Laatste wijziging 5 mei 2004
nieuw! klik hier: Publicaties - 5 mei 2004
nieuw! Koninklijke Onderscheidingen Brunssum 2004 nieuw! Klanten geven
7,2 aan Sociale Zaken
nieuw! Vergadering commissie AWACS nieuw! Gezocht: leden voor de
Cliëntenraad
nieuw! Werkzaamheden kabel-TV Brunssum nieuw! Raadsvergadering van 27
april 2004
nieuw! Unieke koetsiersroute in Brunssum Gemeente tijdens
Aanlijnen verplicht! Europese verkiezingen op 10 juni 2004
VERKEER/VERVOER: BOUWEN IN BRUNSSUM:
nieuw! Gehandicaptenparkeerplaats Kleikoelen Hou rekening met het
Bouwstoffenbesluit
nieuw! Verlengen parkeerduur in de Iepenstraat nieuw! Vergadering
commissie Ruimtelijke Kwaliteit
nieuw! Verkeershinder in de wijk Rozengaard Nieuwe Woningwet
nieuw! Herinrichting kruispunt Sweelinckstraat Bouwen zonder
vergunning?
nieuw! Parkeerverbod Fazantlaan Is mijn aan- of uitbouw
vergunningsplichtig?
nieuw! Gehandicaptenparkeerplaatsen Lindeplein De behandeling van uw
aanvraag bouwvergunning
Maximaal 60 kilometer op Hoogenboschweg Commissie bewaakt het 'gezicht
van Brunssum'
Verkeersspreekuur Vul uw bouwaanvraag goed in!
STEDELIJKE VERNIEUWING IN BRUNSSUM: DUALISME IN DE GEMEENTEPOLITIEK:
250 zorgwoningen in Brunssum Nieuwe raadsgriffier
Stedelijke vernieuwing in Brunssum-Noord Dualisme in de
Bouw zorgcomplex Emma gestart Inspreekuur voor burgers
MILIEU: SOCIALE ZAKEN EN ZORG:
Scheiden van afval? Goed voor uw beurs! nieuw! Gezocht: leden voor de
Cliëntenraad
Inleveren asbest Informatiepunt voor huursubsidie
Papier ophalen Voor hulp bij welzijn, wonen en zorg: WWZ Kompas
VEILIGHEID:
U vindt veilig wonen belangrijk?
Brunssum wordt veiliger
Gemeente Brunssum gaat strenger handhaven
Spreekuur maatschappelijk werk en politie in Egge
Spreekuren wijkpost in Brunssum-Noord
---
Onderzoek door gemeenten Brunssum en Onderbanken:
Klanten geven 7,2 aan Sociale Zaken
De afdeling Sociale Zaken van de gemeenten Brunssum en Onderbanken
krijgt een rapportcijfer 7,2 van de eigen klanten. Dat blijkt uit een
tevredenheidsonderzoek dat vier studenten van de Hogeschool Zuyd in
opdracht van de gemeente Brunssum verrichtten. De studenten
overhandigden op woensdag 28 april de onderzoeksresultaten aan de
wethouders Klaas Overdijk van de gemeente Brunssum en René Borger van
de gemeente Onderbanken.
Uit het klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat bijna 82 procent van de
ondervraagden tevreden is over de dienstverlening van Sociale Zaken.
De gemeenten Brunssum en Onderbanken gebruiken de uitkomst om de
dienstverlening op een aantal fronten verder te verbeteren, zo lieten
de wethouders Overdijk en Borger bij de presentatie van de cijfers
weten. Het is de eerste keer dat de klanten met een
klantentevredenheidsonderzoek werden benaderd.
Het onderzoek
Het onderzoek vond plaats in de periode november 2003 - februari 2004.
De vier onderzoekers enquêteerden in totaal 232 klanten, waarvan 169
persoonlijk en 63 telefonisch. Het totale klantenbestand van Sociale
Zaken van de gemeenten Brunssum en Onderbanken bedraagt circa 1000.
In het onderzoek werden de geënquêteerden onder meer gevraagd naar hun
ervaringen met persoonlijke en telefonische contacten met de afdeling
Sociale Zaken, met de bereikbaarheid, en met de formulieren, en
klachten- en bezwaarschriftenprocedure.
Resultaten
Uit de respons blijkt dat de meeste klanten tevreden zijn over de
persoonlijke contacten met de medewerkers van Sociale Zaken. Driekwart
van de respondenten vindt de verstrekte informatie duidelijk en is van
mening dat de medewerkers vriendelijk zijn en voldoende tijd voor hen
vrijmaken.
Het telefonisch spreekuur (elke werkdag één uur, van 9.30 tot 10.30
uur) wordt door een grote groep respondenten (46 procent) als te kort
ervaren. Ook is een bijna even grote groep van mening dat de telefoon
niet snel genoeg wordt beantwoord. Wel vindt een meerderheid de
informatie duidelijk.
Bijna 82 procent van de respondenten is tevreden over de algemene
dienstverlening. De mensen die aangeven 'ontevreden' te zijn (ruim 18
procent) hebben met name op- en aanmerkingen over de de wijze van
persoonlijke benadering en de klantvriendelijkheid.
Gevraagd naar een rapportcijfer geven 16 van de 232 respondenten een 5
of lager, terwijl 98 klanten een 8 of hoger geven. Veruit de meeste
respondenten geven een 7 of 8. Het gemiddelde rapportcijfer is een
7,2.
Onderbanken
De afdelingen Sociale Zaken van de gemeente Brunssum en Onderbanken
zijn sinds januari 2003 samengevoegd en ondergebracht bij de gemeente
Brunssum. Aan de klanten in Onderbanken (18 respondenten in totaal) is
in het onderzoek ook gevraagd naar de gevolgen van die samenvoeging. 8
respondenten (45 procent) geven aan dat de samenvoeging leidde tot
problemen, met name met het maandelijks leveren van het briefje voor
Sociale Zaken (afstand Onderbanken-Brunssum).
Kwaliteitsverbetering
Het klanttevredenheidsonderzoek werd uitgevoerd door vier studenten
van de Hogeschool Zuyd, Gerdi Feiter, Aldijana Mackic, Pinar Vardar en
Joke Weerts. Op woensdag 28 april overhandigden zij hun
onderzoeksresultaten aan de wethouders van Sociale Zaken Klaas
Overdijk van Brunssum en René Borger van Onderbanken. De wethouders
zegden bij die gelegenheid toe dat de gemeente de uitkomsten van het
onderzoek zal gebruiken om knelpunten in de dienstverlening aan te
pakken.
Het is de bedoeling dat het klanttevredenheidsonderzoek in de komende
jaren herhaald zal worden om ontwikkelingen in dienstverlening en in
de kwaliteitsverbetering daarvan te kunnen volgen.
klantentevredenheidsonderzoek soza.jpg (484241 bytes)
Wethouder Klaas Overdijk van de gemeente Brunssum (uiterst links) en
wethouder René Borger van de gemeente Onderbanken (uiterst rechts)
nemen de onderzoeksresultaten van het klanttevredenheidsonderzoek in
ontvangst uit handen van de vier studenten van de Hogeschool Zuyd.
---
Koninklijke Onderscheidingen Brunssum 2004
Op donderdag 29 april ontvingen 7 inwoners van Brunssum een lintje uit
handen van burgemeester Clemens Brocken. Ze werden bij die gelegenheid
benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.
De Brunssumers die de Koninklijke Onderscheiding ontvingen, kregen
deze voor uiteenlopende verdiensten. De meesten zijn al tientallen
jaren lid van een vereniging, waaronder gymnastiekverenigingen,
gehandicaptensport, schutterij, carnavalsverenigingen, en scouting.
Velen hebben zich ingezet op kerkelijk gebied, of bijzondere
activiteiten ontplooid voor de kwetsbare mensen in onze samenleving.
Onderscheidingen
Dit zijn de Brunssumers die een Koninklijke Onderscheiding ontvingen:
- De heer F.K.G. Peeters (lid van het kerkbestuur Fatimaparochie;
bestuurslid van de Kanarievereniging, bestuurslid en penningmeester
van zorgcentrum Huise Louise en voorzitter van het bestuur van de
Stichting Ouderenwelzijn Brunssum) (wegens vakantie zal de heer
Peeters de onderscheiding op woensdag 12 mei uitgereikt krijgen)
- mevrouw M.M.F. Janssen-Knubben (leidster bij scouting St.
Vincentius, en trainster van dansgroep en secretaris van het bestuur
van de carnavalsvereniging De Streupers)
- de heer J.J.H. Wolters (secretaris van het hoofdbestuur van en
trainer bij SV Langeberg; voorheen voorzitter van de jeugdafdeling)
- de heer H. Trip (diverse werkzaamheden voor de Brunssumse
Gehandicapten Sport, waaronder leider seniorenteams handbalclub
Brunssumse Sport Vereniging en medeoprichter en penningmeester van de
BSG, een sportvereniging voor visueel gehandicapten; verder collectant
voor de Nederlandse Hartstichting, Kankerbestrijding en de
Vastenactie, akoliet voor de St. Gregoriuskerk en scheidsrechter voor
de Nederlandse Invaliden Sport Bond)
- de heer C.J. de Lange (diverse werkzaamheden voor de Hervormde
Gemeente Brunssum, waaronder bestuurslid Kerkvoogdij, koster
Bethelkerk Brunssum en vrijwilliger bij de Verenigde Protestantse
Gemeente ZL Centrum; verder mede-oprichter en bestuurslid van
stichting Natuurfonds Brunssum en vrijwilliger bij de wijkbelbus)
- mevrouw P.J.M. Huisman-Hülsman (bestuurslid van de stichting
Wereldwinkel, verantwoordelijk voor de in- en verkoop en het
functioneren van de vrijwilligers)
- de heer L.J. Gommans (trainer, bestuurslid, commissielid en jurylid
bij gymnastiekvereniging D.O.C., en vrijwilliger bij stichting De
Zonnebloem en de St. Gregoriuskerk Brunssum
---
Gezocht: leden voor de Cliëntenraad
De gemeente Brunssum zoekt leden voor de Cliëntenraad. De Cliëntenraad
adviseert de gemeente over het beleid van Sociale Zaken en zet zich in
voor iedereen die een bijstandsuitkering heeft en/of tot de minima
behoort.
De gemeente vindt het belangrijk om de mening te horen van de klanten
van Sociale Zaken. Daartoe wil zij komen tot een Cliëntenraad die per
1 januari 2005 aan de slag kan en als een onafhankelijk adviesorgaan
de gemeente adviseert over de uitvoering van de nieuwe bijstandswet
Wet werk en bijstand en het gemeentelijk minima- en armoedebeleid.
De gemeente vraagt
Van de nieuwe leden wordt gevraagd dat ze behoren tot de doelgroep van
de afdeling Sociale Zaken van de gemeente en dat ze zich willen
inzetten voor de belangen van de klanten van Sociale Zaken.
Met andere woorden:
- u heeft een uitkering van Sociale Zaken (bijstand, IOAW, IOAZ of
Bbz), of Anw; óf
- u heeft een ander inkomen op minimumniveau; óf
- u bent op zoek naar werk zonder recht op uitkering (u bent een
Nug'er).
Omdat de afdeling Sociale Zaken in Brunssum ook de taken van de
gemeente Onderbanken uitvoert, worden ook mensen uit de gemeente
Onderbanken opgeroepen zich aan te melden voor de Cliëntenraad. Want
het is belangrijk dat óók de stem van de inwoners van Onderbanken
gehoord wordt.
De gemeente biedt
De nieuwe leden van de Cliëntenraad krijgen een uitgebreide
begeleiding en scholing, zodat ze hun advieswerk zo goed mogelijk
kunnen uitvoeren. Die ondersteuning en begeleiding wordt geleverd door
een onafhankelijke stichting. Gedurende de training/begeleiding zal
duidelijk worden wat de Cliëntenraad doet, welke functies en taken
binnen de Cliëntenraad bestaan en wie voor welke functie het meest
geschikt is. Ook wordt tijdens de training geïnventariseerd welke
behoeftes en wensen bij de nieuwe leden leven, bijvoorbeeld op het
gebied van aanvullende scholing en reis- en overige
onkostenvergoedingen.
Meer informatie
Bent u geïnteresseerd om toe te treden tot een nieuw te vormen
Cliëntenraad voor de gemeenten Brunssum en Onderbanken? Neem dan
contact op met de gemeente Brunssum, de heer Th. Peters, telefoon
(045) 527 86 96, of stuur een e-mail naar theo.peters@brunssum.nl met
uw naam en adresgegevens.
Gehandicaptenparkeerplaats Kleikoelen
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft besloten om een
gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats in te richten tegenover het
pand Kleikoelen 66.
Burgers die het niet eens zijn met de beslissing van het college
kunnen bezwaar maken. Dat dient te gebeuren binnen zes weken na de
bekendmaking (5 mei 2004). Hoe u verder bezwaar kunt maken, kunt u
lezen in de folder 'Beroep en bezwaar tegen een beslissing van de
overheid', die verkrijgbaar is bij de balie van het Bestuurscentrum.
Vergadering commissie AWACS
De AWACS-commissie komt voor een vergadering bijeen op donderdag 6 mei
om 14.30 uur in het gemeentehuis van Brunssum.
Op de agenda staan onder meer de volgende punten:
- Actiepunten commissie
- Brief van kolonel Van Dam inzake openstaande vragen van de Commissie
d.d. 13 augustus 2003
- Kwartaalrapport AWACS-klachten 2003
- Vliegbewegingen boven woonbebouwing Schinveld en Brunssum 2003
- Toelichting van de heer Veerbeek (Nationaal Lucht en
Ruimtevaartlaboratorium) op de VROM/NLR-rapportages over de
zonebewaking van de vliegbasis Geilenkirchen 2002 en 2003.
verbouwen.
De nieuwe regels zijn vanaf 1 juli 2004 van kracht.
Raadsvergadering van 27 april 2004
De gemeenteraad kwam voor een vergadering bijeen op dinsdag 27 april
2004. Tijdens deze vergadering zijn onder meer de volgende besluiten
genomen:
De CDA-fractie wil in Brunssum komen tot een stadsetiquette. Een
stadsetiquette bestaat uit omgangsregels ("hoe gaan we als burgers met
elkaar om") voor de openbare ruimte. Doel van de stadsetiquette is een
verantwoordelijker, vriendelijker en veiliger gedrag op straat en
tijdens het uitgaan.. De etiquette zou tot stand moeten komen via een
peiling of enquête, gevolgd door een stadsdebat, en de uitkomsten
ervan zouden in een raadsprogramma moeten terugkeren. De raad heeft
het college van Burgemeester en Wethouders gevraagd het een en ander
uit te werken.
vergoeding van kosten als gevolg van glasschade. De gemeenteraad heeft
ingestemd met de volgende vergoeding:
- basisschool Titus Brandsma, als gevolg van glasschade;
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de volgende vergoeding:
- Basisschool Treebeek, als gevolg van glasschade.
nieuwe overeenkomst. De raad is akkoord met de voorgestelde procedure.
De raad heeft ingestemd met het voorstel om de grens van de bebouwde
kom aan te passen, zodanig dat het wegvak Boschstraat (tussen de
Hoogenboschweg en de gemeentegrens Onderbanken/Schinveld) bij de
bebouwde kom wordt betrokken.
bedrijfswoning aan de Maastrichterstraat 72. De gemeenteraad heeft het
advies van de Commissie voor de bezwaarschriften overgenomen en het
bezwaar niet-ontvankelijk verklaard.
Nieuwe Bouwverordening
De raad heeft een nieuwe Bouwverordening voor de gemeente Brunssum
vastgesteld, ter vervanging van de bestaande uit 1999. De aanleiding
voor de nieuwe Bouwverordening is onder meer een aantal wijzigingen
(per 1 januari 2003) in de Woningwet en het op die Woningwet
gebaseerde Bouwbesluit.
In het ene gebied gelden andere eisen dan in het andere. Die eisen
gebruikte materialen en detailering.
De raad heeft ingestemd met de Welstandsnota.
De volgende raadsvergadering heeft plaats op dinsdag 1 juni 2004.
Het eerstvolgende spreekuur is op dinsdag 11 mei 2004.
Gemeente Brunssum