Outsourcing Booming in Europa

Amsterdam, 4 mei 2004 - IDC constateert een enorme groei in het topsegment van de Europese outsourcing markt in 2003. De totale waarde van 100 grootste Europese outsourcing-overeenkomsten blijkt goed voor een groei van maar liefst 74% ($19 miljard) naar $44 miljard.

Een IDC-rapportage toont aan dat de totale waarde van uitbestedingscontracten bijna is verdubbeld ten opzichte van 2002. IBM Global Services en CSC, die bij elkaar 37 van Top 100 deals voor hun rekening nemen, laten de andere topspelers in Europa een flink eind achter zich.

Ondanks het feit dat het aantal contracten voor IBM is gegroeid ten opzichte van vorig jaar, is de totale waarde van de overeenkomsten lager dan in 2002. Figuur 1 laat zien hoe de leidende partijen het hebben gedaan met betrekking tot het aantal binnengehaalde Top 100-deals en de totale waarde van deze overeenkomsten.

Figuur 1:Top Outsourcers : gesloten contracten vs. totale waarde (Top 100 Deals)

Bron: IDC, 2004

CGE&Y (nu Capgemini) is de verrassende winnaar van de grootste overeenkomst van het jaar; het enorme contract met UK Inland Revenue. "Dit is een onverwacht succes voor Capgemini", zegt Peter Vermeulen, Research Manager IDC Benelux. "Het is echter niet zeker of dit voor hen werkelijk de weg naar grote outsourcing-contracten inluidt. In de huidige vorm lijkt Accenture de meest aannemelijke uitdager van IBM GS en CSC."

Overigens toont de situatie in Nederland een heel ander plaatje. "De locale spelers handhaven hun leidende positie in de Nederlandse markt. Atos Origin en PinkRoccade zijn hier nog steeds de onbetwiste winnaars", aldus Vermeulen. Wel geeft hij aan dat IBM en EDS met een inhaalslag bezig zijn.

In 2003 waren volgens IDC publieke instituten het meest actief op het gebied van outsourcing. Engeland blijkt het meest actieve land op dit gebied te zijn; zowel met betrekking tot het aantal overeenkomsten als de cumulatieve waarde ervan. Schema 1 toont het aantal top 100-contracten, de cumulatieve waarde en de procentuele waarde van die contracten voor het dominerende land, de dominerende sector en de dominerende outsourcer.

Schema 1
|Top 100 Europese outsourcing-contracten in 2003                    |
|            |Aantal Top  |Cumulatieve |% van Totale|Gemiddelde  |
|            |100-Contract|Waarde van  |Waarde van  |Waarde van  |
|            |en          |Contracten  |Top         |Contracten  |
|            |            |in Top 100  |100-Contract|in Top 100  |
|            |            |            |en          |            |
|Totaal      |100         |$44.1       |100%        |$0.44 mijard|
|            |            |miljard     |            |            |
|Engeland    |46          |$23.7       |54%         |$0.52       |
|            |            |miljard     |            |miljard     |
|Overheid    |28          |$19.4       |44%         |$0.69       |
|            |            |miljard     |            |miljard     |
|IBM GS      |24          |$11.5       |26%         |$0.48       |
|            |            |miljard     |            |miljard     |
|Bron: IDC, 2004                                                    |
"De groei toont aan dat outsourcing in Europa booming is. Het investeringsgedrag van eindgebruikers in de publieke sector en Engeland, neemt een belangrijk deel van die groei voor haar rekening", zegt Vermeulen.

Uit ervaring concludeert Vermeulen dat veel klanten langere en grotere contracten hebben afgesloten in 2003, ondanks de soms negatieve publiciteit en de angst voor een outsourcing-terugval als gevolg van in het oog springende hete hangijzers in de contractuele besprekingen, zoals bijvoorbeeld het behoud van werkgelegenheid. Deze langere en grotere contracten wijzen erop dat bedrijven outsourcing als hét middel zien voor kostenreductie en vergroting van efficiency.

"In het kader van kostenreductie begint de opkomst van offshore-dienstverlening een steeds belangrijkere rol te spelen, ook in Nederland", aldus Vermeulen. "Steeds meer Nederlandse leveranciers grijpen de mogelijkheid aan om offshore-componenten op te nemen in outsourcing-contracten. Op deze wijze kunnen ze beter tegemoet komen aan harde eisen die afnemers momenteel stellen in prijsonderhandelingen."

IDC verwacht dat de snel groeiende outsourcing-markt de stijgende lijn in de toekomst blijft vasthouden. Het tempo zal echter iets afnemen als gevolg van operationele voorwaarden die onvermijdelijk moeilijker worden vanwege een combinatie van fellere concurrentie, de volwassenheid van de markt en druk op de prijzen.

Over IDC

IDC is één van 's werelds meest gerenommeerde marktanalyse- en adviesbureaus op het gebied van informatietechnologie en telecommunicatie. IDC analyseert en voorspelt technologische trends, op basis waarvan haar klanten gedegen strategische beslissingen kunnen nemen als het gaat om IT-aankopen en business strategie. Meer dan 700 IDC analisten in 50 landen verzorgen lokale expertise en inzicht in de technologiemarkten. Al 40 jaar vertrouwen directeuren en IT managers op het advies van IDC om keuzes te maken die bijdragen aan het succes van hun organisatie. IDC is een onderdeel van IDG, gespecialiseerd in technologie media, onderzoek en evenementen.