LENSINK VAN BERKEL COMM.

Diesel en benzine blijven komende 30 jaar belangrijkste brandstoffen

Hybride auto naar verwachting auto van de toekomst

Den Haag, 7 mei 2004 - Naar verwachting blijven diesel en benzine de komende 30 jaar de belangrijkste brandstoffen. Echter, alle mogelijke alternatieven voor benzine en diesel moeten gesteund worden in de overgang naar duurzame en energie-efficiënte brandstoffen. Dat zijn de belangrijkste conclusies die overheid en petroleumindustrie bereikten tijdens het lustrumsymposium van de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI) op 28 april 2004.

Visie van de petroleumindustrie op het beleid van VROM Volgens Dominic Boot, directeur van de VNPI, laat het huidige beleid van staatssecretaris Van Geel aan duidelijkheid te wensen over. Boot: 'De door Van Geel voorgestelde verhoging van de accijns op diesel is schadelijk voor de bestrijding van het broeikaseffect op de lange termijn. Zolang er geen beter alternatief is, moet de ontwikkeling van 'schone' diesel gestimuleerd blijven worden.' Een ander voorstel van Van Geel om het accijnsvoordeel op LPG op te heffen, is niet alleen nadelig voor het milieu. Het is ook slecht voor de bevordering van een kenniseconomie inzake LPG en heeft nadelige gevolgen voor de werkgelegenheid in Nederland. 'Andere Europese landen gaan steeds vaker over op het gebruik van LPG. Het is daarom voor Nederland noodzakelijk om de kennisvoorsprong op het gebied van LPG te behouden en uit te breiden', aldus Boot.

Diesel en benzine blijven komende 30 jaar belangrijk Volgens prognoses van de auto-industrie blijven diesel en benzine de belangrijkste brandstoffen voor de komende 30 jaar, zo onthulde Peter Tjan, Secretaris-Generaal van de Europese Petroleum Industrie Associatie (Europia) tijdens het symposium. Om de uitstoot van schadelijke gassen te verminderen zijn investeringen in de verbetering van deze brandstoffen een belangrijke taak voor de petroleumindustrie. De meeste vorderingen op het gebied van de overgang naar duurzaam transport zijn met name het resultaat van inspanningen van de petroleumindustrie. Het is voor de petroleumindustrie echter nog onduidelijk welke brandstof 'de brandstof voor de toekomst' zal worden.

Goedkope dieselfilter kan uitstootprobleem deels oplossen Peter Tjan wees tijdens het symposium op het bestaan van een dieselfilter die de schadelijke uitstoot van fijne roetdeeltjes drastisch doet verminderen. 'Deze filter is voor 200 euro in elke auto te installeren. Het is zinvoller in dieselfilters te investeren dan in biobrandstoffen waarbij de CO2 uitstoot nagenoeg gelijk blijft.' Tjan stelde dat de overheid het beleid ten aanzien van diesel ook kan stimuleren door de toepassing van een dieselfilter verplicht te stellen, in plaats van accijns op diesel te verhogen. Het resultaat is dan direct merkbaar in de lucht, iets wat van accijnsverhoging niet gezegd kan worden.

Groeiende belangstelling voor hybride auto
De hybride auto maakt, naar het lijkt, een hele grote kans om de auto van de toekomst te worden, zo verduidelijkte Kornelis Blok, hoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Een hybride auto is een auto die zowel over een elektromotor als een verbrandingsmotor (diesel of benzine) beschikt. Blok wees op het toenemend aantal patenten dat is aangevraagd voor de ontwikkeling van hybride auto's. Hieruit blijkt dat er een toenemende belangstelling van de industrie is voor dit duurzame alternatief van de huidige generatie auto's. Echter, omdat het nog niet zeker is of de hybride auto wel het vervoersmiddel van de toekomst wordt, moeten alle duurzame alternatieven voor transport gesponsord worden, ook diesel en LPG. Tenslotte blijven diesel en benzine de belangrijkste brandstoffen van de toekomst en is LPG een effectieve brandstof met weinig schadelijke uitstoot. Alhoewel het ministerie van verkeer en waterstaat bij monde van Menno Olman, plaatsvervangend directeur Transport, het eens was met de stelling dat de overheid alle mogelijke oplossingen moet aanmoedigen, was er geen bereidheid vanuit de overheid om dit te vertalen naar een fiscaal stimuleringsbeleid. Wel is 'herziening en vergroening' van het fiscale stelsel aan de orde, aldus Menno Olman.

Over de VNPI
De VNPI vertegenwoordigt bedrijven die in Nederland aardolie raffineren en petroleumproducten op de markt brengen. De leden van de VNPI zijn: BP Nederland, Esso Nederland, Kuwait Petroleum, Shell Nederland, Texaco Nederland en Total Nederland. De VNPI is aangesloten bij de volgende brancheorganisaties: VNO-NCW en COGG (Centraal Overleg Goederen).

Noot voor redactie,