Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Kamerstuk, 3-5-2004

Referentiekader spreiding en beschikbaarheid

In deze brief aan de Tweede Kamer schetst minister Hoogervorst een landelijk referentiekader voor de spreiding en de beschikbaarheid van de ambulancezorg.

PDF
Referentiekader spreiding en beschikbaarheid (nieuw venster)

Kamerstuk, 3-5-2004 (4 pag., 57 kB)

Kamerstuk
PDF
Referentiekader spreiding en beschikbaarheid (nieuw venster)

Kamerstuk, 3-5-2004 (1 pag., 14 kB)

Bijlage: tabel 1 Spreiding en Beschikbaarheid
PDF
Referentiekader spreiding en beschikbaarheid (nieuw venster)

Kamerstuk, 3-5-2004 (5 pag., 36 kB)

Bijlage: tabel 2 Overzicht van standplaatsen na toevoeging en herallocatie

http://www.minvws.nl/images/CZ-2468395A_tcm10-49362.pdf

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 2001
2500 EA DEN HAAG

Ons kenmerk Inlichtingen bij Doorkiesnummer Den Haag CZ/EZ 2468395
Onderwerp Bijlage(n) Uw brief Referentiekader spreiding en beschikbaarheid 2

Inleiding
In mijn brief van 10 oktober 2003 (kenmerk CZ/EZ-2409063) inzake de besturingssystematiek ambulancezorg heb ik u aangekondigd te komen met een landelijk referentiekader ten behoeve van de spreiding en de beschikbaarheid van de ambulancezorg. Het referentiekader is een modelmatige benadering van spreiding en beschikbaarheid op landelijk niveau en vormt de grondslag voor de regionale verdeling van de budgetten en het macrobudget. In werkelijkheid zal het percentage bereikte burgers hoger zijn, omdat het model alleen uit kan gaan van de normale maximum snelheidslimieten. Ambulances mogen bij spoedgevallen sneller rijden dan de maximum toegestane snelheden. Het referentiekader is gebaseerd op de ritgegevens uit 2001 die de Regionale Ambulance Voorziening zelf heeft aangeleverd. Het is aan het lokale overleg tussen regionale zorgverzekeraars en regionale ambulancevoorzieningen (i.o.) om op basis van het referentiekader tot afspraken te komen over de exacte regionale invulling. Het landelijk referentiekader biedt de mogelijkheid voor een "open grens" benadering waardoor regiogrenzen geen belemmeringen vormen voor een doelmatige en snelle inzet. Het referentiekader is voorbereid met Ambulance Zorg Nederland en Zorgverzekeraars Nederland. Het IPO en de VNG zijn achteraf gevraagd hun zienswijze op het referentiekader te geven en verder hebben vele individuele ambulancediensten en gemeenten hun visie gegeven.

Wat ging vooraf?
In januari 2003 presenteerde het RIVM haar rapport over de knelpunten in de spreiding en paraatheid van ambulances "Ambulances binnen bereik". Dit rapport heeft u ontvangen bij brief van d.d. 3 april 2003 (CZ/EZ 2368248). Uit het rapport werd duidelijk dat de wijze waarop standplaatsen over het land zijn verdeeld (spreiding) te wensen over liet. Ook de manier waarop vervolgens ambulances aan standplaatsen zijn gekoppeld en worden ingezet (beschikbaarheid) leidt niet tot de best haalbare resultaten. Door verbetering van spreiding én beschikbaarheid kunnen meer burgers binnen de streefnorm van 15 minuten worden bereikt. Het RIVM schetste verschillende scenario's om meer burgers te bereiken. Ik

Postbus 20350 Bezoekadres: Correspondentie uitsluitend Internetadres: 2500 EJ DEN HAAG Parnassusplein 5 richten aan het postadres www.minvws.nl Telefoon (070) 340 79 11 2511 VX DEN HAAG met vermelding van de Fax (070) 340 78 34 datum en het kenmerk van deze brief.

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Blad
2
Kenmerk
CZ/EZ 2468395

prefereer het scenario waarmee gemiddeld 95% van de burgers binnen de norm kan worden bereikt. Het rapport is vervolgens aangescherpt naar aanleiding van de reacties van de regio's. Te allen tijde 100% is uitvoeringstechnisch onhaalbaar; er blijft altijd de mogelijkheid van overmacht. Door verkeersopstoppingen of een opengebroken weg kan een ambulancerit vertraging oplopen.

Beter presteren
Het doel van het landelijk referentiekader spreiding en beschikbaarheid is het bieden van een kader aan de sector om het aantal overschrijdingen van de 15 minuten aanrijtijd bij spoedvervoer terug te dringen. Een snelle hulpverlening is vaak van levensbelang en het te lang moeten wachten op een ambulance is voor de patiënt, zijn familie of omstanders uiterst frustrerend. Op dit moment wordt bij circa 92% van de spoedvervoeren de 15 minutennorm gehaald en ligt in de stedelijke gebieden de aanrijtijd in verreweg de meeste gevallen binnen de 10 minuten.
Om nog beter te kunnen presteren is een betere spreiding en beschikbaarheid noodzakelijk. Spreiding en beschikbaarheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bij spreiding gaat het over "waar" staan de ambulances en bij beschikbaarheid gaat het over "hoeveel" staan er en "hoe" worden ze ingezet. Naast het aantal ambulances blijkt de feitelijke bedrijfsvoering van groot belang voor de prestaties. De rol van de meldkamer o.a. op het gebied van triage, pro-actief handelen, planning van het besteld vervoer, gebruik van voorwaardescheppende ritten/ "rijdende" paraatheid en het omgaan met interregionaal vervoer / bijstand is essentieel. Er zijn aanwijzingen dat de inzet van motorambulances en hulpambulances een doelmatige inzet bevorderen.
Verder heb ik met de sector afspraken gemaakt over de implementaties van diverse innovaties op het terrein van ICT (waaronder voertuiglocatiesystemen) die een efficiëntere inzet mogelijk maken. Beter presteren in de ambulancezorg is dus niet alleen méér ambulances maar ook een efficiëntere inzet van de ambulancezorg.

Spreiding
Onder spreiding wordt verstaan een geografisch verdeling van de ambulancestandplaatsen over het gehele land. Op basis van de huidige spreiding kan theoretisch gemiddeld 93% van de bevolking binnen 15 minuten worden bereikt. Op basis van mijn voorkeursscenario 2 alsmede het voornoemde "open grenzen" principe is voor een opzet gekozen om gemiddeld 95% van de bevolking binnen 15 minuten te bereiken. Vanuit het oogpunt van doelmatigheid is allereerst berekend welke verbeteringen kunnen ontstaan door het verschuiven van de bestaande standplaatsen. Vervolgens is berekend welke verbeteringen nieuwe extra standplaatsen opleveren. Een gemiddeld bereik van 95% is theoretisch haalbaar door 10 bestaande standplaatsen te verschuiven en 4 extra nieuwe standplaatsen te realiseren.
Er blijven wel regionale verschillen in de spreiding en het betreft een gemiddelde. Dat betekent dat niet in elk RAV-gebied deze norm van 95% bereik wordt gehaald. Er zijn regio's die nu in principe 100% van de Nederlanders kunnen bereiken en er zijn regio's die onder een bereik van 95% zitten1. In het nieuwe plan gaat echter geen enkele regio er ten opzichte van de huidige situatie op achteruit. In 14 regio's wordt het bereik vergroot, in de

1 Dit zegt nog niets over de overschrijdingen in de werkelijkheid. Bijvoorbeeld Friesland heeft obv het onderzoek een bereikbaarheidspercentage van 85%. Dit percentage gaat door de geografische situatie nauwelijks omhoog bij het bijplaatsen van een fors aantal standplaatsen. Maar door doelmatige inzet van ambulances ligt het overschrijdingspercentage in Friesland slechts op 3%.

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Blad
3
Kenmerk
CZ/EZ 2468395

overige regio's blijft het bereik zoals het was. Voor de bereikbaarheid van ziekenhuiszorg betekent dit dat meer dan 25% (59.000) van de mensen die op dit moment niet binnen 45 minuten per ambulance een ziekenhuis kunnen bereiken (213.000), dat op basis van de uitgangspunten uit het referentiekader wèl kunnen.

Beschikbaarheid
Beschikbaarheid gaat over hoeveel ambulances op welke manier (parate, piket of slaapdienst) worden ingezet. De overige bedrijfsvoeringsaspecten zoals bijvoorbeeld de planning van het besteld vervoer is hierop van invloed maar voor doorrekening van het refentiekader buiten beschouwing gelaten. Zorgverzekeraars zullen over de manier van bedrijfsvoering op lokaal niveau doelmatige afspraken dienen te maken. Een landelijke benchmark ambulancezorg zal hierbij ondersteunend werken. Beschikbaarheid is dus de hoeveelheid parate ambulances per standplaats om aan de vraag naar ritten te voldoen. Bij het bepalen van de vereiste beschikbaarheid ben ik uitgegaan van de te verwachten vraag naar ambulances. In 95% van de gevallen moet altijd een ambulance beschikbaar zijn. Het begrip dienstrooster is hierbij relevant. De personele bezetting van het dienstrooster bepaalt de loonkosten van de sector (het ambulancebudget wordt grotendeels bepaald door loonkosten). Voorliggend referentiekader gaat uit van een mix tussen parate diensten (personeel is paraat aanwezig op de post) en piketdiensten (aanwezigheid- en slaapdiensten). Verder wordt uitgegaan van de mogelijkheid de bezettingsgraad van ambulances overdag te verhogen door de invoering van `mobiele paraatheid'. Dat wil zeggen dat een regio zijn bereik vergroot door ambulancewagens op moeilijk bereikbare plekken neer te zetten in plaats van alleen op standplaatsen. Hierdoor zijn minder ambulances nodig dan bij zogenaamde `standplaatsparaatheid'.

Extra middelen voor meer ambulancezorg
Voor de financiering van het referentiekader stel ik met ingang van 2004 18 miljoen ter beschikking. Verder heb ik in reactie op de motie Buijs (29200 XVI, nr. 136) toegezegd door middel van herschikking binnen mijn begroting, te kijken of er aanvullende middelen beschikbaar gesteld kunnen worden indien dit nodig is ter oplossing van de resterende knelpunten.

Het jaar 2004 is een overgangsjaar omdat de nieuwe Wet Ambulancezorg in 2005 in werking zal treden. Het extra budget zal alleen toekomen aan regio's die knelpunten kennen en volgens het nieuwe referentiekader in aanmerking komen voor een hoger budget. Het CTG zal hiervoor de bestaande beleidsregels aanpassen en eisen stellen aan het leveren van extra productie, de RAV-vorming en de informatievoorziening. Verdere professionalisering en een verbeterde samenwerking door de RAV-vorming moeten voor doelmatigheidswinst zorgen en leveren inverdieneffecten op. RAV vorming leidt namelijk tot een doelmatiger werkwijze bijvoorbeeld door minder overheadkosten en meer samenwerking.
Ik stel bij het ter beschikking komen van extra middelen de eis dat de branche nu ook de al eerder verzochte registratie ter hand neemt. Betrouwbare informatie is onontbeerlijk voor het benchmarken van resultaten. Zonder deugdelijke registratie komen de regio's niet in aanmerking voor extra middelen.
Daarnaast zal ik zelf het verband tussen de extra middelen en de geleverde prestaties nagaan. Vooraf doordat via de beleidsregels extra productie zal worden geëist en achteraf

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Blad
4
Kenmerk
CZ/EZ 2468395

door na te gaan of het overschrijdingspercentage is gedaald. Met andere woorden, er moet een duidelijke relatie worden aangetoond tussen de prijs en de prestatie.

Tenslotte
De voorstellen voor de landelijke spreiding en beschikbaarheid vormen een referentiekader. Dit is een modelmatige berekening die landelijk uitgaat van dezelfde normen. Dit referentiekader vormt de basis voor het bepalen van het regionale budget, de grondslag voor dit budget is daarmee voor alle regio's gelijk. Dat wil zeggen dat ongeacht de regio, de 15 minutengrens het streven is. Hierbij dient rekening gehouden te worden met de gevolgen voor de bereikbaarheid van spoedeisende ziekenhuiszorg. In mijn brief van 26 september 2003 heb ik aangegeven dat een afdeling spoedeisende eerste hulp binnen 45 minuten met een ambulance bereikbaar moet kunnen zijn. De bereikbaarheid van ziekenhuiszorg moet hierdoor natuurlijk verbeteren en niet verslechteren. Binnen elke regio kunnen zorgaanbieders en zorgverzekeraars tot een nadere verfijning en uitwerking van dit referentiekader komen op basis van hun expertise en netwerk in de regio. De doelmatigheid van de afspraken is dus bepalend voor de kwaliteit van de zorg die een RAV kan regelen. De redenen voor regionale verschillen in aanrijtijden en overschrijdingen zijn zeer divers; werkwijze voor de inzet van besteld en spoed vervoer, verschillen in meld- en uitruktijden, verschillen in infrastructuur, samenwerking en afstemming met ziekenhuizen en traumacentra, enz. Conform mijn visie op de samenhang in de acute zorg (brief d.d. 10 oktober CZ/EZ 2419249), kunnen daarbij oplossingen worden gezocht die tot goedkopere exploitatie leiden doordat verzekeraars de acute zorg op regionaal niveau inkopen. In gebieden met een zeer gering aantal inwoners kunnen bijvoorbeeld afspraken worden gemaakt met huisartsen voor de spoedeisende zorg op tijden dat er nauwelijks vraag naar ritten is (bijvoorbeeld `s nachts). Ook moeten zorgverzekeraars bijvoorbeeld afspraken maken over doelmatigheid van locaties van standplaatsen en kleine ziekenhuizen. Daarmee kunnen de kosten voor de regio worden verlaagd en het bereik vergroot. Het is aan de regionale zorgverzekeraars en RAV's om hierover in de nieuwe besturingsstructuur afspraken te maken.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

H. Hoogervorst


---- -- http://www.minvws.nl/images/CZ-2468395C_tcm10-49363.pdf

Bijlagen en tabellen bij brief Referentiekader Spreiding en Beschikbaarheid, kenmerk CZ/EZ 2468395 Tabel 2
Overzicht van standplaatsen na toevoeging en herallocatie rang RAV RAV regio vier- plaatsnaam begi eind nr. nr. positie n- -195 post- 195 code 1 1 RAV Groningen 9364 NUIS X X 2 1 RAV Groningen 9502 STADSKANAAL X X 3 1 RAV Groningen 9541 VLAGTWEDDE X X 4 1 RAV Groningen 9561 TER APEL X X 5 1 RAV Groningen 9611 SAPPEMEER X X 6 1 RAV Groningen 9641 VEENDAM X X 7 1 RAV Groningen 9672 WINSCHOTEN X X 8 1 RAV Groningen 9723 GRONINGEN X X 9 1 RAV Groningen 9728 GRONINGEN X X 10 1 RAV Groningen 9781 BEDUM X 11 1 RAV Groningen 9901 APPINGEDAM X X 12 1 RAV Groningen 9951 WINSUM GN X X 13 1 RAV Groningen 9965 LEENS X X 14 1 RAV Groningen 9982 UITHUIZERMEEDEN X X 15 2 RAV Friesland 8431 OOSTERWOLDE FR X X 16 2 RAV Friesland 8448 HEERENVEEN X X 17 2 RAV Friesland 8471 WOLVEGA X X 18 2 RAV Friesland 8531 LEMMER X X 19 2 RAV Friesland 8601 SNEEK X X 20 2 RAV Friesland 8723 KOUDUM X X 21 2 RAV Friesland 8862 HARLINGEN X X 22 2 RAV Friesland 8881 TERSCHELLING X X WEST 23 2 RAV Friesland 8899 VLIELAND X X 24 2 RAV Friesland 8911 LEEUWARDEN X X 25 2 RAV Friesland 8924 LEEUWARDEN X X 26 2 RAV Friesland 9101 DOKKUM X X 27 2 RAV Friesland 9163 NES AMELAND X X 28 2 RAV Friesland 9166 SCHIERMONNIKOOG X X 29 2 RAV Friesland 9202 DRACHTEN X X 30 2 RAV Friesland 9291 KOLLUM X X 31 3 RAV Drente 7741 COEVORDEN X X 32 3 RAV Drente 7811 EMMEN X X 33 3 RAV Drente 7903 HOOGEVEEN X X 34 3 RAV Drente 7944 MEPPEL X X 35 3 RAV Drente 7971 HAVELTE X X 36 3 RAV Drente 9301 RODEN X X 37 3 RAV Drente 9401 ASSEN X X 38 3 RAV Drente 9411 BEILEN X X 39 3 RAV Drente 9468 ANNEN X X 40 3 RAV Drente 9531 BORGER X X

2

41 4 RAV IJssel-Vecht 7701 DEDEMSVAART X 42 4 RAV IJssel-Vecht 7711 NIEUWLEUSEN X 43 4 RAV IJssel-Vecht 7731 OMMEN X X 44 4 RAV IJssel-Vecht 7771 HARDENBERG X X 45 4 RAV IJssel-Vecht 8013 ZWOLLE X X 46 4 RAV IJssel-Vecht 8103 RAALTE X X 47 4 RAV IJssel-Vecht 8181 HEERDE X X 48 4 RAV IJssel-Vecht 8261 KAMPEN X X 49 4 RAV IJssel-Vecht 8281 GENEMUIDEN X 50 4 RAV IJssel-Vecht 8331 STEENWYK X X 51 5 RAV Twente 7447 HELLENDOORN X X 52 5 RAV Twente 7475 MARKELO X X 53 5 RAV Twente 7483 HAAKSBERGEN X X 54 5 RAV Twente 7541 ENSCHEDE X X 55 5 RAV Twente 7556 HENGELO OV X X 56 5 RAV Twente 7572 OLDENZAAL X X 57 5 RAV Twente 7602 ALMELO X X 58 5 RAV Twente 7651 TUBBERGEN X X 59 5 RAV Twente 7681 VROOMSHOOP X 60 6 RAV Noord-Oost Gelderland 3843 HARDERWYK X X 61 6 RAV Noord-Oost Gelderland 7005 DOETINCHEM X X 62 6 RAV Noord-Oost Gelderland 7051 VARSSEVELD X X 63 6 RAV Noord-Oost Gelderland 7102 WINTERSWYK X X 64 6 RAV Noord-Oost Gelderland 7207 ZUTPHEN X X 65 6 RAV Noord-Oost Gelderland 7271 BORCULO X X 66 6 RAV Noord-Oost Gelderland 7311 APELDOORN X X 67 6 RAV Noord-Oost Gelderland 7418 DEVENTER X X 68 6 RAV Noord-Oost Gelderland 8081 ELBURG X X 69 7 RAV regio Arnhem/W-Veluwe Vallei 3772 BARNEVELD X X 70 7 RAV regio Arnhem/W-Veluwe Vallei 6661 ELST GLD X X 71 7 RAV regio Arnhem/W-Veluwe Vallei 6701 WAGENINGEN X X 72 7 RAV regio Arnhem/W-Veluwe Vallei 6711 EDE GLD X X 73 7 RAV regio Arnhem/W-Veluwe Vallei 6828 ARNHEM X X 74 7 RAV regio Arnhem/W-Veluwe Vallei 6901 ZEVENAAR X X 75 7 RAV regio Arnhem/W-Veluwe Vallei 6951 DIEREN X 76 8 RAV regio Gelderland-Zuid 4002 TIEL X X 77 8 RAV regio Gelderland-Zuid 4041 KESTEREN X X 78 8 RAV regio Gelderland-Zuid 4101 CULEMBORG X X 79 8 RAV regio Gelderland-Zuid 4191 GELDERMALSEN X X 80 8 RAV regio Gelderland-Zuid 5301 ZALTBOMMEL X X 81 8 RAV regio Gelderland-Zuid 6524 NYMEGEN X X 82 8 RAV regio Gelderland-Zuid 6602 WYCHEN X X 83 8 RAV regio Gelderland-Zuid 6651 DRUTEN X X 84 9 RAV regio Utrecht 3436 NIEUWEGEIN X X 85 9 RAV regio Utrecht 3447 WOERDEN X X 86 9 RAV regio Utrecht 3561 UTRECHT X X 87 9 RAV regio Utrecht 3582 UTRECHT X X

3

88 9 RAV regio Utrecht 3608 MAARSSEN X X 89 9 RAV regio Utrecht 3645 VINKEVEEN X X 90 9 RAV regio Utrecht 3707 ZEIST X X 91 9 RAV regio Utrecht 3811 AMERSFOORT X X 92 9 RAV regio Utrecht 3823 AMERSFOORT X X 93 9 RAV regio Utrecht 3903 VEENENDAAL X X 94 9 RAV regio Utrecht 3941 DOORN X X 95 10 RAV regio Noord-Holland Noord. 1616 HOOGKARSPEL X X 96 10 RAV regio Noord-Holland Noord. 1625 HOORN NH X X 97 10 RAV regio Noord-Holland Noord. 1741 SCHAGEN X X 98 10 RAV regio Noord-Holland Noord. 1761 ANNA PAULOWNA X 99 10 RAV regio Noord-Holland Noord. 1771 WIERINGERWERF X X 100 10 RAV regio Noord-Holland Noord. 1786 DEN HELDER X X 101 10 RAV regio Noord-Holland Noord. 1791 DEN BURG X X 102 10 RAV regio Noord-Holland Noord. 1823 ALKMAAR X X 103 11 RAV regio Amsterdam 1018 AMSTERDAM X X 104 11 RAV regio Amsterdam 1075 AMSTERDAM X X 105 11 RAV regio Amsterdam 1105 AMSTERDAM ZO X X 106 11 RAV regio Amsterdam 1141 MONNICKENDAM X 107 11 RAV regio Amsterdam 1185 AMSTELVEEN X X 108 11 RAV regio Amsterdam 1431 AALSMEER X X 109 11 RAV regio Amsterdam 1442 PURMEREND X X 110 11 RAV regio Amsterdam 1502 ZAANDAM X X 111 11 RAV regio Amsterdam 2131 HOOFDDORP X X 112 12 RAV Kennemerland 1969 HEEMSKERK X X 113 12 RAV Kennemerland 1981 VELSEN ZUID X X 114 12 RAV Kennemerland 2015 HAARLEM X X 115 14 RAV Gooi- en Vechtstreek 1213 HILVERSUM X X 116 14 RAV Gooi- en Vechtstreek 1404 BUSSUM X X 117 15 RAV Haaglanden 2241 WASSENAAR X 118 15 RAV Haaglanden 2274 VOORBURG X X 119 15 RAV Haaglanden 2282 RYSWYK ZH X 120 15 RAV Haaglanden 2544 `S-GRAVENHAGE X X 121 15 RAV Haaglanden 2564 `S-GRAVENHAGE X X 122 15 RAV Haaglanden 2627 DELFT X X 123 15 RAV Haaglanden 2671 NAALDWYK X X 124 15 RAV Haaglanden 2718 ZOETERMEER X X 125 16 RAV Hollands Midden 2201 NOORDWYK ZH X 126 16 RAV Hollands Midden 2211 NOORDWYKERHOUT X X 127 16 RAV Hollands Midden 2333 LEIDEN X X 128 16 RAV Hollands Midden 2353 LEIDERDORP X X 129 16 RAV Hollands Midden 2405 ALPHEN A/D RYN X X 130 16 RAV Hollands Midden 2461 TER AAR X X 131 16 RAV Hollands Midden 2801 GOUDA X X 132 16 RAV Hollands Midden 2861 BERGAMBACHT X X 133 17 RAV Rijnmond 2907 CAPELLE AD YSSEL X X 134 17 RAV Rijnmond 2922 KRIMPEN AD YSSEL X X

4

135 17 RAV Rijnmond 2991 BARENDRECHT X 136 17 RAV Rijnmond 3011 ROTTERDAM X 137 17 RAV Rijnmond 3034 ROTTERDAM X 138 17 RAV Rijnmond 3038 ROTTERDAM X 139 17 RAV Rijnmond 3045 ROTTERDAM X 140 17 RAV Rijnmond 3081 ROTTERDAM X 141 17 RAV Rijnmond 3083 ROTTERDAM X X 142 17 RAV Rijnmond 3118 SCHIEDAM X X 143 17 RAV Rijnmond 3146 MAASSLUIS X 144 17 RAV Rijnmond 3191 HOOGVLIET RT X 145 17 RAV Rijnmond 3201 SPYKENISSE X X 146 17 RAV Rijnmond 3223 HELLEVOETSLUIS X X 147 17 RAV Rijnmond 3232 BRIELLE X 148 17 RAV Rijnmond 3247 DIRKSLAND X X 149 17 RAV Rijnmond 3252 GOEDEREEDE X X 150 18 RAV Zuid-Holland Zuid 2957 NIEUW X LEKKERLAND 151 18 RAV Zuid-Holland Zuid 3286 KLAASWAAL X X 152 18 RAV Zuid-Holland Zuid 3311 DORDRECHT X X 153 18 RAV Zuid-Holland Zuid 3331 ZWYNDRECHT X X 154 18 RAV Zuid-Holland Zuid 3363 SLIEDRECHT X 155 18 RAV Zuid-Holland Zuid 4204 GORINCHEM X X 156 18 RAV Zuid-Holland Zuid 4231 MEERKERK X X 157 19 RAV Zeeland 4301 ZIERIKZEE X X 158 19 RAV Zeeland 4331 MIDDELBURG X 159 19 RAV Zeeland 4335 MIDDELBURG X X 160 19 RAV Zeeland 4354 VROUWENPOLDER X X 161 19 RAV Zeeland 4411 RILLAND X X 162 19 RAV Zeeland 4462 GOES X X 163 19 RAV Zeeland 4501 OOSTBURG X X 164 19 RAV Zeeland 4535 TERNEUZEN X X 165 19 RAV Zeeland 4561 HULST X X 166 19 RAV Zeeland 4695 ST MAARTENSDYK X X 167 20 RAV Midden & West Brabant 4283 GIESSEN X X 168 20 RAV Midden & West Brabant 4611 BERGEN OP ZOOM X X 169 20 RAV Midden & West Brabant 4651 STEENBERGEN NB X 170 20 RAV Midden & West Brabant 4701 ROOSENDAAL X X 171 20 RAV Midden & West Brabant 4761 ZEVENBERGEN X 172 20 RAV Midden & West Brabant 4811 BREDA X X 173 20 RAV Midden & West Brabant 4851 ULVENHOUT X X 174 20 RAV Midden & West Brabant 4901 OOSTERHOUT NB X X 175 20 RAV Midden & West Brabant 5018 TILBURG X 176 20 RAV Midden & West Brabant 5022 TILBURG X 177 20 RAV Midden & West Brabant 5037 TILBURG X 178 20 RAV Midden & West Brabant 5047 TILBURG X X 179 20 RAV Midden & West Brabant 5142 WAALWYK X X 180 21 RAV Brabant-Noord 5231 S HERTOGENBOSCH X X

5

181 21 RAV Brabant-Noord 5281 BOXTEL X X 182 21 RAV Brabant-Noord 5341 OSS X X 183 21 RAV Brabant-Noord 5363 VELP NB X X 184 21 RAV Brabant-Noord 5405 UDEN X X 185 21 RAV Brabant-Noord 5441 OEFFELT X X 186 21 RAV Brabant-Noord 5463 VEGHEL X X 187 22 RAV regio Brabant Zuid-Oost 5541 REUSEL X X 188 22 RAV regio Brabant Zuid-Oost 5552 VALKENSWAARD X 189 22 RAV regio Brabant Zuid-Oost 5571 BERGEYK X 190 22 RAV regio Brabant Zuid-Oost 5611 EINDHOVEN X X 191 22 RAV regio Brabant Zuid-Oost 5657 EINDHOVEN X X 192 22 RAV regio Brabant Zuid-Oost 5701 HELMOND X X 193 22 RAV regio Brabant Zuid-Oost 5751 DEURNE X X 194 22 RAV regio Brabant Zuid-Oost 6026 MAARHEEZE X X 195 23 RAV regio Noord-Midden Limburg 5801 VENRAY X X 196 23 RAV regio Noord-Midden Limburg 5854 BERGEN LB X X 197 23 RAV regio Noord-Midden Limburg 5912 VENLO X X 198 23 RAV regio Noord-Midden Limburg 5981 PANNINGEN X X 199 23 RAV regio Noord-Midden Limburg 6003 WEERT X X 200 23 RAV regio Noord-Midden Limburg 6045 ROERMOND X X 201 23 RAV regio Noord-Midden Limburg 6101 ECHT X 202 24 RAV Zuid-Limburg 6166 GELEEN X X 203 24 RAV Zuid-Limburg 6229 MAASTRICHT X X 204 24 RAV Zuid-Limburg 6291 VAALS X 205 24 RAV Zuid-Limburg 6411 HEERLEN X X 206 25 RAV Flevoland 1326 ALMERE X X 207 25 RAV Flevoland 3899 ZEEWOLDE X X 208 25 RAV Flevoland 8223 LELYSTAD X X 209 25 RAV Flevoland 8251 DRONTEN X X 210 25 RAV Flevoland 8304 EMMELOORD X X 211 25 RAV Flevoland 8308 NAGELE X X


---- -- http://www.minvws.nl/images/CZ-2468395B_tcm10-49361.pdf

Bijlagen en tabellen bij brief Referentiekader Spreiding en Beschikbaarheid, kenmerk CZ/EZ 2468395 Tabel 1
Spreiding Beschikbaarheid Huidige Dekkings- Aantal Aantal Ambulances in de minimum Ambulances in de maximum Dekkings- Percentage Stand- standplaatsen variant variant Percentage na plaatsen na herallocatie huidige herallocatie Situatie RAV werkdagen werkdagen 0-8 8-16 16-24 0-8 8-16 16-24 1. Groningen 94 96 13 14 14 24 14 14 24 14 2. Friesland 85 85 16 16 19 29 20 21 34 25 3. Drenthe 89 89 10 10 10 17 11 11 20 14 4. IJssel-Vecht 82 94 7 10 10 17 10 11 20 13 5. Twente 95 98 8 9 9 17 10 11 20 13 6. N&O Gelderland 89 92 9 9 9 21 12 11 23 14 7. Arnhem/ & O 90 94 6 7 7 13 8 9 16 11 8. Nijmegen/Rivierenland 90 90 8 8 8 16 10 10 19 13 9. Utrecht 99 99 11 11 11 28 16 14 33 21 10. Noord-Holland Noord 89 92 7 8 9 16 9 11 19 12 11. Amsterdam & O 97 98 8 9 9 39 19 14 44 24 12. Z&M Kennemerland 100 100 3 3 5 14 7 5 14 7 14. Gooi- en Vechtstreek 94 95 2 2 2 14 3 3 5 4 15. Haaglanden 100 100 8 6 7 17 11 10 20 14 16. Hollands Midden 100 100 8 7 8 19 11 9 20 12 17. Rijnmond 99 99 16 9 10 29 16 13 32 19 18. Zuid-Holland Zuid 90 92 6 6 6 11 6 7 15 10 19. Zeeland 89 90 10 9 12 19 13 12 19 13 20. W Noord-Brabant 90 95 10 11 11 26 14 13 29 17 21. N. Noord-Brabant 96 96 7 7 8 16 10 9 17 11 22. Eindhoven 90 93 7 7 7 16 10 9 18 12 23. N&M Limburg 84 91 6 7 7 13 8 9 15 10 24. Zuid Limburg 87 92 3 4 6 16 9 6 16 9 25. Flevoland 97 97 6 6 6 10 7 7 11 8 landelijk 93 95 195 195 210 447 264 249 503 320 Ingezet aantal ambulances in 2001 241 462 305 241 462 305 verschil -31 -15 -41 8 41 15


---- --