LENSINK VAN BERKEL COMM.
Diesel en benzine blijven komende 30 jaar belangrijkste brandstoffen
Hybride auto naar verwachting auto van de toekomst
Den Haag, 7 mei 2004 - Naar verwachting blijven diesel en benzine de
komende 30 jaar de belangrijkste brandstoffen. Echter, alle mogelijke
alternatieven voor benzine en diesel moeten gesteund worden in de
overgang naar duurzame en energie-efficiënte brandstoffen. Dat zijn de
belangrijkste conclusies die overheid en petroleumindustrie bereikten
tijdens het lustrumsymposium van de Vereniging Nederlandse Petroleum
Industrie (VNPI) op 28 april 2004.
Visie van de petroleumindustrie op het beleid van VROM
Volgens Dominic Boot, directeur van de VNPI, laat het huidige beleid
van staatssecretaris Van Geel aan duidelijkheid te wensen over. Boot:
'De door Van Geel voorgestelde verhoging van de accijns op diesel is
schadelijk voor de bestrijding van het broeikaseffect op de lange
termijn. Zolang er geen beter alternatief is, moet de ontwikkeling van
'schone' diesel gestimuleerd blijven worden.' Een ander voorstel van
Van Geel om het accijnsvoordeel op LPG op te heffen, is niet alleen
nadelig voor het milieu. Het is ook slecht voor de bevordering van een
kenniseconomie inzake LPG en heeft nadelige gevolgen voor de
werkgelegenheid in Nederland. 'Andere Europese landen gaan steeds
vaker over op het gebruik van LPG. Het is daarom voor Nederland
noodzakelijk om de kennisvoorsprong op het gebied van LPG te behouden
en uit te breiden', aldus Boot.
Diesel en benzine blijven komende 30 jaar belangrijk
Volgens prognoses van de auto-industrie blijven diesel en benzine de
belangrijkste brandstoffen voor de komende 30 jaar, zo onthulde Peter
Tjan, Secretaris-Generaal van de Europese Petroleum Industrie
Associatie (Europia) tijdens het symposium. Om de uitstoot van
schadelijke gassen te verminderen zijn investeringen in de verbetering
van deze brandstoffen een belangrijke taak voor de petroleumindustrie.
De meeste vorderingen op het gebied van de overgang naar duurzaam
transport zijn met name het resultaat van inspanningen van de
petroleumindustrie. Het is voor de petroleumindustrie echter nog
onduidelijk welke brandstof 'de brandstof voor de toekomst' zal
worden.
Goedkope dieselfilter kan uitstootprobleem deels oplossen
Peter Tjan wees tijdens het symposium op het bestaan van een
dieselfilter die de schadelijke uitstoot van fijne roetdeeltjes
drastisch doet verminderen. 'Deze filter is voor 200 euro in elke auto
te installeren. Het is zinvoller in dieselfilters te investeren dan in
biobrandstoffen waarbij de CO2 uitstoot nagenoeg gelijk blijft.' Tjan
stelde dat de overheid het beleid ten aanzien van diesel ook kan
stimuleren door de toepassing van een dieselfilter verplicht te
stellen, in plaats van accijns op diesel te verhogen. Het resultaat is
dan direct merkbaar in de lucht, iets wat van accijnsverhoging niet
gezegd kan worden.
Groeiende belangstelling voor hybride auto
De hybride auto maakt, naar het lijkt, een hele grote kans om de auto
van de toekomst te worden, zo verduidelijkte Kornelis Blok, hoogleraar
aan de Universiteit Utrecht. Een hybride auto is een auto die zowel
over een elektromotor als een verbrandingsmotor (diesel of benzine)
beschikt. Blok wees op het toenemend aantal patenten dat is
aangevraagd voor de ontwikkeling van hybride auto's. Hieruit blijkt
dat er een toenemende belangstelling van de industrie is voor dit
duurzame alternatief van de huidige generatie auto's. Echter, omdat
het nog niet zeker is of de hybride auto wel het vervoersmiddel van de
toekomst wordt, moeten alle duurzame alternatieven voor transport
gesponsord worden, ook diesel en LPG. Tenslotte blijven diesel en
benzine de belangrijkste brandstoffen van de toekomst en is LPG een
effectieve brandstof met weinig schadelijke uitstoot. Alhoewel het
ministerie van verkeer en waterstaat bij monde van Menno Olman,
plaatsvervangend directeur Transport, het eens was met de stelling dat
de overheid alle mogelijke oplossingen moet aanmoedigen, was er geen
bereidheid vanuit de overheid om dit te vertalen naar een fiscaal
stimuleringsbeleid. Wel is 'herziening en vergroening' van het fiscale
stelsel aan de orde, aldus Menno Olman.
Over de VNPI
De VNPI vertegenwoordigt bedrijven die in Nederland aardolie
raffineren en petroleumproducten op de markt brengen. De leden van de
VNPI zijn: BP Nederland, Esso Nederland, Kuwait Petroleum, Shell
Nederland, Texaco Nederland en Total Nederland. De VNPI is aangesloten
bij de volgende brancheorganisaties: VNO-NCW en COGG (Centraal Overleg
Goederen).
Noot voor redactie,