Ministerie van Buitenlandse Zaken

begrotingsindeling van het Ministerie van Buitenlandse Zaken

Kamerbrief nieuwe begrotingsindeling van het Ministerie van Buitenlandse Zaken

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Binnenhof 4

Den Haag

Directie Financieel Economische Zaken
Bezuidenhoutseweg 67

Postbus 20061

2500 EB Den Haag

Datum

3 mei 2003

Behandeld

Jurrien van der Horst

Kenmerk

FEZ/BZ-50/04

Telefoon

070-3486988

Blad


1/3

Fax

070-3485549

Bijlage(n)


1

jurrien-vander.horst@minbuza.nl

Betreft

Nieuwe begrotingsindeling van het
ministerie van Buitenlandse Zaken

Zoals aangekondigd tijdens het afgelopen AO Begrotingsonderzoek (TK 29299 V, nr 56) bieden wij u, mede namens de minister van Financiën, nadere informatie aan over de herindeling van de begroting van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het doel van de voorgenomen herindeling is een betere aansluiting bij de prioriteiten van het buitenland beleid, meer resultaatgerichtheid en een grotere toegankelijkheid.

De herindeling beoogt de volgende verbeterpunten:

· Betere aansluiting bij de politieke prioriteiten van het huidige buitenlandse beleid, zoals onder andere verwoord in het Hoofdlijnenakkoord en het Beleidsprogramma van het kabinet Balkenende II.

· Beter voldoen aan de eisen van VBTB (Van Beleidsbegroting tot Beleidsverantwoording), te weten: meer concrete en meetbare doelstellingen en een duidelijker koppeling tussen doestellingen en middelen. De Algemene Rekenkamer heeft hier ook op aangedrongen in haar rapporten over VBTB bij Buitenlandse Zaken.

· Grotere toegankelijkheid van de begroting. De huidige begroting bevat zowel hoofddoelstellingen, als ook algemene doelstellingen die elkaar deels overlappen. Bovendien is de huidige begroting erg omvangrijk; het bevat 15 beleidsartikelen met in totaal 95 operationele doelstellingen.

· Grotere consistentie in de indeling van de begroting. De huidige begroting bevat zowel beleidsartikelen met een thematisch karakter (bijvoorbeeld artikel 12 Samenwerking met het bedrijfsleven), alsmede beleidsartikelen die betrekking hebben op een kanaal via welke wij ons beleid ten aanzien van ontwikkelingssamenwerking uitvoeren (bijvoorbeeld artikel 6 Bilaterale Ontwikkelingssamenwerking). Doelen en middelen van bepaalde beleidsthema's op het terrein van ontwikkelingssamenwerking worden door gedeeltelijke indeling in kanalen (te) versnipperd weergegeven.

Met het oog op het bovenstaande presenteren wij de volgende voorstellen. De uitwerking van deze voorstellen naar operationele doelstellingen treft u aan in
bijlage 1.


1. Missie
Wij hebben besloten om de vijf huidige hoofddoelstellingen van Buitenlandse Zaken te vervangen door een missie. Alle algemene- en operationele doelstellingen zijn op de missie te herleiden. De missie van Buitenlandse Zaken luidt als volgt:

Elke dag en elk uur behartigt het ministerie van Buitenlandse Zaken de Nederlandse belangen in het buitenland. Als naar buiten gericht land zet Nederland zich van oudsher in voor de internationale rechtsorde. Nederland bouwt mee aan een veilige, stabiele en welvarende wereld. Wij zetten ons in om conflicten, armoede en onrecht te bestrijden. Buitenlandse Zaken geeft, in overleg met andere ministeries, vorm aan het Europa van de toekomst en zorgt ervoor dat Nederland in de EU met één stem spreekt.

Op meer dan 150 plekken in de wereld en in Den Haag doen landgenoten, bedrijven en instellingen een beroep op de kennis van onze medewerkers. Buitenlandse Zaken - wereldwijd thuis.


2. Een thematische indeling van de begroting

Een consistente uitwerking van de beleidsartikelen naar de volgende thema's:
Artikel 1. Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten

Artikel 2. Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur

Artikel 3. Versterkte Europese samenwerking

Artikel 4. Meer welvaart en minder armoede

Artikel 5. Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling

Artikel 6. Beschermd en verbeterd milieu

Artikel 7. Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en
regulering van het personenverkeer

Artikel 8. Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en
buiten Nederland


3. Een meer resultaatgerichte begroting
De VBTB-vraag `wat mag het kosten?' wordt beter beantwoord dan in de oude structuur. In de nieuwe structuur worden op het niveau van operationele doelen de beleidsthema's expliciet en afzonderlijk benoemd. Aangezien budgetallocatie vooral plaatsvindt op basis van thema's, is het eenvoudiger middelen te verbinden aan doelen.


4. Duidelijke aansluiting bij politieke prioriteiten van het buitenland beleid


- Meer zichtbaar geïntegreerd buitenland beleid. Dit komt naar voren in de verschillende beleidsartikelen waar zowel ODA-doelstellingen en middelen als non-ODA-doelstellingen en middelen worden verantwoord (met name de artikelen 1, 2, 4 en 6).


- Verbeterd inzicht in de prioriteiten van ontwikkelingssamenwerking
In de notitie `Aan Elkaar Verplicht' zijn een aantal prioritaire thema's benoemd waarop gestuurd wordt, zoals basic education, milieu en water, HIV/aids en reproductieve gezondheid. Door de begroting consistent in te delen naar thema's in plaats van de huidige `mix' van thema's en kanalen, is het beter mogelijk per thema inzichtelijk te maken welke doelen worden gesteld en welke middelen daarvoor beschikbaar worden gesteld.


5. Vereenvoudiging van de begroting
De nieuwe structuur bevat minder beleidsartikelen (8 in plaats van 15) en daarmee minder algemene en operationele beleidsdoelstellingen. Dit komt de leesbaarheid, toegankelijkheid en de sturing op hoofdlijnen ten goede.

Indien u daar prijs op stelt, zijn wij gaarne bereid om medewerkers van ons ministerie een technische briefing over de nieuwe indeling van de begroting te laten verzorgen.

De Minister van De Minister voor

Buitenlandse Zaken,
Ontwikkelingssamenwerking,

Dr. B.R. Bot
A.M.A. van Ardenne-van der
Hoeven