Basisadministratie Persoonsgegevens - Parlementaire stukken -
Antwoorden op kamervragen over mogelijke fictieve geboortedatum voor
alleenstaande minderjarige asielzoekers
Antwoorden op kamervragen over mogelijke fictieve geboortedatum voor
alleenstaande minderjarige asielzoekers
6 mei 2004
Vragen van de leden Externe link Visser en Externe link Van Beek
(beiden VVD) aan de ministers voor Vreemdelingenzaken en Integratie en
voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties over mogelijke
fictieve geboortedatum voor alleenstaande minderjarige asielzoekers.
(Ingezonden 10 maart 2004)
---
Antwoord van minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie), mede
namens de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en
Koninkrijksrelaties.
1. Vraag
Klopt het dat door middel van een beschikking van de minister voor
Vreemdelingenzaken en Integratie aan alleenstaande minderjarige
asielzoekers (ama's) een fictieve geboortedatum kan worden toegekend?
1. Antwoord
Alleenstaande minderjarige vreemdelingen die niet in aanmerking komen
voor asiel en voor wie geen adequate opvang aanwezig is in het land
van herkomst kunnen in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning
op grond van een voor deze categorie vreemdelingen geformuleerd
bijzonder beleid. Uitgangspunt hierbij is dat in de eerste plaats de
vreemdeling zelf zijn identiteit moet aantonen, in principe met
documenten. Als de vreemdeling zijn leeftijd niet kan aantonen met
documenten, terwijl er wordt getwijfeld aan de opgegeven leeftijd,
verkeert hij daarmee in bewijsnood.
Aan hem kan een leeftijdsonderzoek worden aangeboden, zodat hij de
opgegeven leeftijd alsnog kan bewijzen. Aan alleenstaande minderjarige
asielzoekers wordt een geboortedatum toegekend, indien uit het
resultaat van het gehouden leeftijdsonderzoek blijkt dat de
oorspronkelijk door de vreemdeling opgegeven geboortedatum of leeftijd
onjuist is. Deze toekenning geschiedt in de vreemdelingenadministratie
en is een administratieve handeling. Zij vindt derhalve niet plaats
door middel van de beschikking. De toegekende geboortedatum wordt wel
in de beschikking vermeld en vormt het uitgangspunt bij de beoordeling
van de verblijfsaanspraken.
2. Vraag
Klopt het dat, als deze vreemdeling reeds in de Gemeentelijke
Basisadministratie (GBA) is opgenomen, de gegevens met betrekking tot
de personalia alleen na een machtiging c.q. uitspraak van de
Arrondissementsrechtbank kunnen worden gewijzigd? Klopt het dat een
beschikking van de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie niet
kan worden gebruikt voor een wijziging van de GBA?
2. Antwoord
Ja. De gegevens die in de gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens (GBA) worden opgenomen betreffende de burgerlijke
staat van personen worden ontleend aan brondocumenten. In de Wet GBA
(artikel 36) is een hiërarchisch brondocumentenstelsel neergelegd.
Conform het uitgangspunt van dit brondocumentenstelsel worden in de
GBA gegevens ontleend aan het hoogst mogelijke brondocument. Zowel
voor rechtsfeiten die zich in Nederland hebben voorgedaan als voor
rechtsfeiten die zich buiten Nederland hebben voorgedaan is een akte
over het desbetreffende feit zoals is opgenomen in de registers van de
burgerlijke stand in Nederland, het hoogst mogelijke brondocument.
Binnen dit stelsel van brondocumenten is het laagst mogelijke
brondocument de Verklaring onder eed of belofte, die ten overstaan van
de ambtenaar burgerzaken wordt afgelegd. Gegevens die aan een
brondocument zijn ontleend kunnen in de GBA slechts worden
overschreven door een document van hogere rangorde. Bij asielzoekers,
die over het algemeen niet beschikken over brondocumenten, wordt bij
de eerste vestiging in de GBA vaak gebruik gemaakt van een Verklaring
onder eed of belofte. Deze gegevens kunnen slechts worden overschreven
door (al dan niet gelegaliseerde) brondocumenten uit het land van
herkomst of daarmee gelijkgestelde documenten die zijn opgemaakt door
daartoe bevoegde instanties, zoals bijvoorbeeld een in Nederland
gedane rechterlijke uitspraak over het desbetreffende feit die in
kracht van gewijsde is gegaan. Een beschikking van de minister voor
Vreemdelingenzaken en Integratie betreft een beoordeling van de
verblijfsrechtelijke status van vreemdelingen en is dan ook geen
brondocument betreffende de burgerlijke staat van personen in de zin
van de Wet GBA.
3. Vraag
Hoe beoordeelt u de situatie dat gegevens in de GBA niet overeenkomen
met de gegevens die in de vreemdelingenketen worden gehanteerd? Wat
heeft dit voor consequenties voor het koppelen van de bestanden? Wat
kunnen de gevolgen zijn van het hanteren van twee verschillende
geboortedata van personen in twee verschillende systemen?
3. Antwoord
De gegevens zoals die in de GBA zijn opgenomen zijn leidend voor de
vreemdelingenketen. Dit betekent dat, zodra een vreemdeling in de GBA
wordt opgenomen, de gegevens uit de GBA door middel van de
geautomatiseerde koppeling tussen de GBA en de systemen van de
vreemdelingenketen worden overgenomen in de systemen van de
vreemdelingenketen. De toegekende geboortedatum blijft daarbij
beschikbaar voor de beoordeling van de verblijfsaanspraken. Aangezien
vreemdelingen sinds de invoering van de zogenoemde Koppelingswet in
1998 niet meer in de GBA mogen worden ingeschreven dan nadat onder
meer is vastgesteld dat zij rechtmatig in Nederland verblijven op
grond van de Vreemdelingenwet 2000, moet iedere vreemdeling waarvan de
gegevens automatisch worden aangeleverd via de GBA-koppeling ook
bekend zijn in de vreemdelingensystemen. Indiende koppeling niet
automatisch kan plaatsvinden, wordt door het Koppelingsbureau van het
vreemdelingensysteem contact opgenomen met de gemeente van vestiging
zodat de gegevens wel gematched kunnen worden. Er zijn over deze
matching geen problemen bekend. Door de overheveling van taken van de
vreemdelingendiensten naar de IND en de gemeenten, wordt deze
koppeling nog verder ondersteund.
Gemeenten krijgen binnenkort een inkijkfunctie op het
vreemdelingensysteem, zodat zij het vreemdelingennummer kunnen
meegeven op de aanvraagformulieren voor een vergunning tot verblijf.
Op de aanvraagformulieren zelf, die in de nieuwe situatie door de
ambtenaren burgerzaken in ontvangst worden genomen, worden de
persoonsgegevens meteen opgenomen zoals ze ook in de GBA zullen worden
opgenomen. Ook zal het GBA-berichtenverkeer direct met de IND gaan
plaatsvinden en niet meer met de decentrale systemen van de
vreemdelingendiensten. Dit zal de matching ook verder optimaliseren.
4. Vraag
Acht u het noodzakelijk de Wet GBA op dit punt aan te passen, opdat in
de GBA de fictieve geboortedatum wordt opgenomen, zijnde de datum uit
de beschikking van de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,
en zo de gegevens in de GBA overeenkomen met de gegevens in de
vreemdelingenketen? Zo neen, waarom niet?
5. Vraag
Wat vindt u van de suggestie om de beschikking van de minister voor
Vreemdelingenzaken en Integratie voortaan als standaardprocedure te
laten bekrachtigen door een Arrondissementsrechtbank, opdat de
gegevens van vreemdelingen in de diverse overheidsbestanden
overeenkomen? Zijn er andere mogelijkheden om dit bewerkstelligen? Zo
ja, welke? Bent u voornemens de wet te wijzigen? Zo neen, waarom niet?
4 en 5. Antwoord
Zoals uit de eerder gegeven antwoorden blijkt lopen de systemen van
GBA en de vreemdelingenketen niet uit elkaar en is er in die zin geen
noodzaak de Wet aan te passen of de beschikking van mij door de
rechter te laten bekrachtigen. Dit laat onverlet dat het op zichzelf
genomen ongewenst is dat gegevens omtrent de geboortedatum in de
bestanden worden opgenomen waarvan het vermoeden bestaat dat ze
onjuist zijn.
Het opnemen van een fictieve geboortedatum in de GBA is echter niet de
oplossing. Overname van de in de vreemdelingenketen toegekende
fictieve geboortedatum betekent niet noodzakelijkerwijs dat dit de
juiste geboortedatum is. Voor de GBA is van belang dat afnemers kunnen
afgaan op de juistheid en actualiteit van de in de GBA opgenomen
gegevens en dat, conform de GBA-systematiek, inzichtelijk is aan welke
brondocumenten deze rechtsfeiten zijn ontleend. De ambtenaar
burgerzaken is gehouden onderzoek te doen naar de juistheid van de
gegevens. Om de ambtenaar burgerzaken te faciliteren bij dit onderzoek
is besloten een pilot te starten met een aantal gemeenten waarbij de
asielzoeker die zich meldt voor inschrijving in de GBA standaard
voorzien is van een formulier van de Immigratie- en
Naturalisatiedienst (IND) waarop de binnen de vreemdelingenketen
laatst bekende persoonsgegevens, waaronder - indien van toepassing -
de na leeftijdsonderzoek toegekende geboortedatum, zijn opgenomen. Ook
wordt op dit formulier melding gemaakt van eventuele twijfel aan de
door de asielzoeker opgegeven geboortedatum. Het feit dat er binnen de
vreemdelingenketen twijfel bestaat over de opgegeven geboortedatum
neemt de ambtenaar burgerzaken mee bij de beoordeling van de gegevens
in de Verklaring onder eed of belofte. De ambtenaar burgerzaken zal de
vreemdeling met de bevindingen van het leeftijdsonderzoek confronteren
en de vreemdeling wijzen op de noodzaak een plausibele geboortedatum
te noemen. Indien geen plausibele geboortedatum wordt opgegeven wordt
in de GBA aan de afnemers meegegeven dat het gegeven in onderzoek
staat. Hiermee wordt vanuit de GBA aan de afnemers van de GBA kenbaar
gemaakt dat aan de juistheid van de opgenomen geboortedatum wordt
getwijfeld. Een uiteindelijke oplossing wordt gevonden in het
volgende.
Om de problemen rond identiteitsvaststelling van ongedocumenteerde
vreemdelingen en de kwaliteit van de vastlegging van de gegevens voor
de overheidsinformatievoorziening te optimaliseren, onderzoekt een
werkgroep van de Commissie van Advies voor de Burgerlijke Stand en
Nationaliteit op dit moment de mogelijkheid van een Akte van Staat.
Een Akte van Staat zou kunnen worden gezien als een akte van de
burgerlijke stand, waarin gegevens omtrent de burgerlijke staat van
ongedocumenteerde vreemdelingen worden vastgelegd. De hierin
vastgelegde gegevens worden dan ook in de GBA opgenomen. Dit onderzoek
wordt afgewacht, omdat hiermee niet alleen de problemen rond de
fictieve geboortedatum kunnen worden opgelost, maar ook andere
problemen rond burgerlijke staatgegevens van ongedocumenteerde
vreemdelingen.
Het voornemen van de Commissie is om nog dit jaar haar advies over
onder meer dit onderwerp aan de betrokken bewindslieden van Justitie
en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor te leggen.
---
---
---
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties