Inspectie voor de Gezondheidszorg
Donderdag 6 mei 2004
HUISARTSENPOSTEN VERTONEN NOG VEEL KINDERZIEKTEN
De kwaliteit van het proces van de zorgverlening van de
huisartsenposten is op een aantal cruciale punten nog niet op orde.
Vooral in de selectie en prioritering van de zorgvraag (triage), de
beschikbaarheid van de medische gegevens en de telefonische
toegankelijkheid zijn tekortkomingen. De Inspectie voor de
Gezondheidszorg concludeert in het rapport Huisartsenposten in
Nederland dat de opmerkelijk snelle invoering van de huisartsenposten
een goede en belangrijke ontwikkeling is, die echter onvermijdelijk
veel kinderziekten kent.
Uit het rapport blijkt verder dat de spreiding en bereikbaarheid van
de huisartsenposten over Nederland onevenwichtig is. Zo kan de
huisarts vaak niet aan zijn inspanningsverplichting voldoen om bij
spoed binnen 15 minuten bij een patiënt te zijn. Ook moet eenderde van
de bevolking langer dan een kwartier rijden naar een huisartsenpost.
Bovendien varieert de beschikbaarheid van huisartsen en
doktersassistenten bij de diverse huisartsenposten sterk, zonder dat
daarvoor een verklaring is op basis van bijvoorbeeld zorgzwaarte en
inwonertallen.
De huisartsenposten zijn de laatste jaren ontstaan uit een
reorganisatie van de avond-, nacht- en weekend diensten van
huisartsen. Deze reorganisatie heeft grote inspanningen van de
huisartsen gevraagd, waardoor de aandacht voor kwaliteitsbeleid achter
is gebleven. De inspectie heeft hier begrip voor, maar stelt
desondanks hoge eisen aan deze vorm van huisartsenzorg buiten
kantooruren omdat hulpvragen spoedeisende kunnen zijn.
Ondanks dat uit een ander recent onderzoek (P. Giessen) blijkt dat 80%
van de patiënten tevreden is over de zorgverlening in
huisartsenposten, voldoen deze posten vaak niet aan de voorwaarden
voor verantwoorde zorg. De zorg is niet altijd doeltreffend,
patiëntgericht en afgestemd op de reële behoefte van de patiënt. De
inspectie vindt dat de koepel voor de huisartsenposten binnen een jaar
normen en richtlijnen moet ontwikkelen voor kwaliteitsbeleid en
organisatie.Ook moeten er heldere afspraken komen over de verdeling
van bevoegdheden en verantwoordelijkheden, tijdige supervisie en
borging van protocollen.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft in haar onderzoek de
zorgverlening, spreiding en toegankelijkheid van alle 105
huisartsenposten onder de loep genomen. Omdat de inspectie het proces
van zorgverlening heeft onderzocht, is de kwaliteit van de werkelijk
geleverde zorg niet beoordeeld.
Klik hier om de volledige tekst van het rapport te downloaden.