Gemeente De Ronde Venen
Gemeente ontkomt niet aan bezuinigingen
04-05-2004
In november 2003 ontstonden bij de begrotingsbehandeling 2004 in het
meerjarenperspectief van De Ronde Venen forse tekorten als gevolg van
Rijksmaatregelen. Daarna is het perspectief door overige
besluitvorming nog somberder geworden. Om de meerjarenbegroting op
termijn sluitend te krijgen, stelt het college de gemeenteraad voor te
bezuinigen op de omvang van de bedrijfsvoeringskosten, op personeel en
op het voorzieningenniveau. Maar desondanks kan een verhoging van het
ozb-tarief niet uitblijven.
Op 27 mei besluiten de leden van de gemeenteraad of zij de
voorstellen, die het college van burgemeester en wethouders in de
Voorjaarsnota 2004-2005 aan de raad voorlegt, al dan niet gewijzigd
goedkeuren.
Rond de behandeling van de gemeentelijke Begroting 2004, in november
2003, bleken als gevolg van Rijksmaatregelen - zoals verlaging van de
uitkering uit het Gemeentefonds - voor de daaropvolgende jaren
begrotingstekorten te ontstaan van respectievelijk 613.000 in 2005 tot
110.000 in 2008 (zie voor de details tabel 1. N.B. Alle bedragen in de
tabellen zijn duizendtallen.). De raad heeft het college via een motie
verzocht bij de Voorjaarsnota een sluitend Meerjarenperspectief voor
te leggen.
Vervolgens hebben het college van B&W en de gemeenteraad in de maanden
november 2003 tot en met april 2004 diverse besluiten genomen die
gevolgen hebben voor het meerjarenperspectief. Daarnaast moet rekening
gehouden worden met andere ontwikkelingen, c.q. bijstellingen. Die
worden deels veroorzaakt door niet beïnvloedbare zaken, zoals de
omvang van de algemene uitkering van het Rijk. Deels zijn het
beïnvloedbare zaken, zoals de realisatie van een sporthal, een verdere
investering in het ouderenbeleid en in verkeersveiligheid, waaraan
door college een zodanig belang wordt gehecht, dat daarvoor extra
financiële middelen worden vrijgemaakt. Hierdoor ontstaat een
somberder beeld voor de financiële positie van de gemeente in de jaren
2005 tot en met 2008: er dreigt een tekort van ongeveer twee miljoen
euro (zie tabel 2).
Naar boven
Het college van B&W heeft de afgelopen maanden uitdrukkelijk bezien op
welke wijze de begrotingstekorten teruggedrongen kunnen worden.
Hiertoe zijn bij diverse programmas ombuigingsvoorstellen opgenomen.
Er is zowel gesneden in het voorzieningenniveau, als in de omvang van
personeel en de bedrijfsvoeringskosten.
Ondanks de integrale aanpak om de begrotingstekorten terug te dringen,
ontkomt het college van B&W er niet aan om met ingang van 2005 een
extra verhoging van de ozb-tarieven van 7% voor te stellen (exclusief
inflatie). Dit levert vanaf 2005 een extra opbrengst op van 400.000.
Het meerjarenperspectief is van dien aard dat burgemeester en
wethouders hebben gemeend de verhoging niet gefaseerd in rekening te
moeten brengen (zie tabel 3).
De ontwikkelingen en ombuigingen die in de Voorjaarsnota 2004-2005
nader worden toegelicht, leiden er toe dat de begroting vanaf 2007
structureel sluitend is en de begrotingstekorten over de jaren 2005 en
2006 eenmalig worden afgedekt uit de saldireserve. Het college van B&W
acht het pakket van maatregelen evenwichtig, noodzakelijk en
onafwendbaar, maar alles afwegend acceptabel
(zie tabel 4 voor de details).
De verhoging met 7% exclusief inflatie stemt het college niet tot
vreugde, maar is noodzakelijk om het voorzieningenniveau te
garanderen. Daarbij merkt het college op dat het woonlastenniveau in
De Ronde Venen relatief laag blijft. In de COELO-atlas 2004 (Centrum
voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden) staat de Ronde
Venen voor de bruto woonlasten op rangnummer 257. Dat wil zeggen dat
van de 497 gemeenten er 240 hogere lasten in rekening brengen dan de
gemeente De Ronde Venen. Verder is onlangs gebleken uit het
belastingoverzicht 2004 van de Utrechtse gemeenten dat De Ronde Venen
het laagste woonlastenniveau heeft in de provincie Utrecht voor
gebruikers met een meerpersoonshuishouden.
De Voorjaarsnota wordt op 27 mei behandeld in de gemeenteraad. Ter
voorbereiding hiervan staat de nota voor de raadscommissies van 10 tot
en met 17 mei geagendeerd.
Naar boven
Voorbeelden van ombuigingen:
- Door verzelfstandiging van het bestuur van het openbaar onderwijs en
de doorbetalingsverplichting aan het bijzonder onderwijs, kan vanaf
2006 jaarlijks 155.000 bezuinigd worden.
- Door de bouw van de sporthal op het terrein van Atlantis te dekken
ten laste van de reserve grondexploitatie, ontstaat vanaf 2005
jaarlijks een positief effect op het meerjarenperspectief van 133.000.
- Ten aanzien van de personeelskosten wordt voorgesteld tot en met
2008 in totaal 329.000 te bezuinigen en in 2008 een extra
taakstellende inspanning op te leggen van 200.000.
- Verder stelt het college van B&W de gemeenteraad voor om de geplande
verbetering van de openbare verlichting niet uit te voeren. Dit levert
jaarlijks 50.000 besparing op.
- Binnen rioleringsbudgetten is een deel gereserveerd voor straatwerk.
Door de renovatie van riolering gedurende vijf jaar te temporiseren,
komt jaarlijks 100.000 vrij.
- Omdat naar verwachting de bouw van een VMBO-school niet meer in deze
collegeperiode zal kunnen plaatsvinden, komt in 2007 en 2008 een
kapitaallast van 85.000 te vervallen.
- Het college stelt de gemeenteraad voor om vanaf 2006 de subsidie
voor renovatie van monumenten die in particuliere handen zijn, te
beëindigen. Dit levert jaarlijks een besparing van 52.000.
- Fasering van het fietspadenplan kan vanaf 2004 10.000 opleveren,
oplopend naar 40.000 vanaf 2007.
- Leges zijn bedoeld om de kosten te dekken die de gemeente voor
individuele aanvragen maakt. Naar verwachting zijn de kosten voor het
verstrekken van bouwvergunningen nu hoger dan op dit moment aan de
gebruiker worden doorberekend. Geschat wordt dat na een nieuwe
kostprijsberekening de legesopbrengst vanaf 2005 per jaar 60.000 hoger
zal zijn.
U kunt de tabellen downloaden.
Naar boven
Te downloaden :
- pbweek19_tabellen meerjarenperspectief.pdf