AutoRai

7-5-2004

Onderzoekbureau onderstreept kwaliteit Hyundai

Harde feiten liegen niet. Voor Hyundai is dat een geweldige opsteker, want uit een kwaliteitsonderzoek van het gerenommeerde onderzoeksbureau J.D. Power is gebleken dat Hyundais enorm betrouwbaar zijn.

Topscorers zijn de Hyundai Sonata, de Santa Fe en de Accent. In de afgelopen zes jaar is de kwaliteit van Hyundais met maar liefst 62 procent verbeterd, zo blijkt uit het onderzoek.

Hyundai scoort geweldig in deze J.D. Power and Associates 2004 Initial Quality Study (IQS), een onderzoek naar de kwaliteit van nieuwe autos in de eerste drie maanden dat ze in gebruik zijn. Hyundai bezet een indrukwekkende gedeelde tweede plaats (met Honda) in de ranglijst van meest betrouwbare automerken. De afgelopen zes jaar is het aantal gebreken aan Hyundais tot drie maanden oud met 62 procent gedaald. Een ongekende ontwikkeling, waarmee Hyundai de concurrentie ver achter zich laat. In de compacte klasse bezet Hyundai met de Accent een tweede plaats op de ranglijst van de betrouwbaarste autos. Eigenaars van de Sonata worden in het middensegment met de minste problemen geconfronteerd, want in die klasse staat de auto bovenaan. De Santa Fe moet slechts één auto voor zich dulden in het SUV-segment.

Bewondering
De uitvoerend directeur van het onderzoeksbureau J.D. Power, Joe Ivers, verwoordt zijn bewondering voor de enorme ontwikkeling van Hyundai. In de ranglijst van meest betrouwbare merken heeft Hyundai een indrukwekkende sprong gemaakt naar de zevende positie. Maar liefst zestien plekken hoger dan vorig jaar. Hyundai is veruit de snelste stijger in het klassement, want in de periode 1998 tot 2004 was de kwaliteitstoename van Hyundai met 62 procent veel groter dan het industriegemiddelde van 32 procent. Hiermee streeft het zelfs de bekende, kwalitatief hoogstaande Japanse merken voorbij. De enorme investeringen die het merk heeft gedaan in het waarborgen en verhogen van de kwaliteit beginnen duidelijk hun vruchten af te werpen.´

Onderzoeksopzet
De resultaten zijn totstandgekomen door 51.000 kopers van nieuwe autos te volgen gedurende de eerste 90 dagen dat zij de auto in hun bezit hebben. De hoeveelheid problemen die zich in die eerste periode voordoen, bepalen uiteindelijk de resultaten van het onderzoek. Inmiddels is het onderzoek al achttien jaar een graadmeter voor de autofabrikanten.