Gemeente De Ronde Venen

Gemeente ontkomt niet aan bezuinigingen
04-05-2004

In november 2003 ontstonden bij de begrotingsbehandeling 2004 in het meerjarenperspectief van De Ronde Venen forse tekorten als gevolg van Rijksmaatregelen. Daarna is het perspectief door overige besluitvorming nog somberder geworden. Om de meerjarenbegroting op termijn sluitend te krijgen, stelt het college de gemeenteraad voor te bezuinigen op de omvang van de bedrijfsvoeringskosten, op personeel en op het voorzieningenniveau. Maar desondanks kan een verhoging van het ozb-tarief niet uitblijven.
Op 27 mei besluiten de leden van de gemeenteraad of zij de voorstellen, die het college van burgemeester en wethouders in de Voorjaarsnota 2004-2005 aan de raad voorlegt, al dan niet gewijzigd goedkeuren.

Rond de behandeling van de gemeentelijke Begroting 2004, in november 2003, bleken als gevolg van Rijksmaatregelen - zoals verlaging van de uitkering uit het Gemeentefonds - voor de daaropvolgende jaren begrotingstekorten te ontstaan van respectievelijk 613.000 in 2005 tot 110.000 in 2008 (zie voor de details tabel 1. N.B. Alle bedragen in de tabellen zijn duizendtallen.). De raad heeft het college via een motie verzocht bij de Voorjaarsnota een sluitend Meerjarenperspectief voor te leggen.

Vervolgens hebben het college van B&W en de gemeenteraad in de maanden november 2003 tot en met april 2004 diverse besluiten genomen die gevolgen hebben voor het meerjarenperspectief. Daarnaast moet rekening gehouden worden met andere ontwikkelingen, c.q. bijstellingen. Die worden deels veroorzaakt door niet beïnvloedbare zaken, zoals de omvang van de algemene uitkering van het Rijk. Deels zijn het beïnvloedbare zaken, zoals de realisatie van een sporthal, een verdere investering in het ouderenbeleid en in verkeersveiligheid, waaraan door college een zodanig belang wordt gehecht, dat daarvoor extra financiële middelen worden vrijgemaakt. Hierdoor ontstaat een somberder beeld voor de financiële positie van de gemeente in de jaren 2005 tot en met 2008: er dreigt een tekort van ongeveer twee miljoen euro (zie tabel 2).

Naar boven

Het college van B&W heeft de afgelopen maanden uitdrukkelijk bezien op welke wijze de begrotingstekorten teruggedrongen kunnen worden. Hiertoe zijn bij diverse programmas ombuigingsvoorstellen opgenomen. Er is zowel gesneden in het voorzieningenniveau, als in de omvang van personeel en de bedrijfsvoeringskosten.
Ondanks de integrale aanpak om de begrotingstekorten terug te dringen, ontkomt het college van B&W er niet aan om met ingang van 2005 een extra verhoging van de ozb-tarieven van 7% voor te stellen (exclusief inflatie). Dit levert vanaf 2005 een extra opbrengst op van 400.000. Het meerjarenperspectief is van dien aard dat burgemeester en wethouders hebben gemeend de verhoging niet gefaseerd in rekening te moeten brengen (zie tabel 3).

De ontwikkelingen en ombuigingen die in de Voorjaarsnota 2004-2005 nader worden toegelicht, leiden er toe dat de begroting vanaf 2007 structureel sluitend is en de begrotingstekorten over de jaren 2005 en 2006 eenmalig worden afgedekt uit de saldireserve. Het college van B&W acht het pakket van maatregelen evenwichtig, noodzakelijk en onafwendbaar, maar alles afwegend acceptabel
(zie tabel 4 voor de details).
De verhoging met 7% exclusief inflatie stemt het college niet tot vreugde, maar is noodzakelijk om het voorzieningenniveau te garanderen. Daarbij merkt het college op dat het woonlastenniveau in De Ronde Venen relatief laag blijft. In de COELO-atlas 2004 (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden) staat de Ronde Venen voor de bruto woonlasten op rangnummer 257. Dat wil zeggen dat van de 497 gemeenten er 240 hogere lasten in rekening brengen dan de gemeente De Ronde Venen. Verder is onlangs gebleken uit het belastingoverzicht 2004 van de Utrechtse gemeenten dat De Ronde Venen het laagste woonlastenniveau heeft in de provincie Utrecht voor gebruikers met een meerpersoonshuishouden.

De Voorjaarsnota wordt op 27 mei behandeld in de gemeenteraad. Ter voorbereiding hiervan staat de nota voor de raadscommissies van 10 tot en met 17 mei geagendeerd.

Naar boven

Voorbeelden van ombuigingen:

- Door verzelfstandiging van het bestuur van het openbaar onderwijs en de doorbetalingsverplichting aan het bijzonder onderwijs, kan vanaf 2006 jaarlijks 155.000 bezuinigd worden.


- Door de bouw van de sporthal op het terrein van Atlantis te dekken ten laste van de reserve grondexploitatie, ontstaat vanaf 2005 jaarlijks een positief effect op het meerjarenperspectief van 133.000.


- Ten aanzien van de personeelskosten wordt voorgesteld tot en met 2008 in totaal 329.000 te bezuinigen en in 2008 een extra taakstellende inspanning op te leggen van 200.000.


- Verder stelt het college van B&W de gemeenteraad voor om de geplande verbetering van de openbare verlichting niet uit te voeren. Dit levert jaarlijks 50.000 besparing op.


- Binnen rioleringsbudgetten is een deel gereserveerd voor straatwerk. Door de renovatie van riolering gedurende vijf jaar te temporiseren, komt jaarlijks 100.000 vrij.


- Omdat naar verwachting de bouw van een VMBO-school niet meer in deze collegeperiode zal kunnen plaatsvinden, komt in 2007 en 2008 een kapitaallast van 85.000 te vervallen.


- Het college stelt de gemeenteraad voor om vanaf 2006 de subsidie voor renovatie van monumenten die in particuliere handen zijn, te beëindigen. Dit levert jaarlijks een besparing van 52.000.


- Fasering van het fietspadenplan kan vanaf 2004 10.000 opleveren, oplopend naar 40.000 vanaf 2007.


- Leges zijn bedoeld om de kosten te dekken die de gemeente voor individuele aanvragen maakt. Naar verwachting zijn de kosten voor het verstrekken van bouwvergunningen nu hoger dan op dit moment aan de gebruiker worden doorberekend. Geschat wordt dat na een nieuwe kostprijsberekening de legesopbrengst vanaf 2005 per jaar 60.000 hoger zal zijn.

U kunt de tabellen downloaden.

Naar boven

Te downloaden :

- pbweek19_tabellen meerjarenperspectief.pdf