KLM

04/020

KLM wint prestigieuze gartner crm exellence award 2004

AMSTELVEEN, 6 mei 2004 - KLM heeft vorige week de prestigieuze Gartner CRM Award gewonnen in Londen. De prijs werd uitgereikt tijdens de Gartner CRM Summit 2004. Dit is een 2-jaarlijkse conferentie over CRM (Customer Relationship Management), waar topanalisten en professoren van Gartner presentaties en case studies verzorgen. De Gartner CRM Award wordt toegekend aan die bedrijven die een opvallende prestatie hebben geleverd bij het definiëren en implementeren van hun CRM plannen.

De analisten van Gartner selecteerden uit een groot aantal Europese bedrijven 3 finalisten waaronder KLM. Het aanwezige publiek bestond uit projectmanagers, consultants, analisten, CRM-, Marketing - en IT- directors van diverse nationaliteiten. Zij beloonden de KLM plannen en resultaten, gepresenteerd door Cristina Zanchi, Director CRM met de meeste stemmen.

KLM ontving de award voor haar visie op CRM, de gehanteerde strategie en de succesvolle wijze waarop CRM wordt toegepast met als doel om de koop- en reiservaring van de klanten te verbeteren. en de implementatie van CRM binnen de organisatieOndanks de relatief korte tijd dat KLM de luchtvaartmaatschappij is gestart met een CRM plan, zijn al verbluffende goede resultaten behaald. Zo werd de klantendatabase het vaste klantenbestand uitgebreid met ongeveer 20% meer bestaande klanten en werd er 5 % meer omzet behaald uit deze groep klanten. Het aantal e-mail adressen van Flying Dutchman-leden dat nu bekend is bij KLM is verdrievoudigd, waardoor een grotere bereikbaarheid en effectiviteit van campagnes gerealiseerd wordt.

Het percentage positieve reacties op de campagnes ligt ver boven het gemiddelde in de markt (KLM 5-12% tegen een gemiddelde in de markt van ca. 2%).

De award werd uitgereikt aan Cristina Zanchi: "Hoewel we nog maar kort geleden gestart zijn met CRM zijn we tevreden over de eerste resultaten. We hopen dat, door het winnen van deze award, we in staat worden gesteld om de volgende fases van CRM snel te gaan implementeren, zodat het koop-en reisgedrag van de onze klanten verder positief zal worden beïnvloed."