STICHTING BKR

BKR informeert vaker over leen- en aflosgedrag consumenten

In 2003 heeft Bureau Krediet Registratie (BKR) bijna 15,5 miljoen keer informatie verstrekt over het leen- en aflosgedrag van ongeveer 8,4 miljoen consumenten aan de aangesloten financiële dienstverleners en aanbieders van mobiele telefonie. Ten opzichte van 2002 is dit een stijging van 11,5%. In 2003 hebben ook aanzienlijk meer consumenten hun eigen gegevens opgevraagd bij BKR dan in 2002. Vorig jaar hebben bijna 68.000 consumenten hun gegevens ingezien. Dit is 28% meer dan in 2002. Specifieke verklaringen voor deze forse stijgingen zijn er niet. Dit blijkt uit het jaarverslag van BKR dat vandaag is verschenen.

Een consument kan zijn BKR-gegevens opvragen bij elke bank in Nederland. Hiervoor moet hij zich legitimeren en EUR 4,50 betalen. Daarna ontvangt de consument de gegevens in een overzicht thuis. Het afgelopen jaar heeft BKR dit gegevensoverzicht aangepast. In het nieuwe overzicht worden de gegevens duidelijker vermeld. Dit blijkt uit de telefoongesprekken met consumenten. Vóór de invoering van het nieuwe overzicht stond een toelichting op het overzicht centraal in bijna de helft van alle gesprekken. Nu ligt de nadruk op de voorlichting over de dienstverlening.

Noot aan de redactie: in geval van vragen kunt u contact opnemen met mw. K.J. Schreuder, telefoon 0344 - 61 60 41.


04 mei 04 08:30