Inspectie voor de Gezondheidszorg



Donderdag 6 mei 2004

HUISARTSENPOSTEN VERTONEN NOG VEEL KINDERZIEKTEN

De kwaliteit van het proces van de zorgverlening van de huisartsenposten is op een aantal cruciale punten nog niet op orde. Vooral in de selectie en prioritering van de zorgvraag (triage), de beschikbaarheid van de medische gegevens en de telefonische toegankelijkheid zijn tekortkomingen. De Inspectie voor de Gezondheidszorg concludeert in het rapport Huisartsenposten in Nederland dat de opmerkelijk snelle invoering van de huisartsenposten een goede en belangrijke ontwikkeling is, die echter onvermijdelijk veel kinderziekten kent.

Uit het rapport blijkt verder dat de spreiding en bereikbaarheid van de huisartsenposten over Nederland onevenwichtig is. Zo kan de huisarts vaak niet aan zijn inspanningsverplichting voldoen om bij spoed binnen 15 minuten bij een patiënt te zijn. Ook moet eenderde van de bevolking langer dan een kwartier rijden naar een huisartsenpost. Bovendien varieert de beschikbaarheid van huisartsen en doktersassistenten bij de diverse huisartsenposten sterk, zonder dat daarvoor een verklaring is op basis van bijvoorbeeld zorgzwaarte en inwonertallen.

De huisartsenposten zijn de laatste jaren ontstaan uit een reorganisatie van de avond-, nacht- en weekend diensten van huisartsen. Deze reorganisatie heeft grote inspanningen van de huisartsen gevraagd, waardoor de aandacht voor kwaliteitsbeleid achter is gebleven. De inspectie heeft hier begrip voor, maar stelt desondanks hoge eisen aan deze vorm van huisartsenzorg buiten kantooruren omdat hulpvragen spoedeisende kunnen zijn.

Ondanks dat uit een ander recent onderzoek (P. Giessen) blijkt dat 80% van de patiënten tevreden is over de zorgverlening in huisartsenposten, voldoen deze posten vaak niet aan de voorwaarden voor verantwoorde zorg. De zorg is niet altijd doeltreffend, patiëntgericht en afgestemd op de reële behoefte van de patiënt. De inspectie vindt dat de koepel voor de huisartsenposten binnen een jaar normen en richtlijnen moet ontwikkelen voor kwaliteitsbeleid en organisatie.Ook moeten er heldere afspraken komen over de verdeling van bevoegdheden en verantwoordelijkheden, tijdige supervisie en borging van protocollen.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft in haar onderzoek de zorgverlening, spreiding en toegankelijkheid van alle 105 huisartsenposten onder de loep genomen. Omdat de inspectie het proces van zorgverlening heeft onderzocht, is de kwaliteit van de werkelijk geleverde zorg niet beoordeeld.

Klik hier om de volledige tekst van het rapport te downloaden.