Als de daling van het aantal verkeersdoden in België tussen
2000 en 2002 spectaculair te noemen is, dan is de daling van
het aantal verkeersdoden in Vlaanderen nog spectaculairder.
De daling van het aantal Belgische verkeersdoden doet zich
vrijwel alleen in Vlaanderen en Brussel voor. In Wallonië is,
met uitzondering van de provincie Luik, het aantal
verkeersdoden overal toegenomen of gelijk gebleven.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Gilbert
Bossuyt, ziet in de daling van het aantal verkeersslachtoffers
het bewijs dat de inspanningen die het Vlaams gewest heeft
geleverd in het veiliger maken van de wegen, hun vruchten
afwerpen. "Het is niet de Belgische aanpak die het verschil
gemaakt heeft, de bijdrage van de gewestelijk aangestuurde
aanpak heeft heel sterk bijgedragen tot de gerealiseerde
verbetering van de verkeersveiligheid. Uitzondering kan
gemaakt worden voor de handhaving op autosnelwegen door de
federale politie." zegt Bossuyt.
Het aantal doden in het verkeer is in Vlaanderen tussen 2000
en 2002 gedaald van 871 naar 708: een vermindering van 163 of
19%. In dezelfde periode is het aantal verkeersdoden in het
Brussels Hoofdstedelijk gewest gedaald met 19, maar in
Wallonië is het gestegen met 27.
Op autosnelwegen in Vlaanderen is het aantal verkeersdoden
gedaald van 143 naar 99. Dit is een vermindering met 44 doden,
of 31%.
Op gewestwegen en provinciewegen is het aantal
verkeersslachtoffers gedaald met 121 doden. Dat is een
vermindering met bijna een kwart. Binnen de bebouwde kom is
het aantal verkeersdoden gedaald met 29%, buiten bebouwde kom
met 23%.
"De maatregelen die tot deze daling hebben bijgedragen, zoals
de veilige herinrichting van de doortochten, de aanleg van
rotondes en de herinrichting van schoolomgevingen zijn
duidelijk gunstige maatregelen voor de verkeersveiligheid. Het
plaatsen van 150 onbemande camera's tegen het einde van 2001,
aangevuld met een 100-tal eind 2002 heeft wel degelijk heel
wat mensenlevens gered.", aldus Bossuyt. Daarnaast mag niet
vergeten worden dat de toegelaten snelheid op heel wat
gewestwegen verminderd is van 90 naar 70 km/u. Dat is, op
voorstel van de gemeentebesturen, ondertussen in bijna de
helft van de Vlaamse gemeenten doorgevoerd.
Dit beleid is vooral gunstig geweest voor voetgangers en
fietsers. In een periode van twee jaar is het aantal gedode
voetgangers gedaald met 23%. De vermindering van het aantal
gedode fietsers bedraagt zelfs 27%. Voor autobestuurders en
autopassagiers is de vermindering eveneens 23%.
De aanleg van bijkomende fietspaden heeft bijgevolg
bijgedragen tot een forse verbetering van de
verkeersveiligheid van de fietsers. Halverwege de jaren 90
werd er nog 12,5 miljoen euro per jaar uitgetrokken voor
fietsinfrastructuur. Dat is nu 86,5 miljoen euro per jaar, een
enorme toename.
Op de Vlaamse gemeentewegen is eerder sprake van een
stabilisatie van het aantal verkeersdoden over de beschouwde
periode van twee jaar.
Minister Bossuyt is tevreden met de cijfers, maar benadrukt
dat verdere inspanningen nodig blijven. "Om tegen 2010 het
Vlaamse streefdoel van 375 verkeersdoden te bereiken, moet
blijvend in verkeersveiligheid worden geïnvesteerd. De
maatregelen die we de laatste jaren hebben genomen, zoals de
herinrichting van de 800 gevaarlijke punten, de aanpak van de
doortochten, de aanleg van fietspaden, enzovoort moeten
onverminderd worden verder gezet. Maar ook op gemeentewegen
zou de verkeersveiligheid moeten verbeteren. Bijvoorbeeld door
op gemeentewegen buiten de bebouwde kom systematisch te
opteren voor 70 km/u. Sommige gemeenten doen dat al.", aldus
Bossuyt.
Meer info: tina.verraes@vlaanderen.be
Persdienst minister Bossuyt
Tel: 02/553.70.45
---
Vlaamse overheid