Telefonisch informatiepunt ouderenzorg
3 mei 2004 - Kenniscentrum voor ouderen
Wijzigingen in de regelgeving rond de AWBZ en de zorgtoewijzing zorgen
ervoor dat de informatievoorziening aan met name cliënten extra
aandacht vraagt. De nieuwe systematiek gaat uit van een mondige cliënt
die duidelijk weet wat hij wil. Voor ouderen is het niet altijd even
gemakkelijk om een weg te vinden in de wirwar van regels en
verschillende instanties. Door eventuele onduidelijkheden in de
overgangsfase bestaat het risico dat cliënten tussen wal en schip
vallen.
De sectie V&V van de SIGRA heeft daarom besloten om per 1 mei 2004 een
stedelijk (telefonisch) informatiepunt ouderenzorg in te richten. Het
informatiepunt is te bereiken op 020 512 88 88. Dit `Informatiepunt
Ouderenzorg' dient in de transitiefase als vraagbaak voor alle
partijen met vragen over het zorgaanbod, de indicatiestelling en
zorgtoewijzing. Het is een servicepunt voor met name cliënten en hun
vertegenwoordigers en is opgericht door de zorgaanbieders. Ook
medewerkers van de instellingen of indicatiestellers kunnen hier met
vragen terecht.
Belangrijkste taken van het Informatiepunt:
* Informatievoorziening aan cliënten, in verband met
voorkeursstelling, over: het zorgaanbod (individuele
vraagverheldering) en wachtlijsten (informatie vanuit het
zorgkantoor).
* Informatievoorziening aan zorgaanbieders en cliënten over de
nieuwe regelgevingen en verantwoordelijkheden rond
indicatiestelling en zorgtoewijzing.
* Verzamelen en signaleren van leemtes en knelpunten als gevolg van
de nieuwe systematiek.
Het Informatiepunt is gehuisvest bij de SIGRA en beschikt over een
stedelijk overzicht van het bestaande zorgaanbod voor ouderen in
Amsterdam. Bovendien heeft het informatiepunt een netwerk met
contactpersonen van de verschillende organisaties en het
zorgtoewijzingsbureau van het zorgkantoor.
Tijdelijk informatiepunt
Het Informatiepunt wordt licht opgezet en is tijdelijk. Er bestaan al
verschillende informatiekanalen, zoals de wijkposten voor ouderen en
de servicepunten van de afzonderlijke zorgaanbieders zelf. Het
Informatiepunt is bedoeld als vangnet, voor de vragen die niet
terechtkomen bij de bestaande informatiekanalen of daar niet kunnen
worden beantwoord. De start van het Informatiepunt wordt daarom niet
breed gecommuniceerd, maar het is wel van belang dat de grote partijen
op de hoogte zijn van het bestaan en doel van het Informatiepunt.
Bereikbaarheid
Het Informatiepunt Ouderenzorg is gehuisvest bij bureau SIGRA. U kunt
het Informatiepunt op werkdagen bereiken op telefoonnummer 020-512 88
88 of per e-mail op informatiepuntouderenzorg@sigra.nl
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam