Gemeente Assen
Assen, blijvend bereikbaar
ASSEN, 4 mei 2004
Assen groeit de komende jaren naar een stad van 80.000 inwoners. Om de
stad bereikbaar te houden heeft het College van Burgemeester en
Wethouders de Strategienota Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan
Assen opgesteld. Hierin staan de kaders om de functie te vervullen van
woon- en werkstad in de Regiovisie Groningen-Assen 2030. Ruimtelijke
en economische ontwikkelingen in Assen moeten rekening houden met de
nota om de stad en het centrum bereikbaar te houden. Na het
inspraaktraject - vanaf 7 mei 2004 - wordt de nota in het najaar aan
de Gemeenteraad voorgelegd voor definitieve vaststelling.
De strategienota gaat vooral in op het openbaar vervoer, de auto en de
fiets. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het parkeren in de stad,
de voetganger en het goederenvervoer. Het college maakt geen
expliciete keuze tussen openbaar vervoer, auto of fiets. Als
vervoersmiddel zijn alle drie vormen belangrijk. Alleen op drukke
routes moet het openbaar vervoer een volwaardig reis alternatief
kunnen bieden naast de auto.
Assen hecht grote waarde aan het verdubbelen van de N33. Zowel de
doorstroming van het vrachtverkeer als de verkeerveiligheid zijn
hiermee gediend. De inzet van het college is een goede ontsluiting van
Assen-Zuid en het TT-circuit op deze rijkswegen.
Om de stad bereikbaar te houden voor het gemotoriseerde verkeer legt
de gemeente de komende jaren vooral accent op ontwikkelingen in de
infrastructuur aan de noord- en westzijde van het centrum en de as
Industrieweg Overcingellaan (het stationsgebied). Voorbeelden hiervan
zijn de verdubbeling van het wegvak Peelo en de 2^e Hoofdontsluiting
van de woonwijk Kloosterveen.
In Assen heeft de fiets een belangrijke rol. De kwaliteit van de
fietspaden, snelle en veilige verbindingen moeten Assenaren nog meer
aanzetten tot het gebruik van de fiets. Vooral de routes vanuit het
noorden en westen van de stad naar het centrum zijn voor verbetering
vatbaar, hieraan wordt al gewerkt. Het centrum is vooral het gebied
van de fietser en de voetganger.
Onder de naam Kolibri worden diverse projecten in het openbaar vervoer
uitgewerkt, waaronder de lightrail trein tussen Assen en Groningen.
Assen zet de komende jaren in op NS-stations in het noorden en het
zuiden van de stad en het verbeteren van het huidige station in het
centrum. Voor de knooppunten Assen-West en Marsdijk is een snelle
busverbinding voorzien (Kloosterveen - Centrum - Marsdijk).
De Strategienota Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Assen past in
het Assen Koerstprogramma 'Blijvend Bereikbaar'. De nota ligt vanaf 7
mei ter inzage in het stadhuis en is dan ook op www.assen.nl
raadpleegbaar.