RAAD VOOR WERK EN INKOMEN

RWI: reïntegratiedienstverlening gebaat bij rust

RWI: Kwaliteit en innovatie reïntegratiedienstverlening gebaat bij rust

Den Haag, 4 mei 2004

Het verbeteren van kwaliteit en innovatie gaat reïntegratiebedrijven beter af als de reïntegratiemarkt niet na elke aanbestedingsronde door elkaar wordt geschud. Wanneer opdrachtgevers (het UWV en gemeenten) hun contracten verlengen met bedrijven die goed presteren en met wie al enige jaren wordt samengewerkt (preferred suppliers) of de contractduur verlengen, wordt voorkomen dat veel werknemers van reïntegratiebedrijven na een aanbestedingsronde overstappen naar bedrijven die in die ronde goed gepresteerd hebben. Zo ontstaat een stabielere marktstructuur, waarin de risicos voor reïntegratiebedrijven afnemen. Om die reden neemt de contractduur van de aanbestede reïntegratievoorzieningen in het buitenland toe. In Australië bijvoorbeeld is de contractduur geleidelijk verlengd van twee jaar in 1998 naar vier jaar in 2003.
Dit blijkt uit een breed internationaal onderzoek van de Raad voor Werk en Inkomen (RWI), waarin ervaringen in het buitenland met de inkoop van reïntegratiediensten worden vergeleken met de Nederlandse situatie.

Nu moet het UWV ieder jaar voor alle doelgroepen reïntegratietrajecten aanbesteden. Ook veel gemeenten besteden jaarlijks aan. Door het werken met preferred suppliers en door verlenging van de contractduur nemen ook de administratieve lasten (transactiekosten) af van de aanbesteding van reïntegratiediensten. Dit geldt voor zowel de aanbestedende partij (het UWV of gemeenten) als voor de aanbieders van reïntegratiedienstverlening (de reïntegratiebedrijven). De RWI vindt daarom dat het UWV meer ruimte moet krijgen bij de inkoop van reïntegratietrajecten om langere termijn-contracten mogelijk te maken, om aan te besteden op uitnodiging en om de contracten met de best presterende bedrijven te verlengen.

Wel bestaat het gevaar dat aanbieders gaan rekenen op contracten en hierdoor minder prikkels hebben om efficiënt te werken. Daarom moet volgens de RWI voldaan worden aan een aantal randvoorwaarden bij de introductie van zo-n systeem, zoals:
het openhouden van de markt voor nieuwkomers; prijsprikkels;
een goede en permanente monitoring van kwaliteit.

In het onderzoek hebben TNO-arbeid en SEO in opdracht van de RWI de aanbestedingsprocedures van Australië, Denemarken, Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Zweden vergeleken met het Nederlandse model. Vergeleken zijn de aanbesteding, de politieke context waaronder het model tot stand is gekomen, de marktverhoudingen, de resultaten van de aanbestedingsmodellen, de mate waarin vraaggerichte aanbesteding plaatsvindt en de positie van de cliënt hierbij. Een probleem bij het leren van lessen uit het buitenland is wel dat in alle onderzochte landen betrekkelijk weinig bekend is over de resultaten.

Uit de vergelijking blijkt dat Nederland voorop loopt als het gaat om ervaring met aanbesteding van reïntegratiedienstverlening; dit betreft vooral het UWV. Alleen in Australië is er een langere ervaring met het aanbesteden van gehele reïntegratietrajecten.
Tussen de diverse aanbestedingsmodellen bestaat een grote diversiteit. In Australië, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk speelt kwaliteit een bepalende rol bij de gunning van contracten, omdat de prijzen min of meer vast liggen. In Nederland zijn de prijzen vrij. Cliëntparticipatie is alleen in de Verenigde Staten en Nederland (bij het UWV) een belangrijk punt in de aanbesteding. In de VS kan de cliënt met een voucher zelf zijn eigen reïntegratietraject inkopen.

In Australië worden op beperkte schaal vraaggerichte programmas aanbesteed, dat wil zeggen dat bij de inkoop van reïntegratietrajecten voor uitkeringsgerechtigden rekening gehouden wordt met de behoeften van werkgevers aan arbeidskrachten. In zijn Beleidskader Werk en Inkomen 2004 constateert de RWI dat ook in Nederland een impuls aan vraaggerichte reïntegratieactiviteiten nodig is. Daarom bevordert de RWI dat in Nederland samenwerkingsverbanden tussen sectoren en gemeenten tot stand worden gebracht, waarbij beschikbare vacatures leidend zijn voor de inhoud van de reïntegratietrajecten. De bedoeling is om zo te zorgen dat de trajecten vaker leiden tot werk.

De Raad voor Werk en Inkomen is het overleg- en adviesorgaan van werkgevers, werknemers en gemeenten. De RWI adviseert de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over arbeidsmarktbeleid. Doel van deze adviezen is een goed functionerende arbeidsmarkt te bevorderen. Een andere taak is het vergroten van transparantie en kwaliteit op de reïntegratiemarkt.

Voor de redactie,