AutoRai

4-5-2004

Moeilijke race voor Opel-DTM-coureur Jeroen Bleekemolen

Jeroen Bleekemolen, de Nederlandse Opel-fabriekscoureur in de prestigieuze DTM, had geen eenvoudige opgave tijdens de tweede race van het seizoen, die verreden werd in het Portugese Estoril.

Met mijn Opel Astra V8 Coupé van vorig jaar kom ik op dit circuit met zijn vele snelle bochten relatief veel tekort op de concurrentie met nieuwe autos, zo wist hij al van tevoren.

Tijdens de race werd hij ook nog tot twee maal toe aangereden, waardoor de wegligging van zijn auto danig verslechterde. Er zat dan ook niet meer voor hem in dan de negentiende plaats. Bleekemolen verloor echter geenszins zijn optimisme: De volgende race wordt verreden op de Adria Raceway in Italië; dat circuit zou ons qua karakteristiek beter moeten liggen.

De race in Estoril was het eerste buitenlandse optreden van dit jaar voor de teams en rijders in de DTM. Voorafgaand aan de start van het seizoen was er door alle teams al eenmaal getest op het voormalige Grand Prix-circuit, niet ver van de Portugese hoofdstad Lissabon. Doordat we hier al eerder met de auto hadden gereden, beschikten we over een goede basisafstelling om mee te werken, legde Bleekemolen uit. In de tijdtraining, bepalend voor de verdeling van de plaatsen in de startopstelling, was Bleekemolen lange tijd de snelste rijder met een zogeheten Jahreswagen, de autos volgens de specificaties van 2003. Pas in de slotfase van de training werd hij uiteindelijk nog net voorbijgestoken door de Tsjechische Mercedes-rijder Jarek Janis, die een tiende van een seconde sneller was. Bleekemolen liet nog drie andere rijders met een 1 jaar oude auto achter zich. Snelste Opel-rijder in de tijdtraining was Timo Scheider, die zich met de Opel Vectra GTS V8 op de derde plaats kwalificeerde. Ook oud-Formule
1-coureur Heinz-Harald Frentzen reed voor Opel in de top tien; hij reed de achtste tijd.

De start van de race verliep voor Jeroen Bleekemolen uitermate voortvarend. Al in de eerste bocht kon ik vijf plaatsen goedmaken, vertelde hij. Daarna kreeg hij het echter met de concurrentie aan de stok. Tot twee keer toe ben ik van achteren aangereden, de tweede keer viel ik daardoor terug tot op de laatste plaats. Daardoor is ook de wegligging van de auto aanmerkelijk slechter geworden, ik had alleen maar overstuur. Daardoor kon ik in de rest van de race ook niet meer aanvallen en moest ik een relatief eenzame wedstrijd rijden. Met mijn negentiende plaats ben ik niet echt tevreden, maar meer zat er vandaag gewoon niet in. Nu hoop ik maar op de volgende race in Italië, hopelijk komen we daar wat beter uit de verf, zeker ook omdat het de thuisrace van het OPC Euroteam is, waarvoor ik in de DTM rijd.

Opel-coureur Timo Scheider leek in Estoril lange tijd op weg naar een podiumplaats. Gestart als derde wist hij deze positie tot twaalf ronden voor het einde vast te houden, maar uiteindelijk maakte een vastzittend gaspedaal een einde aan zijn ambities. Scheider raakte kort van de baan en kwam terug op de zesde plaats, wat uiteindelijk ook zijn resultaat bleef. Positief stemt in ieder geval dat het tempo er zonder meer in zat, qua prestaties had ik zeker op het podium kunnen eindigen, aldus Scheider. Opel-sportdirecteur Volker Strycek verklaarde: We hebben vandaag laten zien dat we met onze Vectra GTS V8 het tempo van de concurrentie zonder problemen kunnen bijhouden. Dat is een goed gegeven en stemt ons optimistisch voor de komende races. Ook Laurent Aiello reed op Estoril voor Opel in de punten, hij eindigde met de Playboy-Vectra GTS V8 als achtste, voor teamgenoot Peter Dumbreck met de Valvoline-Vectra. In de Formule 3 Euroserie behaalde de Franse Opel-rijder Nicolas Lapierre in Estoril twee derde plaatsen.

De volgende races van de DTM en Formule 3 Euroserie worden op 16 mei verreden op de Adria International Raceway nabij Venetië in Italië.