Ingezonden persbericht


PERSBERICHT Hoger Rendement Horeca

Koninklijk Horeca Nederland ondersteunt startende ondernemers

WOERDEN, 7 mei - Koninklijk Horeca Nederland geeft startende ondernemers een subsidie van 35% op begeleiding door de Stichting Hoger Rendement Horeca. "Het is belangrijk dat iemand die nieuw in het horecavak is de juiste wegen kent,"zegt Jeu Claes, directeur van brancheorganisatie Koninklijk Horeca Nederland. "De Stichting Hoger Rendement Horeca begeleidt hen daarbij met behulp van doorgewinterde horecaondernemers. Zij helpen hun startende collega's met hun jarenlange ervaring en kennis van het horecavak."

Startende ondernemers zijn belangrijk voor de horeca. Ze houden de branche springlevend en gaan er vol voor met hun frisse kijk op het vak. Maar er wordt wel veel van de startende ondernemer gevraagd. Kennis van wetten, regelgeving, vergunningen en van financiën is een must. Een startende ondernemer hoort een duizendpoot te zijn, die van alle markten thuis is. "Toch is het niet reëel dat ook van iedere beginnende ondernemer te verlangen," stelt Jeu Claes, "daarom is het vooral in de beginfase van een bedrijf zo belangrijk om de juiste adviezen te krijgen. Men kan zeggen: 'door schade en schande leert men', maar wij helpen hen liever veel geld en zorgen te besparen. Op deze manier krijg je veel eerder een professionele kijk op het vak. Vroeger leerde je dat o.a. door de juiste horecapapieren te halen, maar sinds die verplichting is afgeschaft, moet je het zelf zien te rooien. Met een professionele begeleiding door een ervaren rot in het vak, creëer je professionele starters. We helpen hen graag beslagen ten ijs te komen."

De Stichting Hoger Rendement Horeca bestaat nu meer dan vijf jaar. Sindsdien zijn honderden ondernemers succesvol begeleid. Het unieke van Hoger Rendement Horeca is dat de begeleiding wordt verzorgd door collega-ondernemers. Commerciële bedrijfsadviseurs hoeven niet slechter te zijn, maar collega's kennen de situatie en delen dezelfde ervaringen. Het is daardoor makkelijker tips te geven hoe een bedrijf beter kan renderen en collega's een spiegel voor te houden. De praktijk heeft het tenslotte allemaal al eens naar voren gebracht. Door middel van vakgroepen houden ondernemers contact met elkaar om ervaringen en ideeën uit te blijven wisselen.


---

Noot voor de redactie -