AutoRai

4-5-2004

DTM-techniek in Mercedes-Benz CLK

Mercedes-Benz gaat honderd exemplaren bouwen van de ultrasnelle DTM-versie van de Mercedes-Benz CLK. Deze Mercedes-Benz CLK DTM AMG, zoals hij voluit heet, biedt de ultieme combinatie van de allernieuwste racetechnologie, het weggedrag en de prestaties van een volbloed circuitwagen, een spectaculaire uiterlijke verschijning en ongeëvenaarde exclusiviteit.

Mercedes-Benz gaat honderd exemplaren bouwen van de ultrasnelle DTM-versie van de Mercedes-Benz CLK. Deze Mercedes-Benz CLK DTM AMG, zoals hij voluit heet, biedt de ultieme combinatie van de allernieuwste racetechnologie, het weggedrag en de prestaties van een volbloed circuitwagen, een spectaculaire uiterlijke verschijning en ongeëvenaarde exclusiviteit. Deze zeer bijzondere CLK wordt aangedreven door een AMG 5,5 liter V8-motor die maar liefst 428 kW/582 pk levert. Hij heeft een speciaal ontwikkeld onderstel en accelereert in slechts 3,9 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 320 km/h.

De blauwdruk voor de Mercedes-Benz CLK DTM AMG is geleverd door de DTM-raceversie van de CLK, waarmee Christijan Albers in 2003 tweede in het kampioenschap werd. De CLK was bovendien de meest succesvolle auto in het afgelopen DTM-seizoen.

De CLK DTM AMG heeft speciale, met leder beklede AMG-sportstoelen met vierpunts harnasgordels voor een optimale steun van het lichaam zelfs bij de extreem hoge bochtsnelheden waartoe de auto in staat is.

Heel bijzonder is ook het ovale, met suède beklede AMG-stuurwiel en een AMG-instrumentarium waarin een snelheidsmeter is opgenomen die tot 360 km/h reikt. Deze details roepen stuk voor stuk de kenmerkende sfeer van een volbloed racewagen op. De eerste exemplaren van de CLK DTM AMG worden komende herfst afgeleverd.

Het uiterlijk van de CLK DTM AMG laat geen misverstanden bestaan over de herkomst van het ontwerp: alles wijst erop dat dit een afgeleide van een racewagen is. Kenmerkende elementen zijn de ver naar beneden toe doorgetrokken voorspoiler, de ruime inlaatopeningen voor verkoelende rijwind, de flink verbrede wielkasten, de grote en brede lichtmetalen AMG-wielen (19 inch vóór, 20 inch achter), de speciale achterbumper en natuurlijk de vleugel achter op het kofferdeksel. Onzichtbaar, maar van groot effect, is de toepassing van lichtgewicht carrosseriedelen die zijn niet van staal, maar van het extreem sterke en lichte materiaal CFRP zijn, versterkt door koolstofvezel.

V8 nog krachtiger
De 5,5 liter AMG-V8 is afkomstig uit de Mercedes-Benz SL 55 AMG, maar is voor zijn plaatsing in de CLK eerst extra opgevoerd. Zo zijn er modificaties uitgevoerd aan de zuigers, de klepbediening, het koelsysteem, de luchtinlaat, de compressor en het uitlaatsysteem. Uit de 5.439 beschikbare kubieke centimeters haalt AMG een maximum vermogen van liefst 428 kW/582 pk bij 6.100 toeren per minuut. Het maximum koppel is 800 Nm en is beschikbaar vanaf 3.500 toeren per minuut.

De Mercedes-Benz CLK-DTM-AMG presteert als een supersportwagen. Zijn V8-motor is een pure geweldenaar, die indruk maakt met zijn snelle respons op het gaspedaal, de enorme trekkrachtontwikkeling door het toerenbereik heen en een zwaar, onmiskenbaar V8-geluid.

De AMG-V8 is gebouwd om de CLK de prestaties van een sportwagen van het allerhoogste niveau te geven. De acceleratie van 0-100 km/h lukt de CLK DTM AMG in slechts 3,9 seconden en duurt voort tot een elektronisch begrenzer bij 320 km/h ingrijpt.
Aan de V8 is een AMG SPEEDSHIFT automatische vijftraps transmissie gekoppeld. De bestuurder bedient deze bak via peddels achter het stuurwiel. Op commando schakelt de bak razendsnel naar de volgende versnelling, net zoals dat bij racewagens gebeurt.

Het onderstel is volledig op het motorische geweld van de V8 compressormotor toegespitst. Net als de echte race-CLK heeft dit straatmodel ook in hoogte verstelbare veer/dempercombinaties met verstelbare schroefveren. De achteras is volledig nieuw ontwikkeld en heeft onder meer versterkte aandrijfassen en zorgt door de toepassing van andere materialen voor extra stuurprecisie. Een limited-slip differentieel op de achteras zorgt voor een optimale tractie, terwijl de veiligheidssystemen ESP en ASR zijn afgestemd op het race-karakter van de auto.

Als optie voor de CLK DTM AMG zijn sportbanden van Dunlop leverbaar (vóór 225/35 R 19, achter 285/30 R 20). Deze banden zorgen voor een exceptionele grip op de weg en zijn gemonteerd op de meerdelige AMG-lichtmetalen wielen (vóór 9 x 19, achter 10 x 20), die met hun dubbelspaakdesign sterk bijdragen aan het racy uiterlijk van deze bijzondere CLK. De wielen zijn speciaal voor deze CLK ontworpen. De vorm van de wielen is zo gemaakt, dat deze helpen om de remmen te koelen. Het remsysteem maakt gebruik van composietmaterialen en heeft vóór remklauwen met zes zuigers en achter met vier zuigers.

Interieur
Het interieur van de Mercedes-Benz CLK DTM AMG is schitterend afgewerkt en ademt een sportieve, racegeoriënteerde sfeer. Twee lederen AMG sportstoelen zijn gemaakt van het extreem lichte materiaal CFRP en hebben elk vierpuntsgordels die de inzittenden zelfs bij hoge zijdelingse krachten goed op hun plek houden. Het stuurwiel heeft een ovalen vorm en is bekleed met suède. De dikke rand en de keuze voor het materiaal dragen ook alweer bij aan de racesfeer in het interieur. Ook de deurpanelen, het instrumentarium en nog talloze andere interieurdelen zijn gemaakt van CFRP. De middenconsole telt een aantal in het oog springende details, zoals de zilverkleurige ondergrond van de selectiehandel van de transmissie, de startknop, de tuimelschakelaars voor diverse functies en een plaatje waarop het productienummer van de auto staat.

Samenwerking met DTM-team H.W.A.
De CLK DTM AMG zal met de hand worden gebouwd via een samenwerkingsverband tussen Mercedes-AMG GmbH en H.W.A. GmbH. Laatstgenoemde staat te boek als een van de meest succesvolle DTM-teams aller tijden en is ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling en inzet van de nieuwe C-Klasse DTM-bolides. Mercedes-AMG GmbH is verantwoordelijk voor de marketing, verkoop en serviceactiviteiten die verband houden met de CLK DTM AMG.