Gemeente Amsterdam

Tram 10 rijdt eindelijk door naar Oostelijk Havengebied 29 april 2004 - Lisa Neves Gonçalves

In plaats van halverwege de Sarphatistraat rechtsaf te slaan richting de Indische Buurt, rijdt tram 10 vanaf 3 mei door naar het Oostelijk Havengebied, via het Alexanderplein, door de Sarphatistraat en de Czaar Peterstraat, via het Rietlandpark en de Verbindingsdam naar het nieuwe eindpunt op het Azartplein.

De bewoners van het Oostelijk Havengebied krijgen hiermee een directe verbinding met het centrum van de stad, rechtstreeks naar het Leidseplein en uiteindelijk de Van Hallstraat. Ook is het vanaf december 2004 mogelijk om op de halte Rietlandpark over te stappen op de IJtram richting Amsterdam Centraal Station of IJburg.

Wethouder Mark van der Horst is zeer verheugd dat lijn 10 eindelijk naar het Oostelijk Havengebied kan doorrijden. "Het is later dan de bewoners en ik hadden verwacht en gehoopt, maar de bewoners van het Oostelijk Havengebied krijgen hiermee de door hen lang verwachte directe verbinding met het stadscentrum", aldus de wethouder.

Amsterdam werkt aan een bereikbare stad
De aanleg van het nieuwe tramtracé past binnen het streven naar een bereikbare stad. Het ontsluiten van nieuwe woonwijken is hier een onderdeel van, zoals in 2001 het doortrekken van tramlijn 1 naar De Aker en eind dit jaar de IJtram naar IJburg. Ook het verlengen van het tracé van tram 16 naar het VUmc komt daar uit voort.

Kosten
De aanleg van het nieuwe tracé van tram 10 kost naar het zich nu laat aanzien ca. 23 miljoen euro en is daarmee ongeveer 8 miljoen euro goedkoper dan verwacht. Dit komt onder meer door een zeer snelle en efficiënte uitvoering, en doordat de kosten voor het verleggen van kabels en leidingen en grondsanering lager uitvielen dan waarmee aanvankelijk rekening was gehouden.

Met deze onderschrijding past tramlijn 10 in de rij van projecten die (ruim) binnen het beschikbaar gestelde krediet zijn gebleven:
* Ringlijn:
50 miljoen euro bespaard dat is gebruikt om de tramlijn naar De Aker aan te leggen en deels om de tourniquets te bekostigen.
* Tramlijn De Aker:
ca. 5 miljoen euro binnen het budget.

* Piet Heintunnel:
gerealiseerd binnen het budget.

* Tramlijn 16:
gerealiseerd binnen het budget.

* IJtram:
ca. 15 miljoen euro in 2003 van de risicoreservering vrijvallen.

Van der Horst: "Bij veel mensen is het beeld dat infrastructurele werken in Amsterdam altijd duurder zijn dan gepland. Dit beeld klopt niet. Integendeel, omdat we miljoenen euro's hebben overgehouden door goede planning en control, konden we andere projecten uitvoeren om de stad bereikbaar te houden."

Omdat tram 10 vanaf 3 mei de Indische Buurt niet meer aandoet, krijgen tram 7 en tram 14 een nieuwe route (zie: www.gvb.nl)

Pb-089

© Gemeente Amsterdam