FNV BONDGENOTEN


FNV Bondgenoten: kwaliteit en voortgang gehandicaptenvervoer bedreigd

Vakbond FNV Bondgenoten vreest dat de kwaliteit en de voortgang van het gehandicaptenvervoer en het overig sociaal vervoer als ziekenvervoer en scholierenvervoer op het spel staan als gemeenten in zee blijven gaan met goedkopere taxibedrijven als Seubers. Dit Drentse taxibedrijf verkeert in zware financiële problemen. Eerder deze week kwam daardoor het sociaal vervoer in 24 gemeenten stil te liggen. Naar schatting 30.000 reizigers waren daarvan de dupe. Als het bedrijf failliet gaat, kost dat meer dan 600 mensen hun baan.

'Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het sociaal vervoer. Ze kiezen vaak het goedkoopste taxibedrijf uit om dat vervoer te verzorgen. Het is alleen op z'n zachtst gezegd erg jammer dat goedkoop meestal duurkoop blijkt', aldus Remko Mast, bestuurder FNV Bondgenoten. 'De prijsvechters in de taxibranche zijn niet voor niets zo goedkoop. Ze ontduiken de cao, waardoor de chauffeurs niet alleen te weinig verdienen, maar ook vaak slecht opgeleid zijn. En dat heeft zijn weerslag op de kwaliteit van het vervoer, waar de reiziger weer de dupe van wordt'.

Voor FNV Bondgenoten heeft het veilig stellen van de werkgelegenheid van de getroffen medewerkers de allerhoogste prioriteit. Mast: 'Als andere vervoerders de regionale vervoerscontracten van Seubers overnemen, zal het bijbehorende personeel ook mee over moeten gaan. En moet ook tijdige uitbetaling van lonen, vakantiegelden en pensioenpremies en dergelijke veilig gesteld worden'.

FNV Bondgenoten wil samen met organisaties als Rover en de Consumentenbond gaan onderzoeken of de gemeenten die Seubers hebben ingehuurd juridisch aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de door reizigers en medewerkers geleden en nog te lijden schade. 'Al is het Seubers dat zijn verplichtingen niet meer kan nakomen', stelt Mast, 'de gemeenten blijven verantwoordelijk. Wij hebben er al regelmatig op aangedrongen dat gemeenten eisen als naleving van de cao opnemen in het bestek als ze dit soort klussen aanbesteden. Maar gemeenten zijn, zo is meermalen gebleken, uitsluitend op koopjesjacht waarbij de kwaliteit een zeer ondergeschikte rol speelt'.

Seubers was verantwoordelijk voor het vervoer in ongeveer 24 gemeenten. In Drenthe gaat het daarbij o.a. om Tynaarlo in de kop van Drenthe, Noordenveld, Assen, Aa en Hunze en Midden-Drenthe. Ook doet Seubers het vervoer in 6 Oost-Groninger gemeenten. In Flevoland gaat het om Lelystad en Zeewolde. In Noord-Holland gaat het in totaal om 13 gemeenten in de regio West-Friesland. In West-Friesland hebben 6 gemeenten overigens een zeer bijzondere constructie opgezet. De gemeenten stichtten een eigen b.v. die vervolgens ging inhuren van Seubers. Onduidelijk is in hoeverre deze eigen regionale b.v. aansprakelijk te stellen is door gedupeerde werknemers.