Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter Raad van Bestuur UWV Postbus 90801 2509 LV Den Haag mevrouw mr. A.G. Dümig Anna van Hannoverstraat 4 Postbus 58285 Telefoon (070) 333 44 44 Telefax (070) 333 40 33 1040 HG Amsterdam

Uw brief Ons kenmerk
16 januari 2004 UB/IBA/04/3872

Onderwerp Datum
uitvoeringstoets Wet wijziging 29 april 2004
systematiek herbeoordelingen
arbeidsongeschiktheidswetten

Geachte mevrouw Dümig,

Met een brief van 16 januari 2004 heeft UWV een uitvoeringstoets uitgebracht met betrekking tot het wetsvoorstel Wet wijziging systematiek herbeoordelingen arbeidsongeschiktheidswetten. In recente bestuurlijke overleggen hebben we over de hoofdpunten uit de uitvoeringstoets van gedachten gewisseld.

In uw uitvoeringstoets geeft u aan dat het wetsvoorstel voor UWV goed uitvoerbaar is. Onderstaand ga ik specifiek in op een viertal in uw uitvoeringstoets genoemde punten. Dit betreft de implementatietermijn, de systematiek van herbeoordelingen volgens het wetsvoorstel, de realisatie van de cohortsgewijze herbeoordelingen en de in relatie tot de cohortsgewijze herbeoordelingen uit te voeren reïntegratie-activiteiten.

Implementatietermijn
In uw uitvoeringstoets verzoekt u om ­ vooral vanuit planningsoptiek ­ toestemming te krijgen om met de voorbereidende werkzaamheden te starten. Ik heb u eerder daarvoor al toestemming gegeven.
In het kader van het implementatietraject verzoek ik u tevens de overgang van herbeoordelingssystematiek rond de invoeringsdatum van het wetsvoorstel zodanig in te vullen dat uitkeringsgerechtigden niet binnen een jaar geconfronteerd worden met meerdere beoordelingen volgens verschillende Schattingsbesluiten. Gezien de beoogde ruime definiëring van de cohorten acht ik dit realiseerbaar binnen de huidige kaders.

Systematiek van herbeoordelingen
Via een delegatiebepaling in het wetsvoorstel wordt de mogelijkheid gecreëerd om arbeidsongeschikten te herbeoordelen in een nader te bepalen volgorde en tijdpad. In uw uitvoeringstoets geeft u aan dat uw voorkeur uitgaat naar een systematiek die gebaseerd is op de professionele inschatting van de verzekeringsarts of arbeidsdeskundige. U geeft aan dat gebleken is dat herbeoordeling van arbeidsongeschikten gebaseerd op professionele

2

inschatting succesvol is. Ik ben mij bewust van de voordelen van een herbeoordelings- systematiek, waarbij het moment van herbeoordeling wordt bepaald op basis van de professionele inschatting van de verzekeringsarts of arbeidsdeskundige. Daartegenover is het grote voordeel van een systematiek met cohorten dat voor cliënten grofweg duidelijk is wanneer zij voor een herbeoordeling in aanmerking zullen komen. Mijn uitgangspunt is om bij de nadere uitwerking van het wetsvoorstel beide alternatieven te combineren en te komen tot een tweetal cohorten op basis van het leeftijdscriterium. Binnen deze cohorten kan UWV op basis van kansrijkheid de verdere volgorde van herbeoordelingen bepalen, zodat de reïntegratiekansen optimaal benut kunnen worden.

Realisatie van de cohortsgewijze herbeoordelingen
In een recent bestuurlijk overleg hebben wij vastgesteld dat realisatie van de cohorts- gewijze herbeoordelingen in 2,5 jaar mogelijk is. Hierbij speelt een rol dat de doelgroep van de cohortsgewijze herbeoordelingen ten opzichte van het aan u voorgelegde concept wetsvoorstel beperkt is. Wij hebben afgesproken dat in de periode van de cohortsgewijze herbeoordelingen de capaciteit voor herbeoordelingen voor de doelgroep die niet valt onder de cohortsgewijze herbeoordelingen voornamelijk beperkt zal worden tot herbeoordelingen op verzoek van de uitkeringsgerechtigde of herbeoordeling bij aanvaarding van werk.

Reïntegratie-activiteiten
Ten aanzien van de reïntegratie-activiteiten in relatie tot de cohortsgewijze herbeoor- delingen geeft u aan dat UWV over voldoende capaciteit beschikt. Ik vind het van groot belang is dat uitkeringsgerechtigden voor wie de herbeoordelingsoperatie gevolgen heeft voor de hoogte van de uitkering, ondersteuning krijgen bij het vinden van werk. Voor deze mensen dient bijvoorbeeld een reïntegratietraject beschikbaar te zijn. Hiervoor zijn voldoende middelen gereserveerd. Daarnaast zijn nog reïntegratiemiddelen beschikbaar voor uitkeringsgerechtigden waarvan de uitkeringssituatie niet wijzigt maar die anderszins in aanmerking komen voor een reïntegratietraject (bijvoorbeeld via de reïntegratietelefoon).

Hoogachtend,
de Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)