
Hydrogen B.V.
AutoRai