Gemeente Amsterdam

Telefonisch informatiepunt ouderenzorg
3 mei 2004 - Kenniscentrum voor ouderen
Wijzigingen in de regelgeving rond de AWBZ en de zorgtoewijzing zorgen ervoor dat de informatievoorziening aan met name cliënten extra aandacht vraagt. De nieuwe systematiek gaat uit van een mondige cliënt die duidelijk weet wat hij wil. Voor ouderen is het niet altijd even gemakkelijk om een weg te vinden in de wirwar van regels en verschillende instanties. Door eventuele onduidelijkheden in de overgangsfase bestaat het risico dat cliënten tussen wal en schip vallen.

De sectie V&V van de SIGRA heeft daarom besloten om per 1 mei 2004 een stedelijk (telefonisch) informatiepunt ouderenzorg in te richten. Het informatiepunt is te bereiken op 020 512 88 88. Dit `Informatiepunt Ouderenzorg' dient in de transitiefase als vraagbaak voor alle partijen met vragen over het zorgaanbod, de indicatiestelling en zorgtoewijzing. Het is een servicepunt voor met name cliënten en hun vertegenwoordigers en is opgericht door de zorgaanbieders. Ook medewerkers van de instellingen of indicatiestellers kunnen hier met vragen terecht.

Belangrijkste taken van het Informatiepunt:


* Informatievoorziening aan cliënten, in verband met voorkeursstelling, over: het zorgaanbod (individuele vraagverheldering) en wachtlijsten (informatie vanuit het zorgkantoor).

* Informatievoorziening aan zorgaanbieders en cliënten over de nieuwe regelgevingen en verantwoordelijkheden rond indicatiestelling en zorgtoewijzing.

* Verzamelen en signaleren van leemtes en knelpunten als gevolg van de nieuwe systematiek.

Het Informatiepunt is gehuisvest bij de SIGRA en beschikt over een stedelijk overzicht van het bestaande zorgaanbod voor ouderen in Amsterdam. Bovendien heeft het informatiepunt een netwerk met contactpersonen van de verschillende organisaties en het zorgtoewijzingsbureau van het zorgkantoor.

Tijdelijk informatiepunt

Het Informatiepunt wordt licht opgezet en is tijdelijk. Er bestaan al verschillende informatiekanalen, zoals de wijkposten voor ouderen en de servicepunten van de afzonderlijke zorgaanbieders zelf. Het Informatiepunt is bedoeld als vangnet, voor de vragen die niet terechtkomen bij de bestaande informatiekanalen of daar niet kunnen worden beantwoord. De start van het Informatiepunt wordt daarom niet breed gecommuniceerd, maar het is wel van belang dat de grote partijen op de hoogte zijn van het bestaan en doel van het Informatiepunt.

Bereikbaarheid

Het Informatiepunt Ouderenzorg is gehuisvest bij bureau SIGRA. U kunt het Informatiepunt op werkdagen bereiken op telefoonnummer 020-512 88 88 of per e-mail op informatiepuntouderenzorg@sigra.nl

© Gemeente Amsterdam