ALPHACOMM GROUP BV

Wachtlijsten nog steeds onnodig hoog

Persbericht Alphacomm CourtesyCall

Wachtlijsten nog steeds onnodig hoog

Rotterdam, 5 mei. Alphacomm biedt met de CourtesyCall herinnerdienst een effectief wapen in de strijd tegen de vervuiling van de wachtlijsten. Het biedt een bruikbaar alternatief dan wel aanvulling voor het opleggen van boetes. Tijdens een automatische herinnering per telefoon kunnen patiënten aangeven of ze nog zullen verschijnen op de gemaakte afspraak.

Recent onderzoek laat zien dat de vervuiling van wachtlijsten voor een belangrijk deel bestaat uit mensen die om verschillende redenen niet op hun gemaakte afspraak verschijnen. Dit kan bij sommige poliklinieken oplopen tot meer dan 20% van alle gemaakte afspraken. Het resultaat is dat de wachtlijsten vervuilen en de wachttijden oplopen. De reminder service heeft in het buitenland reeds aangetoond dat het aantal mensen dat niet komt opdagen met meer dan 50% kan worden gereduceerd.

Door de politiek genoemde maatregelen, zoals het opleggen van boetes, dringen niet door tot de kern van de problematiek. CourtesyCall verbetert de communicatie en is hierdoor een patiëntvriendelijk alternatief.

'Ondanks alle investeringen en genoemde maatregelen blijft het probleem bestaan', aldus Menko Hoekenga, managing director van Alphacomm Solutions. 'Met CourtesyCall bieden wij een belangrijk deel van de structurele oplossing: communiceren met de doelgroep'.

Andere methoden om patiënten aan hun afspraak te herinneren zoals brieven en SMSjes hebben als grootste nadeel dat het ziekenhuis nog steeds niet zeker weet wie de herinnering heeft ontvangen en of de persoon daadwerkelijk zal komen. Bij het CourtesyCall systeem is er sprake van interactie waardoor het ziekenhuis direct terugkoppeling krijgt van de patiënt en daar actie op kan ondernemen. Door een combinatie van deze maatregelen is CourtesyCall een effectief wapen tegen de vervuiling van wachtlijsten en de steeds hogere kosten voor de gezondheidszorg.

Over CourtesyCall
De CourtesyCall services worden op dit moment in het buitenland succesvol toegepast bij onder meer het herinneren aan een afspraak op het ziekenhuis, herinneren aan uitstaande rekeningen, het oproepen van donoren en het bevestigen van betalingen. De werking is als volgt: De respondent wordt door een geautomatiseerd systeem gebeld waarna hij of zij door middel van druktoetsen op de telefoon antwoord kan geven op door het systeem gestelde vragen die vooraf gedefinieerd zijn. Deze antwoorden worden vervolgens weer terug gekoppeld aan bijvoorbeeld het ziekenhuis aan de hand waarvan verdere acties kunnen worden ondernomen.

Over Alphacomm Solutions
Alphacomm ontwikkelt en implementeert vernieuwende telecom oplossingen en diensten in de Europese telecommunicatie markt. De combinatie van vooruitstrevende technologie en een marktgerichte aanpak zorgen dat Alphacomm een uniek portfolio kan bieden aan haar partners en klanten. Samen met haar nationale en internationale partners wordt zorg gedragen voor de ontwikkeling en verbetering van door technologie gedreven oplossingen. Daarmee profiteren hun klanten maximaal van gebruiksgemak en controle over de laatste technische toepassingen.