ALPHACOMM GROUP BV
Wachtlijsten nog steeds onnodig hoog
Persbericht Alphacomm CourtesyCall
Wachtlijsten nog steeds onnodig hoog
Rotterdam, 5 mei. Alphacomm biedt met de CourtesyCall herinnerdienst
een effectief wapen in de strijd tegen de vervuiling van de
wachtlijsten. Het biedt een bruikbaar alternatief dan wel aanvulling
voor het opleggen van boetes. Tijdens een automatische herinnering per
telefoon kunnen patiënten aangeven of ze nog zullen verschijnen op de
gemaakte afspraak.
Recent onderzoek laat zien dat de vervuiling van wachtlijsten voor een
belangrijk deel bestaat uit mensen die om verschillende redenen niet
op hun gemaakte afspraak verschijnen. Dit kan bij sommige
poliklinieken oplopen tot meer dan 20% van alle gemaakte afspraken.
Het resultaat is dat de wachtlijsten vervuilen en de wachttijden
oplopen. De reminder service heeft in het buitenland reeds aangetoond
dat het aantal mensen dat niet komt opdagen met meer dan 50% kan
worden gereduceerd.
Door de politiek genoemde maatregelen, zoals het opleggen van boetes,
dringen niet door tot de kern van de problematiek. CourtesyCall
verbetert de communicatie en is hierdoor een patiëntvriendelijk
alternatief.
'Ondanks alle investeringen en genoemde maatregelen blijft het
probleem bestaan', aldus Menko Hoekenga, managing director van
Alphacomm Solutions. 'Met CourtesyCall bieden wij een belangrijk deel
van de structurele oplossing: communiceren met de doelgroep'.
Andere methoden om patiënten aan hun afspraak te herinneren zoals
brieven en SMSjes hebben als grootste nadeel dat het ziekenhuis nog
steeds niet zeker weet wie de herinnering heeft ontvangen en of de
persoon daadwerkelijk zal komen. Bij het CourtesyCall systeem is er
sprake van interactie waardoor het ziekenhuis direct terugkoppeling
krijgt van de patiënt en daar actie op kan ondernemen. Door een
combinatie van deze maatregelen is CourtesyCall een effectief wapen
tegen de vervuiling van wachtlijsten en de steeds hogere kosten voor
de gezondheidszorg.
Over CourtesyCall
De CourtesyCall services worden op dit moment in het buitenland
succesvol toegepast bij onder meer het herinneren aan een afspraak op
het ziekenhuis, herinneren aan uitstaande rekeningen, het oproepen van
donoren en het bevestigen van betalingen. De werking is als volgt: De
respondent wordt door een geautomatiseerd systeem gebeld waarna hij of
zij door middel van druktoetsen op de telefoon antwoord kan geven op
door het systeem gestelde vragen die vooraf gedefinieerd zijn. Deze
antwoorden worden vervolgens weer terug gekoppeld aan bijvoorbeeld het
ziekenhuis aan de hand waarvan verdere acties kunnen worden
ondernomen.
Over Alphacomm Solutions
Alphacomm ontwikkelt en implementeert vernieuwende telecom oplossingen
en diensten in de Europese telecommunicatie markt. De combinatie van
vooruitstrevende technologie en een marktgerichte aanpak zorgen dat
Alphacomm een uniek portfolio kan bieden aan haar partners en klanten.
Samen met haar nationale en internationale partners wordt zorg
gedragen voor de ontwikkeling en verbetering van door technologie
gedreven oplossingen. Daarmee profiteren hun klanten maximaal van
gebruiksgemak en controle over de laatste technische toepassingen.