BedrijfsautoRAI

05-05-2004

Citroën Jumper krijgt nieuwe motor

Vanaf de meiproductie zal de Citroën Jumper, de grootste bedrijfswagen van het merk, wijzigingen ondergaan. Modeljaar 2004 brengt nieuwe versies, nieuwe kleuren, bekledingen en uitrustingsspecificaties. Het grootste nieuws zit onder de kap met een uitbreiding van het motorenaanbod: de nieuwe 2.8 HDi 146 pk.

Het bedrijfswagensegment speelt voor Citroën de laatste jaren een voortdurende prominente rol. Wereldwijd bereikte Citroën een marktaandeel van ruim 7% en in Nederland doet Citroën het eveneens prima met een marktaandeel dat inmiddels 6,4% bedraagt. Op dit moment is Citroën met diverse modellen in talrijke uitvoeringen actief in dit segment: de Citroën Berlingo, Jumpy en Jumper worden vergezeld van de grijskentekenversies van de Citroën Xsara Break, C5 Break en C8.

Nieuwe 2.8 HDi
Het modeljaar 2004 brengt als voornaamste toevoeging de nieuwe common rail dieselmotor, de 2.8 HDi. Deze motor levert 107 kW/146 pk bij 3.600 tpm. Dit betekent een aanzienlijke vermogenswinst ten opzichte van de huidige motor met dezelfde inhoud, die een vermogen levert van 93 kW/127 pk. Het maximale koppel neemt eveneens toe, tot 310 Nm bij slechts 1.500 tpm (het was 300 Nm bij 1.800 tpm). Met deze motor haalt de Citroën Jumper, afhankelijk van de gekozen uitvoering, een topsnelheid van om en nabij 159 km/h. De progressie van vermogen en koppel werd bereikt door toepassing van een variabele turbo op de reeds bekende 2.8 HDi. De nieuwe motor wordt leverbaar in vrijwel alle versies van de Citroën Jumper, slechts in de versies bestemd voor het personenvervoer wordt deze nieuwe motor niet leverbaar.

Uiterlijke wijzigingen
Ook zijn er in het nieuwe modeljaar nieuwe carrosseriekleuren en bekledingsmaterialen. Bovendien zijn enkele specificaties gewijzigd. Van de Citroën Jumper Chassis Dubbele Cabine wordt een versie met extra lange wielbasis(4,05 m.) leverbaar.