7-5-2004
Onderzoekbureau onderstreept kwaliteit Hyundai
Harde feiten liegen niet. Voor Hyundai is dat een geweldige opsteker,
want uit een kwaliteitsonderzoek van het gerenommeerde
onderzoeksbureau J.D. Power is gebleken dat Hyundais enorm betrouwbaar
zijn.
Topscorers zijn de Hyundai Sonata, de Santa Fe en de Accent. In de
afgelopen zes jaar is de kwaliteit van Hyundais met maar liefst 62
procent verbeterd, zo blijkt uit het onderzoek.
Hyundai scoort geweldig in deze J.D. Power and Associates 2004 Initial
Quality Study (IQS), een onderzoek naar de kwaliteit van nieuwe autos
in de eerste drie maanden dat ze in gebruik zijn. Hyundai bezet een
indrukwekkende gedeelde tweede plaats (met Honda) in de ranglijst van
meest betrouwbare automerken. De afgelopen zes jaar is het aantal
gebreken aan Hyundais tot drie maanden oud met 62 procent gedaald. Een
ongekende ontwikkeling, waarmee Hyundai de concurrentie ver achter
zich laat. In de compacte klasse bezet Hyundai met de Accent een
tweede plaats op de ranglijst van de betrouwbaarste autos. Eigenaars
van de Sonata worden in het middensegment met de minste problemen
geconfronteerd, want in die klasse staat de auto bovenaan. De Santa Fe
moet slechts één auto voor zich dulden in het SUV-segment.
Bewondering
De uitvoerend directeur van het onderzoeksbureau J.D. Power, Joe
Ivers, verwoordt zijn bewondering voor de enorme ontwikkeling van
Hyundai. In de ranglijst van meest betrouwbare merken heeft Hyundai
een indrukwekkende sprong gemaakt naar de zevende positie. Maar liefst
zestien plekken hoger dan vorig jaar. Hyundai is veruit de snelste
stijger in het klassement, want in de periode 1998 tot 2004 was de
kwaliteitstoename van Hyundai met 62 procent veel groter dan het
industriegemiddelde van 32 procent. Hiermee streeft het zelfs de
bekende, kwalitatief hoogstaande Japanse merken voorbij. De enorme
investeringen die het merk heeft gedaan in het waarborgen en verhogen
van de kwaliteit beginnen duidelijk hun vruchten af te werpen.´
Onderzoeksopzet
De resultaten zijn totstandgekomen door 51.000 kopers van nieuwe autos
te volgen gedurende de eerste 90 dagen dat zij de auto in hun bezit
hebben. De hoeveelheid problemen die zich in die eerste periode
voordoen, bepalen uiteindelijk de resultaten van het onderzoek.
Inmiddels is het onderzoek al achttien jaar een graadmeter voor de
autofabrikanten.
AutoRai