FNV BONDGENOTEN
FNV Bondgenoten: kwaliteit en voortgang gehandicaptenvervoer bedreigd
Vakbond FNV Bondgenoten vreest dat de kwaliteit en de voortgang van
het gehandicaptenvervoer en het overig sociaal vervoer als
ziekenvervoer en scholierenvervoer op het spel staan als gemeenten in
zee blijven gaan met goedkopere taxibedrijven als Seubers. Dit Drentse
taxibedrijf verkeert in zware financiële problemen. Eerder deze week
kwam daardoor het sociaal vervoer in 24 gemeenten stil te liggen.
Naar schatting 30.000 reizigers waren daarvan de dupe. Als het bedrijf
failliet gaat, kost dat meer dan 600 mensen hun baan.
'Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het sociaal vervoer. Ze kiezen
vaak het goedkoopste taxibedrijf uit om dat vervoer te verzorgen. Het
is alleen op z'n zachtst gezegd erg jammer dat goedkoop meestal
duurkoop blijkt', aldus Remko Mast, bestuurder FNV Bondgenoten. 'De
prijsvechters in de taxibranche zijn niet voor niets zo goedkoop. Ze
ontduiken de cao, waardoor de chauffeurs niet alleen te weinig
verdienen, maar ook vaak slecht opgeleid zijn. En dat heeft zijn
weerslag op de kwaliteit van het vervoer, waar de reiziger weer de
dupe van wordt'.
Voor FNV Bondgenoten heeft het veilig stellen van de werkgelegenheid
van de getroffen medewerkers de allerhoogste prioriteit. Mast: 'Als
andere vervoerders de regionale vervoerscontracten van Seubers
overnemen, zal het bijbehorende personeel ook mee over moeten gaan. En
moet ook tijdige uitbetaling van lonen, vakantiegelden en
pensioenpremies en dergelijke veilig gesteld worden'.
FNV Bondgenoten wil samen met organisaties als Rover en de
Consumentenbond gaan onderzoeken of de gemeenten die Seubers hebben
ingehuurd juridisch aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de door
reizigers en medewerkers geleden en nog te lijden schade. 'Al is het
Seubers dat zijn verplichtingen niet meer kan nakomen', stelt Mast,
'de gemeenten blijven verantwoordelijk. Wij hebben er al regelmatig
op aangedrongen dat gemeenten eisen als naleving van de cao opnemen in
het bestek als ze dit soort klussen aanbesteden. Maar gemeenten zijn,
zo is meermalen gebleken, uitsluitend op koopjesjacht waarbij de
kwaliteit een zeer ondergeschikte rol speelt'.
Seubers was verantwoordelijk voor het vervoer in ongeveer 24
gemeenten. In Drenthe gaat het daarbij o.a. om Tynaarlo in de kop van
Drenthe, Noordenveld, Assen, Aa en Hunze en Midden-Drenthe. Ook doet
Seubers het vervoer in 6 Oost-Groninger gemeenten. In Flevoland gaat
het om Lelystad en Zeewolde. In Noord-Holland gaat het in totaal om 13
gemeenten in de regio West-Friesland. In West-Friesland hebben 6
gemeenten overigens een zeer bijzondere constructie opgezet. De
gemeenten stichtten een eigen b.v. die vervolgens ging inhuren van
Seubers. Onduidelijk is in hoeverre deze eigen regionale b.v.
aansprakelijk te stellen is door gedupeerde werknemers.