Gemeente Brunssum

Laatste wijziging 5 mei 2004 nieuw! klik hier: Publicaties - 5 mei 2004
nieuw! Koninklijke Onderscheidingen Brunssum 2004 nieuw! Klanten geven 7,2 aan Sociale Zaken
nieuw! Vergadering commissie AWACS nieuw! Gezocht: leden voor de Cliëntenraad
nieuw! Werkzaamheden kabel-TV Brunssum nieuw! Raadsvergadering van 27 april 2004
nieuw! Unieke koetsiersroute in Brunssum Gemeente tijdens Aanlijnen verplicht! Europese verkiezingen op 10 juni 2004 VERKEER/VERVOER: BOUWEN IN BRUNSSUM:
nieuw! Gehandicaptenparkeerplaats Kleikoelen Hou rekening met het Bouwstoffenbesluit
nieuw! Verlengen parkeerduur in de Iepenstraat nieuw! Vergadering commissie Ruimtelijke Kwaliteit
nieuw! Verkeershinder in de wijk Rozengaard Nieuwe Woningwet nieuw! Herinrichting kruispunt Sweelinckstraat Bouwen zonder vergunning?
nieuw! Parkeerverbod Fazantlaan Is mijn aan- of uitbouw vergunningsplichtig?
nieuw! Gehandicaptenparkeerplaatsen Lindeplein De behandeling van uw aanvraag bouwvergunning
Maximaal 60 kilometer op Hoogenboschweg Commissie bewaakt het 'gezicht van Brunssum'
Verkeersspreekuur Vul uw bouwaanvraag goed in!
STEDELIJKE VERNIEUWING IN BRUNSSUM: DUALISME IN DE GEMEENTEPOLITIEK: 250 zorgwoningen in Brunssum Nieuwe raadsgriffier Stedelijke vernieuwing in Brunssum-Noord Dualisme in de Bouw zorgcomplex Emma gestart Inspreekuur voor burgers MILIEU: SOCIALE ZAKEN EN ZORG:
Scheiden van afval? Goed voor uw beurs! nieuw! Gezocht: leden voor de Cliëntenraad
Inleveren asbest Informatiepunt voor huursubsidie Papier ophalen Voor hulp bij welzijn, wonen en zorg: WWZ Kompas VEILIGHEID:
U vindt veilig wonen belangrijk?
Brunssum wordt veiliger
Gemeente Brunssum gaat strenger handhaven
Spreekuur maatschappelijk werk en politie in Egge Spreekuren wijkpost in Brunssum-Noord

---

Onderzoek door gemeenten Brunssum en Onderbanken: Klanten geven 7,2 aan Sociale Zaken

De afdeling Sociale Zaken van de gemeenten Brunssum en Onderbanken krijgt een rapportcijfer 7,2 van de eigen klanten. Dat blijkt uit een tevredenheidsonderzoek dat vier studenten van de Hogeschool Zuyd in opdracht van de gemeente Brunssum verrichtten. De studenten overhandigden op woensdag 28 april de onderzoeksresultaten aan de wethouders Klaas Overdijk van de gemeente Brunssum en René Borger van de gemeente Onderbanken.

Uit het klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat bijna 82 procent van de ondervraagden tevreden is over de dienstverlening van Sociale Zaken. De gemeenten Brunssum en Onderbanken gebruiken de uitkomst om de dienstverlening op een aantal fronten verder te verbeteren, zo lieten de wethouders Overdijk en Borger bij de presentatie van de cijfers weten. Het is de eerste keer dat de klanten met een klantentevredenheidsonderzoek werden benaderd.

Het onderzoek
Het onderzoek vond plaats in de periode november 2003 - februari 2004. De vier onderzoekers enquêteerden in totaal 232 klanten, waarvan 169 persoonlijk en 63 telefonisch. Het totale klantenbestand van Sociale Zaken van de gemeenten Brunssum en Onderbanken bedraagt circa 1000.

In het onderzoek werden de geënquêteerden onder meer gevraagd naar hun ervaringen met persoonlijke en telefonische contacten met de afdeling Sociale Zaken, met de bereikbaarheid, en met de formulieren, en klachten- en bezwaarschriftenprocedure.

Resultaten
Uit de respons blijkt dat de meeste klanten tevreden zijn over de persoonlijke contacten met de medewerkers van Sociale Zaken. Driekwart van de respondenten vindt de verstrekte informatie duidelijk en is van mening dat de medewerkers vriendelijk zijn en voldoende tijd voor hen vrijmaken.
Het telefonisch spreekuur (elke werkdag één uur, van 9.30 tot 10.30 uur) wordt door een grote groep respondenten (46 procent) als te kort ervaren. Ook is een bijna even grote groep van mening dat de telefoon niet snel genoeg wordt beantwoord. Wel vindt een meerderheid de informatie duidelijk.
Bijna 82 procent van de respondenten is tevreden over de algemene dienstverlening. De mensen die aangeven 'ontevreden' te zijn (ruim 18 procent) hebben met name op- en aanmerkingen over de de wijze van persoonlijke benadering en de klantvriendelijkheid.

Gevraagd naar een rapportcijfer geven 16 van de 232 respondenten een 5 of lager, terwijl 98 klanten een 8 of hoger geven. Veruit de meeste respondenten geven een 7 of 8. Het gemiddelde rapportcijfer is een 7,2.

Onderbanken
De afdelingen Sociale Zaken van de gemeente Brunssum en Onderbanken zijn sinds januari 2003 samengevoegd en ondergebracht bij de gemeente Brunssum. Aan de klanten in Onderbanken (18 respondenten in totaal) is in het onderzoek ook gevraagd naar de gevolgen van die samenvoeging. 8 respondenten (45 procent) geven aan dat de samenvoeging leidde tot problemen, met name met het maandelijks leveren van het briefje voor Sociale Zaken (afstand Onderbanken-Brunssum).

Kwaliteitsverbetering
Het klanttevredenheidsonderzoek werd uitgevoerd door vier studenten van de Hogeschool Zuyd, Gerdi Feiter, Aldijana Mackic, Pinar Vardar en Joke Weerts. Op woensdag 28 april overhandigden zij hun onderzoeksresultaten aan de wethouders van Sociale Zaken Klaas Overdijk van Brunssum en René Borger van Onderbanken. De wethouders zegden bij die gelegenheid toe dat de gemeente de uitkomsten van het onderzoek zal gebruiken om knelpunten in de dienstverlening aan te pakken.

Het is de bedoeling dat het klanttevredenheidsonderzoek in de komende jaren herhaald zal worden om ontwikkelingen in dienstverlening en in de kwaliteitsverbetering daarvan te kunnen volgen.

klantentevredenheidsonderzoek soza.jpg (484241 bytes)

Wethouder Klaas Overdijk van de gemeente Brunssum (uiterst links) en wethouder René Borger van de gemeente Onderbanken (uiterst rechts) nemen de onderzoeksresultaten van het klanttevredenheidsonderzoek in ontvangst uit handen van de vier studenten van de Hogeschool Zuyd.
---

Koninklijke Onderscheidingen Brunssum 2004

Op donderdag 29 april ontvingen 7 inwoners van Brunssum een lintje uit handen van burgemeester Clemens Brocken. Ze werden bij die gelegenheid benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

De Brunssumers die de Koninklijke Onderscheiding ontvingen, kregen deze voor uiteenlopende verdiensten. De meesten zijn al tientallen jaren lid van een vereniging, waaronder gymnastiekverenigingen, gehandicaptensport, schutterij, carnavalsverenigingen, en scouting. Velen hebben zich ingezet op kerkelijk gebied, of bijzondere activiteiten ontplooid voor de kwetsbare mensen in onze samenleving.

Onderscheidingen
Dit zijn de Brunssumers die een Koninklijke Onderscheiding ontvingen:


- De heer F.K.G. Peeters (lid van het kerkbestuur Fatimaparochie; bestuurslid van de Kanarievereniging, bestuurslid en penningmeester van zorgcentrum Huise Louise en voorzitter van het bestuur van de Stichting Ouderenwelzijn Brunssum) (wegens vakantie zal de heer Peeters de onderscheiding op woensdag 12 mei uitgereikt krijgen)


- mevrouw M.M.F. Janssen-Knubben (leidster bij scouting St. Vincentius, en trainster van dansgroep en secretaris van het bestuur van de carnavalsvereniging De Streupers)


- de heer J.J.H. Wolters (secretaris van het hoofdbestuur van en trainer bij SV Langeberg; voorheen voorzitter van de jeugdafdeling)


- de heer H. Trip (diverse werkzaamheden voor de Brunssumse Gehandicapten Sport, waaronder leider seniorenteams handbalclub Brunssumse Sport Vereniging en medeoprichter en penningmeester van de BSG, een sportvereniging voor visueel gehandicapten; verder collectant voor de Nederlandse Hartstichting, Kankerbestrijding en de Vastenactie, akoliet voor de St. Gregoriuskerk en scheidsrechter voor de Nederlandse Invaliden Sport Bond)


- de heer C.J. de Lange (diverse werkzaamheden voor de Hervormde Gemeente Brunssum, waaronder bestuurslid Kerkvoogdij, koster Bethelkerk Brunssum en vrijwilliger bij de Verenigde Protestantse Gemeente ZL Centrum; verder mede-oprichter en bestuurslid van stichting Natuurfonds Brunssum en vrijwilliger bij de wijkbelbus)


- mevrouw P.J.M. Huisman-Hülsman (bestuurslid van de stichting Wereldwinkel, verantwoordelijk voor de in- en verkoop en het functioneren van de vrijwilligers)


- de heer L.J. Gommans (trainer, bestuurslid, commissielid en jurylid bij gymnastiekvereniging D.O.C., en vrijwilliger bij stichting De Zonnebloem en de St. Gregoriuskerk Brunssum

---

Gezocht: leden voor de Cliëntenraad

De gemeente Brunssum zoekt leden voor de Cliëntenraad. De Cliëntenraad adviseert de gemeente over het beleid van Sociale Zaken en zet zich in voor iedereen die een bijstandsuitkering heeft en/of tot de minima behoort.

De gemeente vindt het belangrijk om de mening te horen van de klanten van Sociale Zaken. Daartoe wil zij komen tot een Cliëntenraad die per 1 januari 2005 aan de slag kan en als een onafhankelijk adviesorgaan de gemeente adviseert over de uitvoering van de nieuwe bijstandswet Wet werk en bijstand en het gemeentelijk minima- en armoedebeleid.

De gemeente vraagt
Van de nieuwe leden wordt gevraagd dat ze behoren tot de doelgroep van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente en dat ze zich willen inzetten voor de belangen van de klanten van Sociale Zaken. Met andere woorden:

- u heeft een uitkering van Sociale Zaken (bijstand, IOAW, IOAZ of Bbz), of Anw; óf

- u heeft een ander inkomen op minimumniveau; óf
- u bent op zoek naar werk zonder recht op uitkering (u bent een Nug'er).

Omdat de afdeling Sociale Zaken in Brunssum ook de taken van de gemeente Onderbanken uitvoert, worden ook mensen uit de gemeente Onderbanken opgeroepen zich aan te melden voor de Cliëntenraad. Want het is belangrijk dat óók de stem van de inwoners van Onderbanken gehoord wordt.

De gemeente biedt
De nieuwe leden van de Cliëntenraad krijgen een uitgebreide begeleiding en scholing, zodat ze hun advieswerk zo goed mogelijk kunnen uitvoeren. Die ondersteuning en begeleiding wordt geleverd door een onafhankelijke stichting. Gedurende de training/begeleiding zal duidelijk worden wat de Cliëntenraad doet, welke functies en taken binnen de Cliëntenraad bestaan en wie voor welke functie het meest geschikt is. Ook wordt tijdens de training geïnventariseerd welke behoeftes en wensen bij de nieuwe leden leven, bijvoorbeeld op het gebied van aanvullende scholing en reis- en overige onkostenvergoedingen.

Meer informatie
Bent u geïnteresseerd om toe te treden tot een nieuw te vormen Cliëntenraad voor de gemeenten Brunssum en Onderbanken? Neem dan contact op met de gemeente Brunssum, de heer Th. Peters, telefoon (045) 527 86 96, of stuur een e-mail naar theo.peters@brunssum.nl met uw naam en adresgegevens.
Gehandicaptenparkeerplaats Kleikoelen

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft besloten om een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats in te richten tegenover het pand Kleikoelen 66.
Burgers die het niet eens zijn met de beslissing van het college kunnen bezwaar maken. Dat dient te gebeuren binnen zes weken na de bekendmaking (5 mei 2004). Hoe u verder bezwaar kunt maken, kunt u lezen in de folder 'Beroep en bezwaar tegen een beslissing van de overheid', die verkrijgbaar is bij de balie van het Bestuurscentrum. Vergadering commissie AWACS

De AWACS-commissie komt voor een vergadering bijeen op donderdag 6 mei om 14.30 uur in het gemeentehuis van Brunssum.
Op de agenda staan onder meer de volgende punten:


- Actiepunten commissie

- Brief van kolonel Van Dam inzake openstaande vragen van de Commissie d.d. 13 augustus 2003

- Kwartaalrapport AWACS-klachten 2003

- Vliegbewegingen boven woonbebouwing Schinveld en Brunssum 2003
- Toelichting van de heer Veerbeek (Nationaal Lucht en Ruimtevaartlaboratorium) op de VROM/NLR-rapportages over de zonebewaking van de vliegbasis Geilenkirchen 2002 en 2003. verbouwen.
De nieuwe regels zijn vanaf 1 juli 2004 van kracht. Raadsvergadering van 27 april 2004 De gemeenteraad kwam voor een vergadering bijeen op dinsdag 27 april 2004. Tijdens deze vergadering zijn onder meer de volgende besluiten genomen:
De CDA-fractie wil in Brunssum komen tot een stadsetiquette. Een stadsetiquette bestaat uit omgangsregels ("hoe gaan we als burgers met elkaar om") voor de openbare ruimte. Doel van de stadsetiquette is een verantwoordelijker, vriendelijker en veiliger gedrag op straat en tijdens het uitgaan.. De etiquette zou tot stand moeten komen via een peiling of enquête, gevolgd door een stadsdebat, en de uitkomsten ervan zouden in een raadsprogramma moeten terugkeren. De raad heeft het college van Burgemeester en Wethouders gevraagd het een en ander uit te werken.
vergoeding van kosten als gevolg van glasschade. De gemeenteraad heeft ingestemd met de volgende vergoeding:

- basisschool Titus Brandsma, als gevolg van glasschade;

De gemeenteraad heeft kennis genomen van de volgende vergoeding:
- Basisschool Treebeek, als gevolg van glasschade. nieuwe overeenkomst. De raad is akkoord met de voorgestelde procedure. De raad heeft ingestemd met het voorstel om de grens van de bebouwde kom aan te passen, zodanig dat het wegvak Boschstraat (tussen de Hoogenboschweg en de gemeentegrens Onderbanken/Schinveld) bij de bebouwde kom wordt betrokken.
bedrijfswoning aan de Maastrichterstraat 72. De gemeenteraad heeft het advies van de Commissie voor de bezwaarschriften overgenomen en het bezwaar niet-ontvankelijk verklaard.

Nieuwe Bouwverordening
De raad heeft een nieuwe Bouwverordening voor de gemeente Brunssum vastgesteld, ter vervanging van de bestaande uit 1999. De aanleiding voor de nieuwe Bouwverordening is onder meer een aantal wijzigingen (per 1 januari 2003) in de Woningwet en het op die Woningwet gebaseerde Bouwbesluit.
In het ene gebied gelden andere eisen dan in het andere. Die eisen gebruikte materialen en detailering.
De raad heeft ingestemd met de Welstandsnota.

De volgende raadsvergadering heeft plaats op dinsdag 1 juni 2004. Het eerstvolgende spreekuur is op dinsdag 11 mei 2004.