Tram 10 rijdt eindelijk door naar Oostelijk Havengebied
29 april 2004 - Lisa Neves Gonçalves
In plaats van halverwege de Sarphatistraat rechtsaf te slaan richting
de Indische Buurt, rijdt tram 10 vanaf 3 mei door naar het Oostelijk
Havengebied, via het Alexanderplein, door de Sarphatistraat en de
Czaar Peterstraat, via het Rietlandpark en de Verbindingsdam naar het
nieuwe eindpunt op het Azartplein.
De bewoners van het Oostelijk Havengebied krijgen hiermee een directe
verbinding met het centrum van de stad, rechtstreeks naar het
Leidseplein en uiteindelijk de Van Hallstraat. Ook is het vanaf
december 2004 mogelijk om op de halte Rietlandpark over te stappen op
de IJtram richting Amsterdam Centraal Station of IJburg.
Wethouder Mark van der Horst is zeer verheugd dat lijn 10 eindelijk
naar het Oostelijk Havengebied kan doorrijden. "Het is later dan de
bewoners en ik hadden verwacht en gehoopt, maar de bewoners van het
Oostelijk Havengebied krijgen hiermee de door hen lang verwachte
directe verbinding met het stadscentrum", aldus de wethouder.
Amsterdam werkt aan een bereikbare stad
De aanleg van het nieuwe tramtracé past binnen het streven naar een
bereikbare stad. Het ontsluiten van nieuwe woonwijken is hier een
onderdeel van, zoals in 2001 het doortrekken van tramlijn 1 naar De
Aker en eind dit jaar de IJtram naar IJburg. Ook het verlengen van het
tracé van tram 16 naar het VUmc komt daar uit voort.
Kosten
De aanleg van het nieuwe tracé van tram 10 kost naar het zich nu laat
aanzien ca. 23 miljoen euro en is daarmee ongeveer 8 miljoen euro
goedkoper dan verwacht. Dit komt onder meer door een zeer snelle en
efficiënte uitvoering, en doordat de kosten voor het verleggen van
kabels en leidingen en grondsanering lager uitvielen dan waarmee
aanvankelijk rekening was gehouden.
Met deze onderschrijding past tramlijn 10 in de rij van projecten die
(ruim) binnen het beschikbaar gestelde krediet zijn gebleven:
* Ringlijn:
50 miljoen euro bespaard dat is gebruikt om de tramlijn naar De
Aker aan te leggen en deels om de tourniquets te bekostigen.
* Tramlijn De Aker:
ca. 5 miljoen euro binnen het budget.
* Piet Heintunnel:
gerealiseerd binnen het budget.
* Tramlijn 16:
gerealiseerd binnen het budget.
* IJtram:
ca. 15 miljoen euro in 2003 van de risicoreservering vrijvallen.
Van der Horst: "Bij veel mensen is het beeld dat infrastructurele
werken in Amsterdam altijd duurder zijn dan gepland. Dit beeld klopt
niet. Integendeel, omdat we miljoenen euro's hebben overgehouden door
goede planning en control, konden we andere projecten uitvoeren om de
stad bereikbaar te houden."
Omdat tram 10 vanaf 3 mei de Indische Buurt niet meer aandoet, krijgen
tram 7 en tram 14 een nieuwe route (zie: www.gvb.nl)
Pb-089
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam