Vlaamse overheid

Als de daling van het aantal verkeersdoden in België tussen 2000 en 2002 spectaculair te noemen is, dan is de daling van het aantal verkeersdoden in Vlaanderen nog spectaculairder. De daling van het aantal Belgische verkeersdoden doet zich vrijwel alleen in Vlaanderen en Brussel voor. In Wallonië is, met uitzondering van de provincie Luik, het aantal verkeersdoden overal toegenomen of gelijk gebleven.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Gilbert Bossuyt, ziet in de daling van het aantal verkeersslachtoffers het bewijs dat de inspanningen die het Vlaams gewest heeft geleverd in het veiliger maken van de wegen, hun vruchten afwerpen. "Het is niet de Belgische aanpak die het verschil gemaakt heeft, de bijdrage van de gewestelijk aangestuurde aanpak heeft heel sterk bijgedragen tot de gerealiseerde verbetering van de verkeersveiligheid. Uitzondering kan gemaakt worden voor de handhaving op autosnelwegen door de federale politie." zegt Bossuyt.

Het aantal doden in het verkeer is in Vlaanderen tussen 2000 en 2002 gedaald van 871 naar 708: een vermindering van 163 of 19%. In dezelfde periode is het aantal verkeersdoden in het Brussels Hoofdstedelijk gewest gedaald met 19, maar in Wallonië is het gestegen met 27.

Op autosnelwegen in Vlaanderen is het aantal verkeersdoden gedaald van 143 naar 99. Dit is een vermindering met 44 doden, of 31%.

Op gewestwegen en provinciewegen is het aantal verkeersslachtoffers gedaald met 121 doden. Dat is een vermindering met bijna een kwart. Binnen de bebouwde kom is het aantal verkeersdoden gedaald met 29%, buiten bebouwde kom met 23%.
"De maatregelen die tot deze daling hebben bijgedragen, zoals de veilige herinrichting van de doortochten, de aanleg van rotondes en de herinrichting van schoolomgevingen zijn duidelijk gunstige maatregelen voor de verkeersveiligheid. Het plaatsen van 150 onbemande camera's tegen het einde van 2001, aangevuld met een 100-tal eind 2002 heeft wel degelijk heel wat mensenlevens gered.", aldus Bossuyt. Daarnaast mag niet vergeten worden dat de toegelaten snelheid op heel wat gewestwegen verminderd is van 90 naar 70 km/u. Dat is, op voorstel van de gemeentebesturen, ondertussen in bijna de helft van de Vlaamse gemeenten doorgevoerd.

Dit beleid is vooral gunstig geweest voor voetgangers en fietsers. In een periode van twee jaar is het aantal gedode voetgangers gedaald met 23%. De vermindering van het aantal gedode fietsers bedraagt zelfs 27%. Voor autobestuurders en autopassagiers is de vermindering eveneens 23%. De aanleg van bijkomende fietspaden heeft bijgevolg bijgedragen tot een forse verbetering van de verkeersveiligheid van de fietsers. Halverwege de jaren 90 werd er nog 12,5 miljoen euro per jaar uitgetrokken voor fietsinfrastructuur. Dat is nu 86,5 miljoen euro per jaar, een enorme toename.

Op de Vlaamse gemeentewegen is eerder sprake van een stabilisatie van het aantal verkeersdoden over de beschouwde periode van twee jaar.

Minister Bossuyt is tevreden met de cijfers, maar benadrukt dat verdere inspanningen nodig blijven. "Om tegen 2010 het Vlaamse streefdoel van 375 verkeersdoden te bereiken, moet blijvend in verkeersveiligheid worden geïnvesteerd. De maatregelen die we de laatste jaren hebben genomen, zoals de herinrichting van de 800 gevaarlijke punten, de aanpak van de doortochten, de aanleg van fietspaden, enzovoort moeten onverminderd worden verder gezet. Maar ook op gemeentewegen zou de verkeersveiligheid moeten verbeteren. Bijvoorbeeld door op gemeentewegen buiten de bebouwde kom systematisch te opteren voor 70 km/u. Sommige gemeenten doen dat al.", aldus Bossuyt.

Meer info: tina.verraes@vlaanderen.be Persdienst minister Bossuyt
Tel: 02/553.70.45


---