4-5-2004
DTM-techniek in Mercedes-Benz CLK
Mercedes-Benz gaat honderd exemplaren bouwen van de ultrasnelle
DTM-versie van de Mercedes-Benz CLK. Deze Mercedes-Benz CLK DTM AMG,
zoals hij voluit heet, biedt de ultieme combinatie van de
allernieuwste racetechnologie, het weggedrag en de prestaties van een
volbloed circuitwagen, een spectaculaire uiterlijke verschijning en
ongeëvenaarde exclusiviteit.
Mercedes-Benz gaat honderd exemplaren bouwen van de ultrasnelle
DTM-versie van de Mercedes-Benz CLK. Deze Mercedes-Benz CLK DTM AMG,
zoals hij voluit heet, biedt de ultieme combinatie van de
allernieuwste racetechnologie, het weggedrag en de prestaties van een
volbloed circuitwagen, een spectaculaire uiterlijke verschijning en
ongeëvenaarde exclusiviteit. Deze zeer bijzondere CLK wordt
aangedreven door een AMG 5,5 liter V8-motor die maar liefst 428 kW/582
pk levert. Hij heeft een speciaal ontwikkeld onderstel en accelereert
in slechts 3,9 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid is elektronisch
begrensd tot 320 km/h.
De blauwdruk voor de Mercedes-Benz CLK DTM AMG is geleverd door de
DTM-raceversie van de CLK, waarmee Christijan Albers in 2003 tweede in
het kampioenschap werd. De CLK was bovendien de meest succesvolle auto
in het afgelopen DTM-seizoen.
De CLK DTM AMG heeft speciale, met leder beklede AMG-sportstoelen met
vierpunts harnasgordels voor een optimale steun van het lichaam zelfs
bij de extreem hoge bochtsnelheden waartoe de auto in staat is.
Heel bijzonder is ook het ovale, met suède beklede AMG-stuurwiel en
een AMG-instrumentarium waarin een snelheidsmeter is opgenomen die tot
360 km/h reikt. Deze details roepen stuk voor stuk de kenmerkende
sfeer van een volbloed racewagen op. De eerste exemplaren van de CLK
DTM AMG worden komende herfst afgeleverd.
Het uiterlijk van de CLK DTM AMG laat geen misverstanden bestaan over
de herkomst van het ontwerp: alles wijst erop dat dit een afgeleide
van een racewagen is. Kenmerkende elementen zijn de ver naar beneden
toe doorgetrokken voorspoiler, de ruime inlaatopeningen voor
verkoelende rijwind, de flink verbrede wielkasten, de grote en brede
lichtmetalen AMG-wielen (19 inch vóór, 20 inch achter), de speciale
achterbumper en natuurlijk de vleugel achter op het kofferdeksel.
Onzichtbaar, maar van groot effect, is de toepassing van lichtgewicht
carrosseriedelen die zijn niet van staal, maar van het extreem sterke
en lichte materiaal CFRP zijn, versterkt door koolstofvezel.
V8 nog krachtiger
De 5,5 liter AMG-V8 is afkomstig uit de Mercedes-Benz SL 55 AMG, maar
is voor zijn plaatsing in de CLK eerst extra opgevoerd. Zo zijn er
modificaties uitgevoerd aan de zuigers, de klepbediening, het
koelsysteem, de luchtinlaat, de compressor en het uitlaatsysteem. Uit
de 5.439 beschikbare kubieke centimeters haalt AMG een maximum
vermogen van liefst 428 kW/582 pk bij 6.100 toeren per minuut. Het
maximum koppel is 800 Nm en is beschikbaar vanaf 3.500 toeren per
minuut.
De Mercedes-Benz CLK-DTM-AMG presteert als een supersportwagen. Zijn
V8-motor is een pure geweldenaar, die indruk maakt met zijn snelle
respons op het gaspedaal, de enorme trekkrachtontwikkeling door het
toerenbereik heen en een zwaar, onmiskenbaar V8-geluid.
De AMG-V8 is gebouwd om de CLK de prestaties van een sportwagen van
het allerhoogste niveau te geven. De acceleratie van 0-100 km/h lukt
de CLK DTM AMG in slechts 3,9 seconden en duurt voort tot een
elektronisch begrenzer bij 320 km/h ingrijpt.
Aan de V8 is een AMG SPEEDSHIFT automatische vijftraps transmissie
gekoppeld. De bestuurder bedient deze bak via peddels achter het
stuurwiel. Op commando schakelt de bak razendsnel naar de volgende
versnelling, net zoals dat bij racewagens gebeurt.
Het onderstel is volledig op het motorische geweld van de V8
compressormotor toegespitst. Net als de echte race-CLK heeft dit
straatmodel ook in hoogte verstelbare veer/dempercombinaties met
verstelbare schroefveren. De achteras is volledig nieuw ontwikkeld en
heeft onder meer versterkte aandrijfassen en zorgt door de toepassing
van andere materialen voor extra stuurprecisie. Een limited-slip
differentieel op de achteras zorgt voor een optimale tractie, terwijl
de veiligheidssystemen ESP en ASR zijn afgestemd op het race-karakter
van de auto.
Als optie voor de CLK DTM AMG zijn sportbanden van Dunlop leverbaar
(vóór 225/35 R 19, achter 285/30 R 20). Deze banden zorgen voor een
exceptionele grip op de weg en zijn gemonteerd op de meerdelige
AMG-lichtmetalen wielen (vóór 9 x 19, achter 10 x 20), die met hun
dubbelspaakdesign sterk bijdragen aan het racy uiterlijk van deze
bijzondere CLK. De wielen zijn speciaal voor deze CLK ontworpen. De
vorm van de wielen is zo gemaakt, dat deze helpen om de remmen te
koelen. Het remsysteem maakt gebruik van composietmaterialen en heeft
vóór remklauwen met zes zuigers en achter met vier zuigers.
Interieur
Het interieur van de Mercedes-Benz CLK DTM AMG is schitterend
afgewerkt en ademt een sportieve, racegeoriënteerde sfeer. Twee
lederen AMG sportstoelen zijn gemaakt van het extreem lichte materiaal
CFRP en hebben elk vierpuntsgordels die de inzittenden zelfs bij hoge
zijdelingse krachten goed op hun plek houden. Het stuurwiel heeft een
ovalen vorm en is bekleed met suède. De dikke rand en de keuze voor
het materiaal dragen ook alweer bij aan de racesfeer in het interieur.
Ook de deurpanelen, het instrumentarium en nog talloze andere
interieurdelen zijn gemaakt van CFRP. De middenconsole telt een aantal
in het oog springende details, zoals de zilverkleurige ondergrond van
de selectiehandel van de transmissie, de startknop, de
tuimelschakelaars voor diverse functies en een plaatje waarop het
productienummer van de auto staat.
Samenwerking met DTM-team H.W.A.
De CLK DTM AMG zal met de hand worden gebouwd via een
samenwerkingsverband tussen Mercedes-AMG GmbH en H.W.A. GmbH.
Laatstgenoemde staat te boek als een van de meest succesvolle
DTM-teams aller tijden en is ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling
en inzet van de nieuwe C-Klasse DTM-bolides. Mercedes-AMG GmbH is
verantwoordelijk voor de marketing, verkoop en serviceactiviteiten die
verband houden met de CLK DTM AMG.
AutoRai