AutoRai

4-5-2004

De Audi TT blijft aan kop

Het Duitse autotijdschrift Auto Bild neemt in haar jongste editie (17/2004) vijf sportcoupés onder de loep. De kandidaten uit vier landen probeerden met uiteenlopende kwaliteiten indruk te maken op de testers.

Ze vertegenwoordigden de kennis en competentie van wereldconcerns, speelden in op gevoelens en probeerden met styling en aparte techniek indruk te maken. Maar de Audi TT, qua design al zonder meer een klassieker, imponeerde met sportieve prestaties en uitgewogen balans.

De V6 heeft kracht in overvloed, accelereert enorm snel en draait ongeremd hoge toeren - biedt al met al de allerbeste prestaties, stelt de redacteur van Auto Bild. De eerste plaats bij het onderstel: De directe besturing verschaft bijzonder veel stuurgevoel, de quattro vierwielaandrijving bijt zich regelrecht in het asfalt, en het ESP regelt veel fijngevoeliger dan bij alle andere kandidaten. Met deze detailverbeteringen, het beste rijcomfort en een voorbeeldige afwerking wijst de TT de jonge uitdagers terug naar hun plek.

Geen kandidaat kan daarnaast zon uitgebreid programma bieden als de Audi TT. Hier is voor elk wat wils: Coupé of Roadster, vier motorvarianten met vier of zes cilinders van 110 kW (150 pk) tot 184 kW (250 pk). Verder zijn er vier transmissievarianten: handgeschakelde 5- en 6-versnellingsbakken, 6-traps tiptronic of de bijzonder sportieve DSG-transmissie (Direct Shift Gearbox) met zes versnellingen. Tot en met de 180 pk-uitvoeringen is voorwielaandrijving standaard. Op alle modellen is vierwielaandrijving quattro leverbaar en wordt standaard geleverd op de modellen met 225 en 250 pk.

Met de S line-pakketten en de exclusieve mogelijkheden van quattro GmbH kan de Audi TT bovendien qua uitvoering bijzonder individuele wensen vervullen. Vanaf juni is ook de Audi TT 3.2 quattro als Coupé en als Roadster (250 pk) leverbaar met een handgeschakelde 6 versnellingsbak voor een prijs van respectievelijk 53.990,- en 58.090,- inclusief BPM en BTW.