Time : 3:36:24 PM
Date : Friday, May 07, 2004
Sender Name: Robert Bosch
Bosch: het aantal verkeersdoden met de helft reduceren -
Bosch tekent het Europees Charter
Samen met nog 38 andere bedrijven en verenigingen heeft Bosch op 6
april 2004 in Dublin (Ierland) het Europees Charter voor
Verkeersveiligheid ondertekend. Dit charter brengt bedrijven,
verenigingen en andere belangengroepen samen die zich tot doel
stellen het aantal verkeersdoden in de Europese Unie tegen 2010 terug
te brengen van het huidige 40.000 tot 20.000. De Bosch-afdeling
'Chassis Systems' heeft zich geëngageerd om het publiek meer
informatie te verschaffen over de voordelen van het 'Electronic
Stability Program' (ESP) en zo z'n verspreiding te promoten.
Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat ESP een belangrijke
factor is in een verhoogde verkeersveiligheid.
De centrale federatie van het Duitse verzekeringswezen GDV beweert
dat 60% van alle ongevallen met dodelijke afloop aan het slippen te
wijten is. Tegenwoordig is 28% van alle nieuwe auto's in de Europese
Unie uitgerust met het ESP-veiligheidssysteem. Bosch wil dit aandeel
tegen 2010 verhogen tot 50%. Om deze doelstelling te bereiken, blijft
het bedrijf de ESP-technologie verder ontwikkelen om haar nog
interessanter te maken voor de eindgebruiker en de auto-industrie. Zo
worden er handige functies als Hill Hold ( een extra hulp voor
wanneer men de auto op een helling moet starten)
ontwikkeld en biedt men de OEM-dealers opleidingscursussen aan om de
klanten met beter gefundeerde argumenten te kunnen bedienen.
De basisfunctie is sinds het begin van de massaproductie in 1995 niet
veranderd: ESP detecteert de geringste slipbeweging van de auto en
gaat deze tegen door het toerental te verlagen en ook op ieder wiel
afzonderlijk te remmen. In een onderzoek van het jaar 2002 bevestigt
Daimler-Chrysler dat de standaardtoepassing van ESP in alle
personenwagens van Mercedes hun aandeel in 'éénwagensongevallen' in
Duitsland met een goede 25% heeft verminderd. 'Eénwagensongevallen'
zijn ongevallen waarbij de bestuurder de controle over het stuur
verliest zonder enige externe invloed. Na het evalueren van zo'n één
miljoen ongevallen met gewonden, komt Toyota tot de conclusie dat met
ESP als standaarduitrusting men het aantal ernstige
'éénwagensongevallen' met de helft zou reduceren.
Contact:
Robert Bosch
H. Genessestraat 1
B-1070 Brussel
www.bosch.nl
Peter De Troch
Public Relations
E-Mail peter.detroch@be.bosch.com
Telefoon +32 (0) 2 525 5346
Telefax +32 (0) 2 528 9346
GSM +32 (0)475 / 844 808
Bosch
Bosch is een referentie en wereldspeler in meerdere vakdomeinen;
namelijk auto-mobieltechnologie, automatisatie, industriële
technologie, verpakkingstechniek, elektrische gereedschappen,
thermotechniek, huishoudelijke apparaten, beveili-gingstechniek en
breedbandnetwerken. De Bosch Groep onderscheidt zich van andere
ondernemingen door zijn juridisch statuut. De Stichting Robert Bosch,
die in 1964 werd opgericht, bezit 92% van het kapitaal van de groep.
Tot eind 2002 heeft deze stichting 580 miljoen ¤ ter beschikking
gesteld voor doeleinden van algemeen nut. ( www.bosch.be voor België
; www.bosch.nl voor Nederland)
URL: http://www.bosch.nl
http://www.bosch.be