Verkeersongevallen met dodelijke afloop in 2002
Positieve balans
Het wegverkeer is een belangrijk element in het sociale leven. Al vele
jaren maakt het Nationaal Instituut voor de Statistiek een statistiek
op van de verkeersongevallen op basis van een formulier, dat voor elk
verkeersongeval op de openbare weg met lichamelijk letsel tot gevolg,
wordt ingevuld door de politiediensten. De definitieve resultaten van
die statistiek kwamen altijd vrij op het einde van het eerste halfjaar
volgend op het referentiejaar. De gegevensverzameling in 2001 en 2002
was echter bijzonder moeilijk door de administratieve problemen die
werden veroorzaakt door de fusie van de diensten van politie en
rijkswacht. Dat onze nieuwste definitieve resultaten zo laat
gepubliceerd worden, hangt nauw samen met die situatie.
De gegevens hieronder zijn bruto-gegevens, gewoon vergeleken met deze
van de twee voorgaande jaren en betreffen uitsluitend de
verkeersongevallen met dodelijke afloop. De kwaliteit van die gegevens
wordt verhoogd door de inlichtingen die de parketten van de Procureurs
des Konings verstrekken.
Met die informatie van de parketten kunnen we jaarlijks enerzijds de
respons van de politiediensten inzake verkeersongevallen met dodelijke
afloop controleren en anderzijds ook de non-respons van die diensten
kennen.
Onder non-respons verstaan we het feit dat we voor een aantal
verkeersongevallen met dodelijke afloop geen gegevens hebben
ontvangen. Zo schatten we dat er in onze statistiek voor het jaar 2000
142 verkeersongevallen met dodelijke afloop niet werden meegeteld.
Voor 2001 ligt de non-respons op 43 en voor 2002 ontbreken er zo'n 50
verkeersongevallen met dodelijke afloop.
De hiernavolgende gegevens betreffen dus de informatie die door de
politiediensten werd doorgespeeld, zonder rekening te houden met de
eventuele non-respons.
Ongevallen
Uit de cijfers over de verkeersongevallen op de openbare weg in 2002
blijkt een afname van het aantal ongevallen met dodelijke afloop met
11 % vergeleken met dezelfde periode in 2001 (1224 in plaats van
1.378). In 2000 waren er 1356 ongevallen met dodelijke afloop. Dat
waren er 10% meer dan in 2002.
Slachtoffers
Het aantal personen dat op onze wegen het leven liet daalde in 2002
met 12% t.o.v. 2001 (1315 tegen 1486) en met 11% vergeleken met 2000
(1315 tegen 1470).
Evolutie van het aantal slachtoffers
Aantal slachtoffers
Voetgangers
Het aantal gedode voetgangers is met 20% gedaald vergeleken met 2001
(127 tegen 158) en met 11% t.o.v. 2000 (127 tegen 142).
Fietsers
Bij fietsers waren er in 2002 vergeleken met 2001 10% minder doden
(105 tegen 128) en 22% minder dan in 2000 (105 tegen 134).
Motorfietsen
Het aantal personen - meestal bestuurders - die op de motorfiets
werden gedood is gestegen: 159 tegen 147 in 2001. Vergeleken met 2000
is de balans nog negatiever: 159 tegen 118, of een stijging met 35%.
Bromfietsen
8% meer doden bij de bestuurders en passagiers van bromfietsen in
2002, vergeleken met 2001: 68 tegen 63. In 2000: 66 doden.
Auto's
Het aantal gedode bestuurders en passagiers in auto's is in 2002
gedaald met 13% t.o.v. 2001 (786 tegen 899) en met 15% t.o.v. 2000
(786 tegen 922).
Binnen en buiten de bebouwde kom
Binnen de bebouwde kom zien we in 2002 een daling van het aantal doden
op de gemeentewegen vergeleken met de twee vorige jaren (163 tegen 239
in 2001 en 182 in 2000).
Buiten de bebouwde kom is het aantal doden op de autowegen in 2002
verminderd (173 tegen 196 in 2001 en 238 in 2000). Idem op de
gewestwegen (573 tegen 602 in 2001 en 648 in 2000).
Weekendongevallen
Vergeleken met 2001 en 2000 vielen er 4% minder weekenddoden: 549
tegen 571 in 2001 en 621 in 2000.
Voor methodologische inlichtingen: contacteer Anne Van de Voorde (tel:
+32 2.548.63.01).
Nieuwsberichten - samenleving
Laatst gewijzigd op: 04/05/2004 © 1998/2004 NIS - FOD Economie, KMO,
Middenstand en Energie
http://statbel.fgov.be
Nationaal Instituut voor de Statistiek België