parlementaire stukken - Antwoorden op kamervragen over misbruik van
het 112-alarmnummer
Antwoorden op kamervragen over misbruik van het 112-alarmnummer
28 april 2004
Vragen van de leden Externe link Van Heemst en Externe link Van Dam
(PvdA) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
over misbruik van het 112-alarmnummer (ingezonden 26 maart 2004).
---
1. Vraag
Hoe beoordeelt u de door de politie Drenthe gebruikte sanctie op valse
112 meldingen, te weten het sturen van een zogeheten "Voicebom"?
1. Antwoord
Het KLPD zet "voicebommen" al in bij misbruik door mobiele bellers.
Alle mobiele 112-noodoproepen komen bij de 112-centrale van de KLPD
binnen. In navolging van het KLPD is Drenthe een pilot gestart om te
bezien of het inzetten van "voicebommen" ook effectief is om misbruik
vanaf vaste telefoons tegen te gaan. Het gaat hier om een proef van 2
maanden. Onderzocht wordt of het mogelijk is om door middel van de
"voicebom" het misbruik te verminderen en bij welke vorm van misbruik
dit middel het meest effectief is.
2. Vraag
Waarom mag deze voicebom slechts drie keer verstuurd worden? Op welke
juridische of beleidsregel berust deze beperking?
2. Antwoord
Het aantal berust niet op een juridische beperking of een
beleidsmaatregel. Het doel van een "voicebom" is het geven van een
waarschuwing. Na drie maal kan niet meer gesproken worden van een
waarschuwing.
3. Vraag
Welke overige sancties dan wel reacties worden bij misbruik en
oneigenlijk gebruik van het 112 nummer toegepast respectievelijk
gegeven?
3. Antwoord
Bij geregistreerd misbruik van meer dan 5 maal per week kan een eerste
waarschuwing worden verzonden. Bij extreem misbruik wordt
proces-verbaal opgemaakt en de zaak overgedragen aan het OM. Dit is
zeer arbeidsintensief. Er is echter ook sprake van notoire
misbruikers, hierbij moet u denken aan misbruik waarbij tussen de
1.000 en 17.000 maal een oproep wordt uitgevoerd binnen enkele uren.
Om het misbruik van het noodnummer 112 door mobiele bellers te
beperken wordt al langer gezocht naar mogelijke acties. Voorbeelden
van acties zijn het versturen van SMS-berichten met een waarschuwing
of, indien er sprake van onjuist gebruik SMS-berichten met een
informatieve tekst. Bij deze informatieve tekst wordt een
telefoonnummer meegezonden. Via dit telefoonnummer kan de ontvanger
nadere informatie krijgen. Hiervan wordt sporadisch gebruik gemaakt,
in bijna alle gevallen, om excuses aan te bieden. Sinds januari 2004
wordt bij misbruik van het 112 nummer door kinderen contact met de
ouders gezocht.
4. Vraag
Wordt de effectiviteit van de sancties door de regio's gemeten en zo
ja, wat is daarvan bekend? Zo neen, waarom gebeurt dat slechts
incidenteel?
4. Antwoord
Ja, uit de afname van het verwachte aantal misbruikoproepen tijdens
een meetperiode kan de effectiviteit van sancties worden afgeleid. Bij
de mobiele oproepen, waarbij al gebruik gemaakt wordt van de
"voicebom", is gedurende de laatste vakantieperiode een aanzienlijke
afname van het aantal te verwachte misbruikoproepen geconstateerd. De
ervaring leerde dat met name vooral tijdens schoolvakanties het
misbruik toenam.
5. Vraag
Hanteren de centrales dezelfde gedragslijn of zijn er verschillen in
de bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik?
5. Antwoord
Binnen het huidige politiebestel bepalen de regio's zelf hun
sanctiebeleid. Dit houdt in dat er per regio verschillen bestaan in de
bestrijding en in gedragslijn. Doelstelling is om in toenemende mate
landelijk misbruik op dezelfde wijze en met gelijke normen aan te
pakken.
De 112-centrale van de KLPD, die het meest door misbruik wordt
geplaagd (alle mobiele 112-oproepen komen daar binnen), heeft al vanaf
medio 2002 een interne werkgroep geformeerd om actief aan misbruik
bestrijding te doen. De kennis en ervaring van de KLPD wordt nu
landelijk gedeeld. De voornoemde pilot in Drenthe is zo ontstaan.
6. Vraag
Op welke wijze wordt bereikt dat 112-alarmcentrales hun aanpak en
ervaringen afstemmen?
6. Antwoord
Periodiek hebben de hoofden van de 112-centrales afstemmingsoverleg.
Bij dit overleg vindt er uitwisseling van ervaringen plaats en worden
de nieuwe ontwikkelingen besproken.
7. Vraag
Gebeurt deze afstemming op basis van vrijwilligheid en vindt u ze
voldoende effectief om de bestrijding van misbruik aan te scherpen?
7. Antwoord
De deelname aan het afstemmingsoverleg vindt plaats op basis van
vrijwilligheid. De bijeenkomsten hebben een hoog opkomstpercentage. Ze
vinden plaats op basis van professionaliteit en een grote
betrokkenheid van de Hoofden 112 bij hun taakuitvoering.
Bij deze bijeenkomsten wordt over elk aspect van het verbeteren van de
effectiviteit van de 112-centrales en de afhandeling van de meldingen
gesproken. Een belangrijk en steeds terugkerend onderwerp is
misbruikbestrijding.
8. Vraag
Op basis van welke criteria wordt bepaald of tot strafrechtelijk
optreden tegen valse meldingen wordt overgegaan?
8. Antwoord
In de praktijk worden alleen notoir misbruik aangepakt (zie antwoord 2
bij de vragen van lid Algra en antwoord 3 bij de vragen van de leden
Van Heemst en Van Dam).
9. Vraag
Hoeveel keer per jaar wordt misbruik van het 112-alarmnummer
strafrechtelijk aangepakt? Hoeveel veroordelingen zijn er jaarlijks?
9. Antwoord
Het aantal malen dat er werkelijk proces-verbaal wordt opgemaakt is
tot nu toe zeer beperkt. Het aantal landelijke veroordelingen is niet
bekend.
10. Vraag
Kan een uitsplitsing worden gegeven van valse meldingen naar
politieregio?
10. Antwoord
Nee, de politieregio's hebben geen registratie van valse meldingen.
Wel wordt per 112-centrale de mate van misbruik vastgelegd (zie
antwoord 4 bij de vragen van de leden Van Heest en Van Dam).
11. Vraag
Wat is de verhouding tussen bewust en onbedoelde valse meldingen
11. Antwoord
Over valse meldingen zijn geen cijfers bekend (zie antwoord 2 van lid
Algra).
De verhouding tussen bewust en onbedoeld misbruik bij mobiele oproepen
is:
o 39% opzettelijk misbruik (1,56 miljoen: hijgen, pesten enz).
o 40 % onbedoeld misbruik .
Bij misbruik met een vaste telefoon is 94% bewuste misbruik en 6%
onbedoeld misbruik.
12. Vraag
Wat is bekend over achtergrond van de personen die valse meldingen
doen, zijn dat vooral jongeren of is het niet leeftijdgebonden.
12. Antwoord
De ervaring uit de praktijk is dat het voornamelijk jongeren en mensen
met psychische problemen zijn die het noodnummer 112 misbruiken.
13. Vraag
Wat is/wordt gedaan om het blokkeren van meldingen door valse
meldingen zoveel mogelijk uit te sluiten?
13. Antwoord
Het blokkeren van valse meldingen is niet mogelijk omdat pas na
ontvangst kan worden nagegaan of het wel of niet een serieuze melding
betreft.
14. Vraag
Welk risico bestaat er dat de actie met een voicebom het gebruik van
het 112-alarmnummer voor serieuze meldingen blokkeert?
14. Antwoord
De bereikbaarheid van het alarmnummer 112 wordt niet beïnvloed door
het gebruik van de "voicebom". Voor het versturen van "voicebommen"
wordt geen gebruik gemaakt van de 112-infrastructuur.
15. Vraag
Zijn de telefoonnummers waarmee vals gemeld wordt, altijd bekend? Wat
gebeurt er met deze informatie? Hoe lang blijft de informatie
beschikbaar?
15. Antwoord
Met uitzondering van mobiele oproepen zonder SIM-kaart, worden de
telefoonnummers altijd met de noodoproep meegezonden. Deze informatie
wordt gebruikt bij noodhulp en misbruik. Bij vervolging kan de
politie, binnen de regels van de wet, de adresgegevens behorende bij
het telefoonnummer opvragen. De bewaarperiode van de telefoonnummers
is bij misbruik 6 maanden.
---
---
---
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties