05-05-2004
Citroën Jumper krijgt nieuwe motor
Vanaf de meiproductie zal de Citroën Jumper, de grootste bedrijfswagen
van het merk, wijzigingen ondergaan. Modeljaar 2004 brengt nieuwe
versies, nieuwe kleuren, bekledingen en uitrustingsspecificaties. Het
grootste nieuws zit onder de kap met een uitbreiding van het
motorenaanbod: de nieuwe 2.8 HDi 146 pk.
Het bedrijfswagensegment speelt voor Citroën de laatste jaren een
voortdurende prominente rol. Wereldwijd bereikte Citroën een
marktaandeel van ruim 7% en in Nederland doet Citroën het eveneens
prima met een marktaandeel dat inmiddels 6,4% bedraagt. Op dit moment
is Citroën met diverse modellen in talrijke uitvoeringen actief in dit
segment: de Citroën Berlingo, Jumpy en Jumper worden vergezeld van de
grijskentekenversies van de Citroën Xsara Break, C5 Break en C8.
Nieuwe 2.8 HDi
Het modeljaar 2004 brengt als voornaamste toevoeging de nieuwe common
rail dieselmotor, de 2.8 HDi. Deze motor levert 107 kW/146 pk bij
3.600 tpm. Dit betekent een aanzienlijke vermogenswinst ten opzichte
van de huidige motor met dezelfde inhoud, die een vermogen levert van
93 kW/127 pk. Het maximale koppel neemt eveneens toe, tot 310 Nm bij
slechts 1.500 tpm (het was 300 Nm bij 1.800 tpm). Met deze motor haalt
de Citroën Jumper, afhankelijk van de gekozen uitvoering, een
topsnelheid van om en nabij 159 km/h. De progressie van vermogen en
koppel werd bereikt door toepassing van een variabele turbo op de
reeds bekende 2.8 HDi. De nieuwe motor wordt leverbaar in vrijwel alle
versies van de Citroën Jumper, slechts in de versies bestemd voor het
personenvervoer wordt deze nieuwe motor niet leverbaar.
Uiterlijke wijzigingen
Ook zijn er in het nieuwe modeljaar nieuwe carrosseriekleuren en
bekledingsmaterialen. Bovendien zijn enkele specificaties gewijzigd.
Van de Citroën Jumper Chassis Dubbele Cabine wordt een versie met
extra lange wielbasis(4,05 m.) leverbaar.
BedrijfsautoRAI