Achtergond
Invoering AUTO METAR
Buiten openstellingsuren op Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen
Airport
Sinds 3 mei 2004 heeft het KNMI op de
luchthavens Groningen Airport Eelde en Maastricht-Aachen Airport gedurende
de uren dat de luchthavens formeel gesloten zijn voor de luchtvaart (late
avond en nacht), de luchtvaartwaarnemingen volledig geautomatiseerd. Daarmee
wordt de continuïteit van de waarnemingen 24 uur per dag gegarandeerd. De
waarnemingen worden verspreid in de vorm van codeberichten AUTO METAR of
AUTO SPECI.
De AUTO METARs zijn beschikbaar via pagina 707 van Teletekst en de
www.knmi.nl. Via www.luchtvaartmeteo.nl zijn (voor geautoriseerde
gebruikers) naast de AUTO METARs ook de AUTO SPECIs beschikbaar.
Van een aantal militaire stations zijn al langer AUTO METARs beschikbaar,
doch deze hebben een veel beperktere inhoud en wijken in presentatie ook
enigszins af van de AUTO METAR/SPECI zoals die nu voor de KNMI stations
beschikbaar komen.
De door de KNMI stations opgestelde AUTO METAR/SPECI, kent een aantal
afwijkingen ten opzichte van de standaard METAR/SPECI, t.w.:
· Zicht
· Actueel weer
· Bewolking
Zicht
Het zicht wordt bepaald met behulp van een forward scattermeter of een
transmissometer. Nadeel hiervan is dat de zichtmeting op een vast punt en op
een vaste hoogte wordt uitgevoerd. Dat betekent enerzijds dat de
opeenvolgende waarnemingen goed met elkaar zijn te vergelijken, anderzijds
kunnen ze in sommige situaties minder representatief zijn dan het zicht dat
door een menselijke waarnemer is bepaald. De waarnemer kijkt namelijk rond
om zich heen en bepaalt het slechtste zicht rondom.
Vooral in situaties met in diverse richtingen verschillende zichtbeperkingen
kunnen verschillen ontstaan. Hetzelfde geldt voor situaties met grondmist of
mistbanken, die net wel of net niet voor de meter kunnen voorkomen.
Actueel weer
Actueel weer (present weather) wordt in het geval van een automatische
waarneming ook op een vaste plek waargenomen. Ook hier treedt dus hetzelfde
nadeel op ten opzichte van de waarnemer die rondom kan kijken. Een aantal
weersoorten in de omgeving kan dus niet worden waargenomen.
Onweersontladingen worden via een afzonderlijk netwerk gelokaliseerd en aan
de AUTO METAR/SPECI toegevoegd. De codes die gebruikt worden zijn
grotendeels identiek aan die van de standaard METAR/SPECI, doch het kan
voorkomen dat de sensor wel neerslag detecteert, maar niet kan bepalen welke
soort neerslag het is, dan wordt de code UP (Unknown Precipitation) in het
bericht opgenomen.
Bewolking
Ook voor bewolking geldt het nadeel van de puntwaarneming ten opzichte van
de rondkijkende waarnemer. De laser ceilometers die hiervoor gebruikt worden
kunnen de hoogte van een wolk vrij exact bepalen, maar kunnen de
wolkensoorten niet onderscheiden. Dat betekent dus dat TCU en CB niet zullen
worden waargenomen en gerapporteerd. De hoeveelheid bewolking op een
bepaalde hoogte wordt ook op een andere manier bepaald, omdat het een
puntwaarneming betreft wordt gebruik gemaakt van een berekeningsmethode
waarin het tijdsverloop wordt meegenomen. Dit geeft betrouwbare informatie
indien de bewolking inderdaad in beweging is, indien een vrij kleine wolk
gedurende enige tijd stil hangt kan dit tot gevolg hebben dat een te hoge
bedekkingsgraad wordt gemeld, het omgekeerd kan voorkomen indien een kleine
opklaring zich gedurende langere tijd precies boven de meter bevindt. Een
specifieke situatie waarbij dit zich kan voordoen is die van Cu/Sc-straten,
in de wolkenstraat bewegen de wolken wel, maar alleen in de
stromingsrichting, dat kan dus wel eens precies langs de meter zijn in
plaats van er overheen.
Indien een bepaalde groep in de AUTOMETAR/SPECI niet kan worden gemeld
doordat een sensor defect is dan wordt de betreffende groep vervangen door
slashes (////), indien een bepaald fenomeen niet voorkomt, maar de sensor is
in orde vervalt de groep.
Voor militaire AUTO METARS geldt dit laatste niet, er worden voorlopig in
het geheel geen wolken en present weather waargenomen, de benodigde sensoren
zijn nog niet geplaatst.
AUTO METARs/SPECIs zijn herkenbaar door het woord AUTO in het bericht,
meteen na de datum-tijd-groep. (geldt NIET voor Teletekst).
Teletekst
Op NOS teletekst pagina 707 zal de presentatie van METARs enigszins
veranderen, de stationsaanduiding die tot nu toe uit alle vier de letters
van de ICAO location indicator bestond wordt ingekort door de voor elk
station identieke eerste twee letters (EH) weg te laten, en in het geval van
AUTO METAR daarvoor een A in de plaats te zetten.
Bij een standaard METAR blijven deze posities leeg.
Luchtvaart in het weer nader verklaard
Index het weer nader verklaard
Laatste wijziging: 3 mei 2004
Harry Geurts, PR & Voorlichting KNMI
Copyright © KNMI
Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut