____________________ Zoeken
Koninklijk Horeca Nederland ondersteunt startende ondernemers
Persbericht 7 mei 2004
WOERDEN, 7 mei Koninklijk Horeca Nederland geeft startende ondernemers
een subsidie van 35% op een eenmalige begeleiding door de Stichting
Hoger Rendement Horeca. Het is belangrijk dat iemand die nieuw in het
horecavak is de juiste wegen kent, zegt Jeu Claes, directeur van
brancheorganisatie Koninklijk Horeca Nederland. De Stichting Hoger
Rendement Horeca begeleidt hen daarbij met behulp van doorgewinterde
horecaondernemers. Zij helpen hun startende collegas met hun
jarenlange ervaring en kennis van het horecavak.
Startende ondernemers zijn belangrijk voor de horeca. Ze houden de
branche springlevend en gaan er vol voor met hun frisse kijk op het
vak. Maar er wordt wel veel van de startende ondernemer gevraagd.
Kennis van wetten, regelgeving, vergunningen en van financiën is een
must. Een startende ondernemer hoort een duizendpoot te zijn, die van
alle markten thuis is. Toch is het niet reëel dat ook van iedere
beginnende ondernemer te verlangen, stelt Jeu Claes, daarom is het
vooral in de beginfase van een bedrijf zo belangrijk om de juiste
adviezen te krijgen. Men kan zeggen: door schade en schande leert men,
maar wij helpen hen liever veel geld en zorgen te besparen. Op deze
manier krijg je veel eerder een professionele kijk op het vak. Vroeger
leerde je dat o.a. door de juiste horecapapieren te halen, maar sinds
die verplichting is afgeschaft, moet je het zelf zien te rooien. Met
een professionele begeleiding door een ervaren rot in het vak, creëer
je professionele starters. We helpen hen graag beslagen ten ijs te
komen.
De Stichting Hoger Rendement Horeca bestaat nu meer dan vijf jaar.
Sindsdien zijn honderden ondernemers succesvol begeleid. Het unieke
van Hoger Rendement Horeca is dat de begeleiding wordt verzorgd door
collega-ondernemers. Commerciële bedrijfsadviseurs hoeven niet
slechter te zijn, maar collegas kennen de situatie en delen dezelfde
ervaringen. Het is daardoor makkelijker tips te geven hoe een bedrijf
beter kan renderen en collegas een spiegel voor te houden. De praktijk
heeft het tenslotte allemaal al eens naar voren gebracht. Door middel
van vakgroepen houden ondernemers contact met elkaar om ervaringen en
ideeën uit te blijven wisselen.
Noot voor de redactie