Ingezonden persbericht



5b39ee.gif
PERSBERICHT

Tijdgebrek maatschappelijk probleem

ROTTERDAM, 3 MEI 2004 - Nederland heeft collectief het gevoel tijd tekort te hebben. Dit gevoel is sinds maart vorig jaar zelfs sterker geworden. 44% van de Nederlanders ziet tijdgebrek als grootste rustverstoorder in het dagelijks leven. Ook in België komt men voortdurend tijd te kort. Dit blijkt uit onderzoek dat werd uitgevoerd onder 1100 Nederlanders en Belgen in opdracht van Center Parcs. Als Nederlandse ouders moeten kiezen aan wie ze hun tijd thuis het liefst besteden, dan kiezen moeders voor zichzelf (28%) en besteedt vader zijn tijd het liefst aan zijn partner (29%). De kinderen komen bij de vaders op de vierde plaats, moeder plaatst de kinderen op de tweede plaats.

In eerder onderzoek (maart 2003) gaf éénderde (32%) van de Nederlanders ook al aan niet genoeg aandacht voor vrienden te hebben door gebrek aan tijd.

Naast tijdtekort, verstoren huishoudelijke taken, sociale verplichtingen en onverwachts bezoek de rust en harmonie het meest. Hoewel de TV en de computer nummers 1 en 2 qua tijdsbesteding zijn, geeft slechts respectievelijk 15% en 14% van de ondervraagden aan dat dit rustverstoorders zijn.

Wie doet wat?

Gevraagd naar de dagelijkse bezigheden thuis en op vakantie blijkt dat in veel gezinnen nog steeds de oude rolmodellen bestaan. Vrouwen spenderen aanzienlijk meer tijd aan het huishouden, koken, sociale contacten, lezen, winkelen en tuinieren dan mannen. Mannen besteden hun tijd vaker aan verbouwen, klussen, naar sport kijken en het beoefenen er van. Wie hoopt dat de man op vakantie wat meer huishoudelijke taken zal uitvoeren, komt bedrogen uit. Het verschil in tijdsbesteding aan huishoudelijke taken tussen mannen en vrouwen is dan juist nog groter. Op vakantie zijn vaders en moeders wel eensgezind in hun keuze aan wie ze hun tijd het liefst willen besteden: op nummer 1 staat de partner en op nummer 2 de kinderen.

Gemoedstoestand Relaxindex

Enkele malen per jaar houdt Center Parcs de vinger aan de pols van Nederland en België om de gemoedstoestand te meten. In vergelijking met december 2003 is Nederland nu iets minder gestresst. De RelaxIndex verschoof van -14 naar -11. Het gevoel van financiële zekerheid, een van de onderliggende variabelen van de index, is wel wat minder positief geworden en het gevoel altijd tijd tekort te hebben is gegroeid.

Ook de Belgen zijn iets minder gestresst dan 4 maanden geleden (-18 naar -12).

De Nederlandse man is het minst gestresst (-7), de Belgische vrouw is het meest gestresst (-6).

Hoewel men relaxter is dan tijdens de vorige meting, staat de RelaxIndex nog steeds onder de nulgrens, wat aangeeft dat Nederlanders en Belgen gestresst zijn.

Een vergelijking van de verschillende metingen in grafiekvorm vindt u via http://www.online-pr.nl/docs/gemoedstoestand.pdf

Over de Center Parcs RelaxIndexâ

Center Parcs doet onderzoek naar de (on)balans die mensen voelen in hun gemoedstoestand. Op basis van dit onderzoek publiceert Center Parcs de RelaxIndexâ, een index die de gemoedstoestand van mensen in een getal weergeeft. Deze RelaxIndex® wordt bepaald op basis van gegevens uit onderzoek dat door het onafhankelijke bureau Blauw Research wordt uitgevoerd. De toenemende spanning die mensen ervaren tussen hun situatie thuis (relaties, kinderen, vrienden), werk (carrière, inkomen) en maatschappelijke ontwikkelingen heeft in het onderzoek een bepalende plaats. Center Parcs is van mening dat de gemoedstoestand van mensen en de wijze waarop zij relaxen een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van haar dienstverlening. Om ook een bijdrage te leveren aan de maatschappelijke bewustwording van factoren die stress veroorzaken of juist een gevoel van ontspanning geven, maakt Center Parcs deze onderzoeksgegevens openbaar. Een samenvatting van de onderzoeksrapporten en de meest actuele stand van de RelaxIndexâ zijn beschikbaar op:

http://www.online-pr.nl/customer_frame.asp?customer_id=22



Ingezonden persbericht