Nationaal Instituut voor de Statistiek België

Verkeersongevallen met dodelijke afloop in 2002

Positieve balans

Het wegverkeer is een belangrijk element in het sociale leven. Al vele jaren maakt het Nationaal Instituut voor de Statistiek een statistiek op van de verkeersongevallen op basis van een formulier, dat voor elk verkeersongeval op de openbare weg met lichamelijk letsel tot gevolg, wordt ingevuld door de politiediensten. De definitieve resultaten van die statistiek kwamen altijd vrij op het einde van het eerste halfjaar volgend op het referentiejaar. De gegevensverzameling in 2001 en 2002 was echter bijzonder moeilijk door de administratieve problemen die werden veroorzaakt door de fusie van de diensten van politie en rijkswacht. Dat onze nieuwste definitieve resultaten zo laat gepubliceerd worden, hangt nauw samen met die situatie.

De gegevens hieronder zijn bruto-gegevens, gewoon vergeleken met deze van de twee voorgaande jaren en betreffen uitsluitend de verkeersongevallen met dodelijke afloop. De kwaliteit van die gegevens wordt verhoogd door de inlichtingen die de parketten van de Procureurs des Konings verstrekken.

Met die informatie van de parketten kunnen we jaarlijks enerzijds de respons van de politiediensten inzake verkeersongevallen met dodelijke afloop controleren en anderzijds ook de non-respons van die diensten kennen.
Onder non-respons verstaan we het feit dat we voor een aantal verkeersongevallen met dodelijke afloop geen gegevens hebben ontvangen. Zo schatten we dat er in onze statistiek voor het jaar 2000 142 verkeersongevallen met dodelijke afloop niet werden meegeteld. Voor 2001 ligt de non-respons op 43 en voor 2002 ontbreken er zo'n 50 verkeersongevallen met dodelijke afloop.

De hiernavolgende gegevens betreffen dus de informatie die door de politiediensten werd doorgespeeld, zonder rekening te houden met de eventuele non-respons.

Ongevallen

Uit de cijfers over de verkeersongevallen op de openbare weg in 2002 blijkt een afname van het aantal ongevallen met dodelijke afloop met 11 % vergeleken met dezelfde periode in 2001 (1224 in plaats van
1.378). In 2000 waren er 1356 ongevallen met dodelijke afloop. Dat waren er 10% meer dan in 2002.

Slachtoffers

Het aantal personen dat op onze wegen het leven liet daalde in 2002 met 12% t.o.v. 2001 (1315 tegen 1486) en met 11% vergeleken met 2000 (1315 tegen 1470).

Evolutie van het aantal slachtoffers

Aantal slachtoffers

Voetgangers

Het aantal gedode voetgangers is met 20% gedaald vergeleken met 2001 (127 tegen 158) en met 11% t.o.v. 2000 (127 tegen 142).

Fietsers

Bij fietsers waren er in 2002 vergeleken met 2001 10% minder doden (105 tegen 128) en 22% minder dan in 2000 (105 tegen 134).

Motorfietsen

Het aantal personen - meestal bestuurders - die op de motorfiets werden gedood is gestegen: 159 tegen 147 in 2001. Vergeleken met 2000 is de balans nog negatiever: 159 tegen 118, of een stijging met 35%.

Bromfietsen

8% meer doden bij de bestuurders en passagiers van bromfietsen in 2002, vergeleken met 2001: 68 tegen 63. In 2000: 66 doden.

Auto's

Het aantal gedode bestuurders en passagiers in auto's is in 2002 gedaald met 13% t.o.v. 2001 (786 tegen 899) en met 15% t.o.v. 2000 (786 tegen 922).

Binnen en buiten de bebouwde kom

Binnen de bebouwde kom zien we in 2002 een daling van het aantal doden op de gemeentewegen vergeleken met de twee vorige jaren (163 tegen 239 in 2001 en 182 in 2000).
Buiten de bebouwde kom is het aantal doden op de autowegen in 2002 verminderd (173 tegen 196 in 2001 en 238 in 2000). Idem op de gewestwegen (573 tegen 602 in 2001 en 648 in 2000).

Weekendongevallen

Vergeleken met 2001 en 2000 vielen er 4% minder weekenddoden: 549 tegen 571 in 2001 en 621 in 2000.

Voor methodologische inlichtingen: contacteer Anne Van de Voorde (tel:
+32 2.548.63.01).

Nieuwsberichten - samenleving

Laatst gewijzigd op: 04/05/2004 © 1998/2004 NIS - FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie

http://statbel.fgov.be