Technische Universiteit Delft

Promoties

Golven
10 mei 2004 | 10.30 uur | Aula TU Delft
hr. M.P.C. de Jong | civiel ingenieur
promotor | Prof.dr.ir. J.A. Battjes (fac CiTG)

Origin and prediction of seiches in Rotterdam harbour basins Havenoscillaties treden af en toe op in bepaalde havenbekkens van het Europoortgebied in Rotterdam. Deze oppervlaktegolven worden seiches genoemd. Zij zijn in dit gebied van belang bij het bepalen van de ontwerphoogten van dijken en van getij-vensters voor schepen (voorspelde waterdiepte i.v.m. diepgang van schepen). Bovendien is de stormvloedkering Nieuwe Waterweg (de 'Maeslantkering') in extreme situaties gevoelig voor seiches. Problemen zouden grotendeels vermeden kunnen worden indien seiches voorspeld werden, maar dit was lange tijd niet mogelijk aangezien de oorsprong van deze golven onbekend was. Daarom is dit promotie-onderzoek uitgevoerd met als belangrijkste doel het identificeren van de oorsprong van de seiches die in Rotterdam optreden en het uiteindelijk ontwikkelen van een voorspelmethode voor deze seiches. Tijdens het onderzoek is ontdekt dat seiches worden opgewekt door atmosferische convectiecellen (een relatief bekend atmosferisch fenomeen). Deze celllen kunnen in de onderste luchtlagen boven relatief warm zeewater ontstaan (in het bijzonder achter koufronten). Zij bestaan uit grote 'doughnut'-vormige luchtstromingen met een horizontale schaal van 30 tot 100 km en kunnen het herkenbare Nederlandse weer van regenbuien afgewisseld met zonnig weer veroorzaken. Als deze cellen naar de Nederlandse kust toekomen veroorzaken zij fluctuaties in de wind die op de Noordzee golven opwekken. Deze golven wekken vervolgens de seiches in de haven van Rotterdam op.
De studie liet bovendien zien dat een betrouwbare voorspelling van seiches nu mogelijk geworden is door het voorspellen van het optreden van convectiecellen. Sterker nog, een operationele versie van dit voorspelsysteem wordt op dit moment opgezet door de Rotterdamse havenautoriteiten en Rijkswaterstaat in samenwerking met het KNMI. Uiteindelijk kan deze voorspelling gebruikt worden voor de scheepvaart in de haven en voor de sluitingsstrategie van de stormvloedkering Nieuwe Waterweg.

Voor verder lezen:

* LONG WAVE EXCITATION IN HARBOURS - AN ANALYTICAL STUDY by Ü. Ünlüata, 1973

* > Seiches Europoort; analyse en betrouwbaarheid van Seiches-berekeningen met PHAROS en TRISULA, evaluatie by H.J.M.G. Steeghs, 1995

* > Stormvloedkering Nieuwe Waterweg;
seiches-berekeningen, eerste fase: het effect van een kering op lange golven in het Europoortgebied en op de Nieuwe Waterweg; verslag onderzoek by J.J.Veldman, 1988


--------------------------------------------------
Maarten van der Sanden
Wetenschapsvoorlichter TU Delft
directie Marketing & Communicatie
tel.: 015 278 5454
fax: 015 278 1855
GSM: 06 20408176

---------------------------------------------------