Persbericht

Nieuwkuijk, 6 mei 2004

Bedrijfsleven kampt met forse betalingsproblemen

Steeds meer onbetaalde rekeningen, steeds hogere openstaande bedragen

De slechte economische situatie in Nederland leidt ertoe dat facturen steeds vaker onbetaald blijven. Hierdoor komen bedrijven in toenemende mate in liquiditeitsproblemen. Bijna de helft van het Nederlandse bedrijfsleven meldt dat meer dan 30% van de facturen te laat betaald wordt. Eenderde geeft bovendien aan dat het totale openstaande bedrag is toegenomen. Dit blijkt uit deel twee van het onderzoek naar het betalingsgedrag van consumenten en bedrijven, dat Interview-NSS uitvoerde in opdracht van Groep Gerechtsdeurwaarders Nederland (GGN). Vorige week maakte GGN de uitkomsten van het consumentenonderzoek bekend, waaruit bleek dat het aantal huishoudens dat met een incassobureau of een deurwaarder in aanraking komt, het afgelopen jaar is verdubbeld.

Bij circa de helft van de Nederlandse bedrijven wordt 30% van de facturen te laat betaald, zo laat het onderzoek naar betalingsgedrag zien. Bij een op de vijf bedrijven wordt zelfs meer dan 70% van de facturen te laat betaald. Als belangrijkste redenen voor te laat betalen worden financiële problemen bij de debiteur genoemd (36%) en een kwart van de geïnterviewden denkt dat de debiteur van tevoren al van plan was te laat te betalen (23%). De liquiditeitspositie van het Nederlandse bedrijfsleven is door deze situatie het afgelopen jaar sterk onder druk komen te staan. Het totaal uitstaande bedrag aan vorderingen is bij een op de vijf bedrijven 1.000.000 euro of hoger en overschrijdt bij meer dan de helft van de bedrijven de 250.000 euro. In een derde van de gevallen is hier sprake van een toename ten opzichte van vorig jaar.

Peter Taks, directeur van GGN, "We zien het effect van dit verslechterende betalingsgedrag ook terug in onze dagelijkse incassopraktijk. In totaal had GGN eind 2003 ruim een half miljoen vorderingen in haar portefeuille. Dit is een toename van 20% ten opzichte van 2002. Daarnaast is het gemiddelde bedrag van alle vorderingen binnen GGN in 2003 gestegen met 36% ten opzichte van 2002. De verwachting is dat deze tendens zich zal voortzetten."

De verwachtingen van het bedrijfsleven zijn eveneens somber. Bijna de helft van de bedrijven geeft aan dat de huidige economie een negatief effect heeft op de onderneming. Opvallend is het feit dat de bedrijven ondanks de toegenomen betalingsproblemen hun incassobeleid niet geïntensiveerd hebben. Bedrijven laten dus geld liggen. Taks: "Vanuit de praktijk zie ik wel een verklaring voor dit gebrek aan extra maatregelen. In tijden van economische recessie zijn bedrijven enorm gefocust op klantbehoud. Maatregelen die de relatie zouden kunnen verstoren, worden om die reden achterwege gelaten. Toch verbaast het mij hoe weinig bedrijven eigenlijk weten dat goed creditmanagement besparingen kan opleveren, ook met behoud van de klantrelatie. Juist in de huidige recessie is het van belang om genoeg geld in kas te krijgen én te houden. Bewust omgaan met je debiteurenbeleid is dan een must."