De Unie


BGV-Het is bar en boos met de naleving van de CAO

3 mei 2004 - Regelmatig komen wij zaken tegen waaruit blijkt dat een aantal werkgevers het niet zo nauw neemt met de naleving van de CAO voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg.

In december 2002 kregen alle chauffeurs van Middelkoop Roermond BV een brief van hun werkgever waarin werd aangegeven dat de controle op de urenregistratie niet meer op basis van de boordcomputer zou gebeuren, maar weer, zoals vanouds, op basis van de in de urenverantwoordingsstaat geregistreerde uren. De controle zou vanaf 1 januari 2003 handmatig plaatsvinden. Voorts werd in de brief vermeld dat op basis van de staffel in Bijlage IV van de CAO de pauze-uren in mindering gebracht zouden worden. Infoplanning, wachten op telefoon van planning, diverse werkzaamheden en nog een aantal andere zaken zou als pauze genoteerd worden. Ook het autowassen en het reinigen van de cabine zou niet meer als diensttijd genoteerd worden. De tijd, benodigd voor reparatie van het voertuig en bandenreparatie komen voortaan voor rekening van de chauffeur.

Reactie De Unie
De Unie is tijdens een vergadering met de leden uit dat bedrijf uitgebreid ingegaan op de gewijzigde houding van de werkgever. We spraken af dat chauffeurs extra aandacht zouden besteden aan de salarisberekeningen en ons bij onregelmatigheden direct zouden informeren. Al gauw constateerden wij dat werkgever Middelkoop zich bij zijn handmatige controle niets aantrok van een aantal artikelen uit de CAO. Zo werd de bruto-toeslag voor ééndaagse nachtritten ex artikel 31 van de CAO helemaal niet betaald en klopte van de berekening van de netto-vergoedingen ook niets. Op die wijze bleek het te weinig betaalde op ± 50,- per periode uit te komen.

De gevolgen
Wij hebben met een van de benadeelde chauffeurs en de directeur van het
we het niet correcte optreden hebben aangekaart. Wij hebben toegezegd dat wij separaat een nieuwe berekening zouden maken van de bruto-toeslag ééndaagse nachtritten en de netto- vergoeding van de verblijfskosten. De directeur heeft toegezegd dat eventuele fouten hersteld worden. Eén dag later heb ik de toegezegde berekening naar het bedrijf gestuurd. Pas in november 2003 volgde een brief van de salarisadministrateur die meldde dat men op het standpunt bleef staan dat de onkostenvergoedingen correct berekend worden. De directie van Middelkoop Roermond BV bleef onvermurwbaar.

Uit het bovenstaande blijkt dat deze werkgever de CAO Beroepsgoederenvervoer niet correct naleeft. Omdat bij een eventuele gerechtelijke procedure gekeken wordt naar de hoogte van de vordering, is procederen voor een bedrag van circa 50,- natuurlijk onmogelijk. Werkgever zal die inschatting ook wel gemaakt hebben en blijft waarschijnlijk halsstarrig vasthouden aan het benadelen van zijn werknemers. Het is een schande dat een werkgever op deze manier misbruik maakt van deze wetenschap.

Sjra Verkooijen
Arbeidsjurist De Unie

maandag, 3 mei 2004