Buhrmann NV

NETTOWINST* BUHRMANN EERSTE KWARTAAL 2004 EUR 25,7 MILJOEN

Nettowinst* per aandeel (fully diluted) gestegen van EUR 0,02 vorig jaar tot EUR 0,13 in het eerste kwartaal 2004
Omzetgroei, lagere financieringslasten, succesvol margebeheer en verbeterde efficiency zorgden voor een stijging van de nettowinst* tot EUR 25,7 miljoen in het eerste kwartaal 2004 (eerste kwartaal 2003: EUR 5,1 miljoen) Autonome omzet van de Groep 2% gestegen ­ het beste resultaat in twaalf kwartalen


* Nettowinst vóór afschrijving van goodwill en bijzondere posten in 2003 (zie ook de opmerkingen onder Waarderingsgrondslagen)

REACTIE VAN DE VOORZITTER VAN DE RAAD VAN BESTUUR
Frans Koffrie, voorzitter van de Raad van Bestuur, zei over de resultaten van het eerste kwartaal van 2004: "Over het algemeen stemmen de resultaten positief. Voor het eerst in twaalf opeenvolgende kwartalen is er sprake van een stijging van de autonome omzet. Verder hebben de maatregelen die het management in 2003 heeft genomen geleid tot een aanzienlijke toename van de winstgevendheid en is de nettowinst per aandeel fors gestegen. In onze grootste markt, de V.S., zorgden een succesvolle verlaging van de kosten, goed margebeheer en aanzienlijke productiviteitsverbeteringen voor een toename van het bedrijfsresultaat met 17% gemeten in Amerikaanse dollars. De omzet van ASAP Software steeg sterk; daartegenover daalde de autonome omzet in kantoorbenodigdheden met 2%. Deze daling is voornamelijk te wijten aan een versnelde verschuiving naar eigen-merkproducten en een ongunstige markt voor kantoormeubilair. De ontwikkeling van Corporate Express Europa activiteiten was bemoedigend. Dankzij maatregelen van het nieuw aangestelde management in het Verenigd Koninkrijk zijn de cijfers over het eerste kwartaal verbeterd. In Duitsland deden de kantoorartikelenactiviteiten het beter, terwijl de vraag naar kopieerapparaten en kantoormeubilair zwak is gebleven. Over het geheel genomen zijn we tevreden met de voortdurende efficiëntieverbeteringen en het aanhoudend betere werkkapitaalbeheer, die hebben bijgedragen aan de groei van de winstgevendheid."

VOORUITZICHTEN
Naast de financieel en operationeel verbeterde uitgangspositie van Buhrmann, dragen de herziene marketing- en verkoopactiviteiten gericht op specifieke klantsegmenten bij aan de positieve ontwikkeling van omzetvolumes. Onze initiatieven op het gebied van wereldwijde inkoop en groei in onze eigen merken zorgen voor hogere absolute marges, ofschoon de verkoopprijzen gemiddeld lager zijn voor onze eigen-merkproducten dan voor fabrieksmerken. Wij verwachten dat de beschikbare kasstroom over het gehele jaar 2004 positief zal zijn.

In de V.S. blijven grote organisaties in de publieke sector en het bedrijfsleven zich richten op productiviteitsverbeteringen. Vooropgesteld dat het BNP zich positief blijft ontwikkelen en er sprake zou zijn van groeiende werkgelegenheid, verwachten wij dat op een gegeven moment ook het aantal kantoorbanen zal toenemen.
In onze drie grootste Europese markten ­ het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de Benelux ­ zien wij een gemengd beeld: een positieve trend ten aanzien van de ontwikkeling van het BNP en de

werkgelegenheid in het Verenigd Koninkrijk, tegenover een aanhoudend zwakke conjunctuur in Duitsland en de Benelux. Onze prestaties in deze markten weerspiegelen deze macrotrends, hoewel het effect van managementacties steeds merkbaarder wordt.

BELANGRIJKSTE FINANCIËLE INFORMATIE 

x EUR miljoen 1e kwartaal Exclusief Paper Merchanting 2004 2003 in tegen 2004 2003 in tegen EUR gelijke EUR gelijke koersen koersen Netto-omzet 1.348,2 2.153,6 -37,4% -32,5% 1.348,2 1.443,3 -6,6% 1,7% EBITAE* 51,3 51,2 0,2% 12,1% 51,3 36,6 40,2% 60,0% Nettowinst** 25,7 5,1 Netto-resultaat 14,5 77,7 In euro Nettowinst** per gewoon aandeel (fully diluted) 0,13 0,02 *Winst vóór interest, belastingen, afschrijvingen van goodwill en bijzondere posten (zie ook de opmerkingen onder Waarderingsgrondslagen) ** Nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening vóór afschrijving van goodwill en bijzondere posten.

SAMENVATTING FINANCIËLE GANG VAN ZAKEN EERSTE KWARTAAL 2004
· De netto-omzet bedroeg in het eerste kwartaal EUR 1.348,2 miljoen (de omzet exclusief Paper Merchanting in het eerste kwartaal van 2003 bedroeg EUR 1.443,3 miljoen). De autonome omzet van onze wereldwijde office-productsactiviteiten steeg met 2%, voornamelijk als gevolg van omzetverbeteringen in Noord-Amerika (software) en Australië, en in de Graphic Systems Divisie. De autonome omzet in kantoorbenodigdheden in Noord-Amerika is met 2% gedaald.
· Het bedrijfsresultaat (EBITAE) was nagenoeg gelijk aan het eerste kwartaal van 2003 EUR 51,3 miljoen, ondanks een sterk negatief omrekeningseffect als gevolg van lagere gemiddelde valutakoersen en het feit dat de resultaten van de verkochte Paper Merchanting Divisie nog waren begrepen in het resultaat over het eerste kwartaal van 2003. Tegen gelijke koersen boekten de voortgezette activiteiten een 60% hoger bedrijfsresultaat, hetgeen is toe te schrijven aan de verhoogde productiviteit.

· De nettowinst vóór afschrijving van goodwill en bijzondere resultaten is sterk verbeterd, uitkomend op EUR 25,7 miljoen ten opzichte van EUR 5,1 miljoen in het eerste kwartaal van 2003. Deze verbetering is hoofdzakelijk het gevolg van aanzienlijk lagere financieringslasten, kostenbeheersingsmaatregelen, toegenomen efficiency en een verdere verbetering van het werkkapitaalbeheer.

· Het totale nettoresultaat (na afschrijving van goodwill) kwam over het eerste kwartaal van 2004 uit op EUR 14,5 miljoen, vergeleken met EUR 77,7 miljoen in 2003 waarin EUR 85,9 miljoen aan bijzondere baten was begrepen.

· Het werkkapitaal (voortschrijdend gemiddelde over vier kwartalen) verbeterde als percentage van de omzet tot 10,1% op een vergelijkbare basis, ten opzichte van 11,1% in het eerste kwartaal van 2003.

· De beschikbare kasstroom bedroeg in het eerste kwartaal EUR 27,3 miljoen negatief (2003: EUR 58,0 miljoen positief, inclusief EUR 79 miljoen aan bijzondere posten), het gevolg van de seizoensgebonden werkkapitaalbestedingen.

· De netto rentedragende schuld is met bijna 7% gestegen tot EUR 893 miljoen, ten opzichte van EUR 836 miljoen aan het eind van 2003. De toename van EUR 57 miljoen in het eerste kwartaal
---

is het gevolg van genoemde negatieve kasstroom en de hogere koers van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro aan het einde van de verslagperiode.

STRATEGISCHE AANDACHTSPUNTEN ­ UPDATE EERSTE KWARTAAL

Het optimaliseren van de capaciteitsbenutting van onze distributie-infrastructuur Hoewel de efficiency reeds aanzienlijk is toegenomen, blijft Buhrmann werken aan het realiseren van verdere verbeteringen. Na de voltooiing van ons drie jaar lopende programma voor consolidatie van distributiecentra en de modernisering van onze logistieke infrastructuur, hebben wij een veel hogere mate van doelmatigheid bereikt. Om de capaciteitsbenutting van onze distributie-infrastructuur verder te verhogen, breiden wij ons aanbod uit met nieuwe productcategorieën van zakelijke verbruiksartikelen. Wij hebben in 2003 in Noord-Amerika een uitgebreid aanbod van sanitaire en kantineartikelen ("Facility Products") gelanceerd en zijn nu bezig om deze "Facility Products" ook in al onze Europese markten te introduceren. Door uitbreiding van ons klantenbestand in zowel het voor ons belangrijke segment van grote organisaties en internationale ondernemingen als in het MKB- segment, benutten steeds meer klanten deze infrastructuur.

Technologie benutten om duurzaam concurrentievoordelen te handhaven Het toenemende gebruik van ons eCommerceplatform "E-Way" in Noord-Amerika, de nieuwe "ExpressNet"-applicaties in Europa en "NetXpress" in Australië en Nieuw-Zeeland heeft er voor gezorgd dat wereldwijd de omzet in kantoorartikelen via internet in het eerste kwartaal van 2004 is gegroeid tot 34%. Na succesvolle proefprojecten in 2003 zijn we nu begonnen met de invoering van nieuwe draadloze apparatuur voor elektronische ontvangstbevestiging door onze klanten in onze Noord-Amerikaanse office-productsactiviteiten. In Europa hebben we vier nieuwe eCommerce- oplossingen gelanceerd (ExpressConnect®, Express Procure®, ExpressOrder® en ExpressDirect®) die zijn toegesneden op specifieke klantprofielen. Verder hebben wij plannen om de zogenaamde "pick- to-voice"-technologie te gaan toepassen in een aantal van onze Europese distributiecentra om de efficiency en accuratesse verder te verbeteren.

Omzet stimuleren en marges verbeteren

· Onze Noord-Amerikaanse verkooporganisatie is onlangs heringericht om deze beter te laten aansluiten op onzestrategie van marktsegmentatie. Gespecialiseerde verkoop en customer- serviceteams blijven zich richten op het consolideren van onze sterke positie in de markt van grote organisaties en internationale ondernemingen en gaan werken aan de uitbreiding van ons klantenbestand in het MKB-segment in de verschillende geografische regio's.
· De verdere implementatie van ons "single-source supplier"-concept, naar het voorbeeld van Corporate Express Australië, omvat de stapsgewijze toevoeging van nieuwe productcategorieën, die geleidelijk in al onze geografische markten zullen worden geïntroduceerd. Na de voltooiing van de samenstelling van een nieuwe productreeks in de categorie Facility Products, het opzetten van samenwerking met nieuwe leveranciers en het optimaliseren van onze logistieke organisatie, hebben wij onze verkoopteams getraind en speciale catalogi en verkoopmaterialen geïntroduceerd. Momenteel worden klanten bewustgemaakt van de uitbreiding van het aanbod in Noord-Amerika. In Europa zal een vergelijkbaar programma worden doorlopen, dat eveneens begint met de introductie van een assortiment van Facility Products.
· Wij zijn bezig met de uitbreiding van ons programma van eigen-merkproducten en zullen dit jaar in Europa circa 500 nieuwe producten toevoegen aan de 1.100 eigen-merkproducten die wij vorig jaar hebben geïntroduceerd. De Divisie Noord-Amerika heeft inmiddels ook "Corporate Express" als een nieuw eigen merk gelanceerd. Omdat wij deze producten in grote hoeveelheden inkopen,
---

kunnen we ze tegen uiterst concurrerende prijzen aan onze klanten aanbieden, waardoor onze absolute marge verbetert.

KASSTROOM EN FINANCIERING
De beschikbare kasstroom was in het eerste kwartaal van 2004 EUR 27,3 miljoen negatief. De stijging van het werkkapitaal met EUR 41 miljoen, als gevolg van de seizoensgebonden afname van handelscrediteuren, was hiervan de voornaamste oorzaak. Het werkkapitaal als percentage van de omzet van de voortgezette activiteiten op basis van een vierkwartalen voortschrijdend gemiddelde verbeterde tot 10,1% ten opzichte van 11,1% een jaar geleden. De vermindering van het gemiddelde werkkapitaal werd bedrijfsbreed gerealiseerd en is toe te schrijven aan continue aandacht hiervoor van het management. De netto financieringslasten zijn aanzienlijk verminderd, van EUR 46,8 miljoen in het eerste kwartaal van 2003 tot EUR 20,1 miljoen in het eerste kwartaal van dit jaar. Dit is een gevolg van de lagere schuldpositie en de optimalisatie van de financieringsstructuur die in het laatste kwartaal van 2003 werd ingezet.
De rentedragende schuld is toegenomen tot EUR 892,5 miljoen op 31 maart, tegenover EUR 836,3 miljoen aan het eind van 2003. De toename met EUR 56,2 miljoen werd veroorzaakt door valutakoersschommelingen en de negatieve kasstroom. De rentedragende schuld als percentage van het Groepsvermogen steeg tot 57,6% aan het eind van het eerste kwartaal van dit jaar, tegenover 56,3% ultimo 2003. Het Groepsvermogen als percentage van het balanstotaal bedroeg aan het eind van het eerste kwartaal 42,5%, tegenover 40,4% ultimo 2003.

TOELICHTING PER ACTIVITEIT 

OFFICE PRODUCTS TOTAAL (DIVISIES NOORD-AMERIKA, EUROPA & AUSTRALIË)

x EUR miljoen 1e kwartaal 2004 2003 in tegen EUR gelijke koersen Netto-omzet 1.251,6 1.381,3 -9,4% -0,8% Toegevoegde waarde 343,0 374,2 -8,4% 0,8% EBITAE* 57,6 51,2 12,6% 24,7% Gemiddeld geïnvesteerd vermogen 784,9 969,9 -19,1% -10,7%

Ratio's Toegevoegde waarde/netto-omzet 27,4% 27,1% EBITAE/netto-omzet 4,6% 3,7% EBITAE/gemiddeld geïnvesteerd vermogen 29,4% 21,1% * Winst vóór interest, belastingen, afschrijvingen van goodwill en bijzondere posten (zie ook de opmerkingen onder Waarderingsgrondslagen)

De autonome omzet was in het eerste kwartaal van 2004 gelijk aan die in het eerste kwartaal vorig jaar. In de meeste landen waarin wij actief zijn bleven de marktomstandigheden ongunstig. In de V.S. is nog geen duidelijke verbetering opgetreden ten aanzien van de werkgelegenheid voor kantoorpersoneel en de werkloosheidscijfers in Europa zijn opnieuw gestegen. Het bedrijfsresultaat (EBITAE) is in het eerste kwartaal van 2004 met 12,6% gestegen tot EUR 57,6 miljoen, ondanks een negatief wisselkoerseffect van 12%. Berekend op basis van gelijke koersen steeg het bedrijfsresultaat met 24,7%. Naast de verbeterde marges als gevolg van de uitbreiding van het aanbod van onze eigen- merkproducten, droegen de gerealiseerde kostenbesparingen en efficiëntieverbeteringen bij aan de
---

winstgroei. Het aantal medewerkers bij onze wereldwijde kantoorartikelenactiviteiten bedroeg aan het eind van het eerste kwartaal van dit jaar16.557, ten opzichte van 17.940 een jaar geleden.

DIVISIE NOORD-AMERIKA  

x EUR miljoen 1e kwartaal 2004 2003 in tegen EUR gelijke koersen Netto-omzet 866,0 1.003,3 -13,7% -0,7% Toegevoegde waarde 236,5 275,4 -14,1% -0,6% EBITAE* 43,0 43,0 0,0% 16,5% Gemiddeld geïnvesteerd vermogen 598,5 767,6 -22,0% -10,8%

Ratio's Toegevoegde waarde/netto-omzet 27,3% 27,5% EBITAE/netto-omzet 5,0% 4,3% EBITAE/gemiddeld geïnvesteerd vermogen 28,7% 22,4% * Winst vóór interest, belastingen, afschrijvingen van goodwill en bijzondere posten (zie ook de opmerkingen onder Waarderingsgrondslagen) Opmerking: in de bijlagen vindt u de belangrijkste cijfers voor de Noord-Amerikaanse activiteiten in Amerikaanse dollars.

De omzet van de Divisie Noord-Amerika bedroeg in het eerste kwartaal EUR 866 miljoen (USD 1.083 miljoen). De totale autonome omzet steeg met 2%, dankzij hogere softwareverkopen. De autonome omzet van de divisie op het gebied van kantoorbenodigdheden is met 2% gedaald, voornamelijk als gevolg van een toenemend aandeel in de omzet van goedkopere eigen-merkproducten, een verminderde afzet van kantoormeubilair en lagere papierprijzen. De toegevoegde waarde van de divisie bedroeg in het eerste kwartaal in totaal EUR 236,5 miljoen (een daling met 0,6% tot USD 296 miljoen). De toegevoegde waarde als percentage van de omzet bedroeg 27,3% in vergelijking met 27,5% in het eerste kwartaal van 2003 en 25,2% in het vierde kwartaal van vorig jaar. De verbetering ten opzichte van het voorgaande kwartaal duidt op het goede margebeheer binnen het bedrijfsonderdeel kantoorbenodigdheden en het gunstige effect van de toegenomen omzet in producten onder de merknaam Corporate Express. Als gevolg van het aanbod van producten onder ons eigen merk en onze wereldwijde inkoopactiviteiten, slagen wij erin het aantal verpakkingseenheden (SKU's) per productcategorie te reduceren. Het bedrijfsresultaat (EBITAE) van de Noord-Amerika Divisie is op basis van gelijke koersen met 16,5% gestegen tot USD 54 miljoen in het eerste kwartaal van 2004 (EUR 43 miljoen). De toename van de winstgevendheid is voornamelijk toe te schrijven aan succesvol margebeheer, een belangrijke toename van de productiviteit en de succesvolle start van de invoering van ons nieuwe eigen merk.

ASAP Software rapporteerde in het eerste kwartaal van 2004 een 21% hogere autonome omzet. De totale omzet over het eerste kwartaal bedroeg EUR 147,1 miljoen (USD 183.9 miljoen), vergeleken met EUR 149,4 miljoen (USD 160.3 miljoen) over het eerste kwartaal van 2003. De toegevoegde waarde steeg in dollars gemeten met 24%. De toegevoegde waarde in het eerste kwartaal bedroeg EUR 15,3 miljoen (USD 19,1 miljoen), tegenover EUR 14,4 miljoen (USD 15,4 miljoen) een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat (EBITAE) steeg in Amerikaanse dollars gemeten met 28% tot EUR 5,0 miljoen (USD 6,3 miljoen) in het eerste kwartaal van 2004, tegenover EUR 4,6 miljoen (USD 4,9 miljoen) in het eerste kwartaal van 2003.

5

DIVISIE EUROPA/AUSTRALIË

x EUR miljoen 1e kwartaal 2004 2003 in tegen EUR gelijke koersen Netto-omzet 385,6 378,0 2,0% -1,1% Toegevoegde waarde 106,5 98,8 7,8% 4,4% EBITAE* 14,6 8,2 78,7% 62,5% Gemiddeld geïnvesteerd vermogen 186,4 202,2 -7,8% -10,2%

Ratio's Toegevoegde waarde/netto-omzet 27,6% 26,1% EBITAE/netto-omzet 3,8% 2,2% EBITAE/gemiddeld geïnvesteerd vermogen 31,4% 16,2% * Winst vóór interest, belastingen, afschrijvingen (van goodwill) en bijzondere posten (zie ook de opmerkingen onder Waarderingsgrondslagen)

De autonome omzet over het eerste kwartaal was lager voor de Europese activiteiten, maar nam toe in Australië. De omzet van de divisies Europa en Australië gezamenlijk is in het eerste kwartaal met 2% gestegen tot EUR 385,6 miljoen. De maatregelen die zijn genomen door de nieuwe directie in Groot- Brittannië hebben ertoe bijgedragen dat de omzet in het eerste kwartaal is gestegen ten opzichte van de omzet over het vierde kwartaal van vorig jaar. De marktomstandigheden in de Benelux bleven ongunstig en verschillende van onze grote klanten voerden opnieuw aanzienlijke personeelsreducties door in hun organisaties. In Duitsland deden de kantoorartikelenactiviteiten het beter, terwijl de vraag naar kopieerapparaten en kantoormeubilair zwak is gebleven. De activiteiten in andere Europese landen hebben over het algemeen goed gepresteerd. Het bedrijfsresultaat (EBITAE) van de Europese office-productsactiviteiten verbeterde als gevolg van de reorganisatie die vorig jaar werd doorgevoerd en dankzij succesvolle initiatieven om de marges te verhogen, zoals de uitbreiding van het productaanbod onder het eigen merk Corporate Express. Divisiebreed werd het geïnvesteerde vermogen met succes verminderd. De Divisies Europa en Australië boekten gezamenlijk over het eerste kwartaal een ruim 60% hoger bedrijfsresultaat (EBITAE) tegen gelijke koersen.

GRAPHIC SYSTEMS

x EUR miljoen 1e kwartaal 2004 2003 in EUR Netto-omzet 96,7 62,1 55,8% Toegevoegde waarde 23,8 15,5 53,3% EBITAE* -0,6 -8,9 Gemiddeld geïnvesteerd vermogen 128,0 132,8 -3,6%

Ratio's Toegevoegde waarde/netto-omzet 24,6% 25,0% EBITAE/netto-omzet -0,6% -14,4% EBITAE/gemiddeld geïnvesteerd vermogen -1,9% -26,9% * Winst vóór interest, belastingen, afschrijvingen van goodwil) en bijzondere posten (zie ook de opmerkingen onder Waarderingsgrondslagen)

De omzet van de Graphic Systems Divisie over het eerste kwartaal is met 56% gestegen tot EUR 96,7 miljoen (autonoom steeg de omzet met 27%) in vergelijking met een zwak eerste kwartaal 2003. Gezien het laat-cyclische karakter van deze activiteiten en het feit dat de algehele economische omstandigheden niet zijn verbeterd (de omstandigheden voor de financiering van kapitaalgoederen blijven moeilijk), is het te vroeg om te kunnen vaststellen of marktherstel zich reeds aandient. Desalniettemin zou de DRUPA vakbeurs (die plaatsvindt van 6 tot en met 19 mei) een gunstig effect 6

kunnen hebben op de orderontvangsten in de tweede helft van dit jaar, als er een groot aantal technologische innovaties zal worden gepresenteerd. Om de divisie minder afhankelijk te maken van het investeringsklimaat, zal deze doorgaan met het versterken van de "Triple-S"-strategie die is gericht op het vergroten van het aandeel van services (zoals configuraties en reparaties), voorraden ("supplies") en reserveonderdelen ("spare parts") in de totale omzet. Het bedrijfsresultaat (EBITAE) van de divisie kwam over het eerste kwartaal van dit jaar uit op een verlies van EUR 0,6 miljoen, in vergelijking met een verlies van EUR 8,9 miljoen in het eerste kwartaal van 2003.

HOLDINGS Het bedrijfsresultaat (EBITAE) over het eerste kwartaal gerapporteerd onder `Holdings' bedroeg EUR 5,7 miljoen negatief (eerste kwartaal 2003: EUR 5,6 miljoen negatief).

FINANCIËLE VERONDERSTELLINGEN VOOR 2004 · Valutakoerseffecten buiten beschouwing gelaten, verwachten wij dat de goodwillafschrijvingen ongeveer EUR 50 miljoen zullen bedragen, terwijl de afschrijvingen op duurzame vaste activa naar verwachting uit zullen komen op in totaal EUR 87 miljoen. · Investeringen zullen naar verwachting rond de EUR 80 miljoen bedragen. · De belastingdruk (uitgedrukt als percentage van de winst vóór belastingen, afschrijving van goodwill en bijzondere baten en lasten) zal voor 2004 naar schatting uitkomen tussen 15% en 20%. · Omdat meer dan tweederde van ons bedrijfsresultaat (EBITAE) wordt gegenereerd door de activiteiten in Noord-Amerika en wij de schuld evenredig verdelen over de valuta waaruit het verwachte bedrijfsresultaat (EBITAE) is samengesteld, zal een 10% verandering van de wisselkoers van de Amerikaanse dollar een effect hebben van ongeveer 7% op onze nettowinst gerapporteerd in Euro's vóór afschrijving van goodwill. ___________________________________________________________________________