Gemeente Assen


Assen, blijvend bereikbaar

ASSEN, 4 mei 2004

Assen groeit de komende jaren naar een stad van 80.000 inwoners. Om de stad bereikbaar te houden heeft het College van Burgemeester en Wethouders de Strategienota Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Assen opgesteld. Hierin staan de kaders om de functie te vervullen van woon- en werkstad in de Regiovisie Groningen-Assen 2030. Ruimtelijke en economische ontwikkelingen in Assen moeten rekening houden met de nota om de stad en het centrum bereikbaar te houden. Na het inspraaktraject - vanaf 7 mei 2004 - wordt de nota in het najaar aan de Gemeenteraad voorgelegd voor definitieve vaststelling.

De strategienota gaat vooral in op het openbaar vervoer, de auto en de fiets. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het parkeren in de stad, de voetganger en het goederenvervoer. Het college maakt geen expliciete keuze tussen openbaar vervoer, auto of fiets. Als vervoersmiddel zijn alle drie vormen belangrijk. Alleen op drukke routes moet het openbaar vervoer een volwaardig reis alternatief kunnen bieden naast de auto.

Assen hecht grote waarde aan het verdubbelen van de N33. Zowel de doorstroming van het vrachtverkeer als de verkeerveiligheid zijn hiermee gediend. De inzet van het college is een goede ontsluiting van Assen-Zuid en het TT-circuit op deze rijkswegen.

Om de stad bereikbaar te houden voor het gemotoriseerde verkeer legt de gemeente de komende jaren vooral accent op ontwikkelingen in de infrastructuur aan de noord- en westzijde van het centrum en de as Industrieweg Overcingellaan (het stationsgebied). Voorbeelden hiervan zijn de verdubbeling van het wegvak Peelo en de 2^e Hoofdontsluiting van de woonwijk Kloosterveen.

In Assen heeft de fiets een belangrijke rol. De kwaliteit van de fietspaden, snelle en veilige verbindingen moeten Assenaren nog meer aanzetten tot het gebruik van de fiets. Vooral de routes vanuit het noorden en westen van de stad naar het centrum zijn voor verbetering vatbaar, hieraan wordt al gewerkt. Het centrum is vooral het gebied van de fietser en de voetganger.

Onder de naam Kolibri worden diverse projecten in het openbaar vervoer uitgewerkt, waaronder de lightrail trein tussen Assen en Groningen. Assen zet de komende jaren in op NS-stations in het noorden en het zuiden van de stad en het verbeteren van het huidige station in het centrum. Voor de knooppunten Assen-West en Marsdijk is een snelle busverbinding voorzien (Kloosterveen - Centrum - Marsdijk).

De Strategienota Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Assen past in het Assen Koerstprogramma 'Blijvend Bereikbaar'. De nota ligt vanaf 7 mei ter inzage in het stadhuis en is dan ook op www.assen.nl raadpleegbaar.