NV NOM, Investerings- ontwikkelingsmaatschappij voor Noord- Nederland

Compensatiemarkt biedt kansen voor noordelijk MKB

TxU Noord-Nederland start netwerkprogramma compensatieorders

29 april 2004

Het binnenhalen van compensatieorders vraagt om doorzettingsvermogen en een grote tijdsinvestering, maar noordelijke bedrijven die bereid zijn dat traject te doorlopen maken kans op lucratieve meerjarencontracten, vervolgorders en ingangen in nieuwe markten. Die conclusie kan getrokken worden na afloop van het door TxU Noord-Nederland en de NOM georganiseerde symposium 'Compensatieorders, voorzetten voor doorzetters' dat op 27 april plaats vond in het Golden Tulip Hotel te Paterswolde. Tijdens dit symposium spraken vertegenwoordigers van het ministerie van Economische Zaken, het Zweedse bedrijf Alvis Hägglunds, Stork-Fokker en de Noord-Nederlandse bedrijven Neways en AMCA over de kansen en valkuilen van het onderwerp.

Het symposium is een van de middelen van de NOM en TxU Noord-Nederland om het Noordelijke MKB inzicht te geven in de kansrijke markt van compensatieorders en bedrijven de weg te wijzen naar mogelijk succes. Bij compensatieorders gaat het om de verplichting van buitenlandse leveranciers van het Ministerie van Defensie om voor minimaal het orderbedrag aan gelijkwaardige (militaire of civiele) tegenorders te plaatsen bij de Nederlandse industrie. In de praktijk blijkt het vooral voor kleinere bedrijven lastig om dit soort orders binnen te halen. Onbekendheid met de gang van zaken, gebrek aan contacten en ontoereikende voorbereiding zijn daarvoor belangrijke oorzaken. Daarom willen de organisatoren van het symposium Noordelijke bedrijven de weg wijzen in Den Haag (met name bij de ministeries van Defensie en EZ), hen in contact brengen met buitenlandse bedrijven, en hen begeleiden bij de verwerving van opdrachten.

Tijdens het drukbezochte symposium bleek dat het binnenhalen van compensatieorders vooral een zaak is van kwaliteit en lange adem. Of, zoals Rini Goos van het ministerie van EZ opmerkte: "U moet eerst uitvinden waar u goed in bent en waarin u zich onderscheidt van uw concurrenten. Daarna is het een kwestie van veel tijd en energie investeren in het binnenhalen van de orders." Uit de presentaties van de bedrijven die al een plaats hebben veroverd in de compensatiemarkt bleek dat er enkele jaren kan zitten tussen het eerste contact met een prospect en het concrete contract. Jaren waarin een bedrijf vaak grote inspanningen moet leveren op het gebied van kwaliteit om aan de eisen van de offerteaanvraag te voldoen, terwijl het op dat moment nog onzeker is of de opdracht binnengehaald wordt.

Toch liggen er kansen voor kleinere bedrijven die een strategische keuze maken voor de compensatiemarkt. Op dit moment gaat zo'n 20% van de compensatieorders naar het MKB. Soms via directe orders, vaak ook indirect via orders van subcontractors. Een bedrijf als Alvis Hägglunds - een belangrijke kandidaat voor de vervanging van de Nederlandse YPR-pantservoertuigen - richt zich zelfs speciaal op het MKB. Offset manager Östberg bezocht in dit kader circa 40 kleinere Nederlandse bedrijven. Zijn advies aan de toehoorders: begin op tijd, vorm clusters, werk samen, stel je actief op. De Noord-Nederlandse bedrijven Neways en AMCA hadden zich dit advies al eerder aangetrokken. Door hoge kwaliteit, een pro-actieve opstelling en (vooral in het geval van AMCA) door nauwe samenwerking met andere bedrijven wisten zij een plaats te veroveren in deze markt. Het levert hen continuïteit op door contracten met een lange looptijd en hoge marges, door solide klanten, door de kans op vervolgorders, revisies en updates en door een grotere bekendheid in de markt.

Om ook andere bedrijven op weg te helpen naar dit succes heeft TxU Noord-Nederland het initiatief genomen voor een netwerkprogramma Compensatieorders, vertelde Folkert van der Meulen, programmamanager van TxU, tijdens zijn slotwoord. Dit programma voor 20 tot 40 bedrijven omvat activiteiten als beursbezoeken en matching bijeenkomsten en biedt begeleiding bij het mobiliseren van de markt, de opvolging van leads en verwervingsprojecten.