Ingezonden persbericht


Persbericht

METRO GELANCEERD IN NEW YORK

Amsterdam, 5 mei 2004

Metro International S.A. ( Metro ), de internationale dagbladgroep, lanceerde vandaag Metro New York. Vanmorgen werden 300.000 exemplaren van de gratis krant gedistribueerd in de straten van New York. Hierdoor is Metro de vijfde krant in de grootste stad van de Verenigde Staten. New York heeft s werelds grootste concentratie van media-inkoop.

Metro International heeft vandaag ook haar Metro US verkooppakket geïntroduceerd, waarmee klanten de mogelijkheid hebben om advertentieruimte in Metro s Oostkust-edities te kopen, te weten New York, Boston en Philadelphia. De drie edities hebben gezamenlijk een dagelijkse oplage van 620.000 exemplaren, waardoor Metro de zevende grootste krant in de Verenigde Staten is. De drie steden genereren gezamenlijk jaarlijks bruto 17 miljard US dollar aan media-uitgaven.

De New York editie wordt op maandag tot en met vrijdag gedistribueerd door promotieteams en via displays op drukke centrale punten in Manhattan en langs de belangrijkste forenzenroutes richting de stad. Gebaseerd op Metro s gemiddelde van 2,8 lezers per exemplaar zal Metro New York dagelijks 850.000 lezers bereiken.

Metro is ontwikkeld voor een jong, stedelijk, actief, goed opgeleid publiek om hen nieuws te verschaffen op het moment dat ze de tijd hebben om het te lezen. De krant bevat een mix van helder, beknopt, onderscheidend en onafhankelijk nieuws en informatie. Lokale, nationale en internationale nieuwsreportages worden gecombineerd met de laatste entertainmentoverzichten en recensies en speciale features over van alles; van gezondheid en fitness tot onderwijs, reizen en onroerend goed.

De introductie volgt op de succesvolle ontwikkeling van de Metro-edities in Philadelphia en Boston. De nieuwe lancering verstevigt Metro s sterke positie aan de Oostkust van de Verenigde Staten. Metro is reeds de tweede krant in Philadelphia en de nummer één in de stedelijke agglomoratie Boston. Boston heeft al kwartaalwinst gerapporteerd en de omzet is 30% gestegen in het eerste kwartaal. De Philadelphia-editie rapporteerde een omzetgroei van 13% voor het eerste kwartaal 2004.

Uitgever van Metro New York is Henry Scott, die 32 jaar ervaring heeft in het uitgeven van kranten en tijdschriften ondermeer als President for New Media/New Products voor The New York Times Company. Sales Director Shelagh Traill was voorheen Vice President van de Global Business Development voor Double Click Inc. in New York en heeft acht jaar ervaring in het uitgeven van kranten en tijdschriften waaronder Vanity Fair, Victoria en WWD. Stefano Hatfield is hoofdredacteur van Metro New York en was hiervoor hoofdredacteur van de Ad Age Global en Creativity tijdschrtiften en columnist voor de Financial Times en The Times.

Pelle Tornberg, President en CEO: New York is een fantastische stad en we zijn erg verheugd over de mogelijkheid om ons mondiale merk te introduceren in en stad waar s werelds grootste media-inkoop gemeenschap is gevestigd. We hebben zeer positieve reacties ontvangen van de New Yorkse adverteerders en we hebben een zeer ervaren lokaal management team van professionals.

De dynamiek, levendigheid en verscheidenheid van de stad komt overeen met Metro. 27% van de inwoners van New York zijn buiten de Verenigde Staten geboren en 20% van de groepsomzet komt van multinationale adverteerders. Onze aanwezigheid in New York verhoogt het bereik dat Metro US aan adverteerders biedt en het verhoogt onze toegang tot de media-uitgaven in de wereld.

Silvio de Groot, algemeen directeur Metro Holland: De introductie van Metro in New York is een nieuw hoogtepunt voor Metro. Met New York erbij verstevigen wij onze positie als grootste gratis krant van de wereld. Bovendien kunnen wij nu nog beter onze internationale adverteerders gevestigd in Nederland adviseren over de uitgebreide advertentiemogelijkheden in de Verenigde Staten.


---

Voor meer informatie www.metro.lu of e-mail info@metro.lu of bel: Pelle Tornberg, President & CEO tel: 00 44 20 7016 1300 Matthew Hooper, Investor & Press Relations tel. 00 44 20 7321 5010

Metro is het grootste en snelst groeiende internationale dagblad in de wereld. 35 Metro edities worden gepubliceerd in meer dan 100 steden in 16 landen en 15 talen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië. Metro heeft een uniek bereik onder jong actief goed opgeleid publiek met meer dan 13 miljoen dagelijkse lezers en wekelijks meer dan 28 miljoen lezers. Metro heeft evenveel mannelijke als vrouwelijke lezers en 70% is jonger dan 45 jaar. Metro s advertentie omzet is de laatste jaren met gemiddeld 47% gestegen sinds de eerste editie in 1995.

Metro International S.A. A en B aandelen zijn genoteerd op de beurs van Stockholm O-list onder de symbolen MTROA en MTROB.

Metro International S.A.
11, Boulevard royal

1-2449 Luxemburg