AutoRai

3-5-2004

V6 TDI met innovatieve inspuittechniek

Dankzij de overtuigende rijdynamiek, innovatieve technologie en de exclusiviteit van het design, geldt de Audi A8 sinds zijn debuut in het najaar van 2002 als symbool voor sportiviteit in het topsegment.

Ook de nieuwe A8 3.0 TDI quattro, die als vijfde motorvariant aan het A8-gamma wordt toegevoegd, overtuigt door zijn dynamische karakter.

De 3,0 liter V6 TDI levert een vermogen van 171 kW (233 pk) bij 4.000 t/min en is goed voor 450 Nm aan koppel, dat tussen 1.400 en 3.250 t/min beschikbaar is. Als eerste diesel in het topsegment voldoet de A8 3.0 TDI quattro aan de stringente EU4-emissienorm, die pas vanaf 2006 van kracht wordt. De V6-motor met turbo, twee tussenkoelers en gekoelde uitlaatgasrecirculatie, onderscheidt zich niet alleen door zijn grotere cilinderinhoud en hogere vermogen van zijn voorganger, de 2,5 liter V6 TDI met 132 kW (180 pk). Het is de eerste zescilinder TDI die behoort tot de nieuwe V-motorengeneratie van Audi en over kettingaandrijving beschikt voor de aandrijving van nokkenassen en ondersteunende motorcomponenten. De krachtbron is slechts 440 mm lang en weegt niet meer dan 220 kilo, waarmee deze V6 TDI zelfs de lichtste V6-dieselmotor ter wereld is.

Piezo-inspuiting
Voor het eerst past Audi op de V6 TDI common rail technologie van de nieuwste generatie toe, inclusief zogeheten piezo-inline-injectoren. Bij deze injectoren wordt keramiek kortstondig onder stroom gezet, waardoor de materiaalstructuur verandert. Via een hydraulisch element zorgt deze vormverandering ervoor dat de injectornaald wordt geopend. Het grote voordeel van de piezo-techniek is dat de injectoren nauwkeuriger te doseren en sneller te bedienen zijn, waardoor tot wel vijf brandstofinspuitingen per arbeidsslag mogelijk zijn, bij een inspuitdruk van 1.600 bar 250 bar meer dan tot nu toe gebruikelijk was. Hierdoor wordt de brandstof fijner verneveld en stijgt het rendement, wat de motor zuiniger, schoner en stiller maakt. De vierkleppentechniek zorgt voor een optimale vulling.

Sportieve diesellimousine
De A8 3.0 TDI quattro met lichtgewicht aluminium carrosserie sprint in amper 7,7 seconden van 0 naar 100 km/h, waarmee hij s werelds snelst accelererende V6-diesellimousine is. De topsnelheid bedraagt 243 km/h. Het koppel van 450 Nm zorgt bij iedere snelheid en elk toerental voor uiterst indrukwekkende tussenacceleraties. De hoge efficiency van de motor zorgt bovendien voor aansprekende verbruikscijfers. Gemiddeld neemt de V6 TDI 8,9 liter op 100 km tot zich evenveel als de 53 pk zwakkere voorganger waardoor meer dan 1.000 km kan worden gereden zonder te hoeven tanken.

De Audi A8 3.0 TDI quattro is standaard uitgerust met adaptive air suspension, het MMI (Multi Media Interface)-bedieningsconcept en 6-traps tiptronic, inclusief het dynamische schakelprogramma DSP en een aanvullend sportprogramma. De nieuwe A8 3.0 TDI staat begin april 2004 bij de Audi-dealer voor een vanafprijs van 84.690,- inclusief BTW en BPM.