De Unie


Delta Lloyd - Voorstellen voor de CAO 2004

10 mei 2004 - In februari hebben wij u opgeroepen om te komen met uw suggesties ten aanzien van onze inzet voor de komende CAO-onderhandelingen bij Delta Lloyd. Deze onderhandelingen zouden oorspronkelijk in april van start gaan, maar zijn enige tijd uitgesteld. Volgens de nieuwe planning zal de eerste onderhandeling op 13 mei aanstaande plaatsvinden.

De afgelopen maanden is de CAO commissie, bestaande uit Unie kaderleden werkzaam bij Delta Lloyd, een aantal maal bij elkaar geweest om onze inzet nader te bespreken. Eén en ander heeft geresulteerd in de volgende voorstellen:

Looptijd
Aangezien op dit moment niet duidelijk is of- en op welke wijze er een uitwerking komt van de afspraken in het Najaarsakkoord tussen sociale partners en regering van november 2003, vinden wij het niet verantwoord een CAO af te sluiten waarvan de looptijd zich uitstrekt tot in 2005. Op centraal niveau vinden thans onderhandelingen plaats die hun invloed zullen hebben op onze inzet in 2005 t.a.v. tal van belangrijke CAO onderwerpen, zoals de looneis, de (pre)pensioenregelingen, WAO en de aanvulling van het tweede ziekte jaar. Wij stellen daarom voor de nieuwe Delta Lloyd CAO een looptijd voor tot en met 31 december 2004. In het najaar van 2004 kunnen wij dan met kennis van de uitkomsten op centraal niveau met uw werkgever de onderhandelingen over de CAO voor 2005 beginnen.

Salarisontwikkeling
Vanwege het feit dat we te maken hebben met een overbruggings-CAO stellen wij een incidentele loonsverhoging voor van 1,5 % met ingang van 1 juni 2004. Dit percentage komt overeen met de geschatte inflatie over 2004. De onderhandelingen over een structurele loonsverhoging willen wij dit najaar in de context van bovengenoemde belangrijke onderwerpen voeren.

Reiskostenvergoeding zakelijke kilometers
Wij stellen voor de vergoedingsregeling voor zakelijke reizen onderdeel te laten worden van de Delta Lloyd CAO. In de huidige situatie heeft DL in de regeling -die geen onderdeel vormt van de CAO- de hoogte van de vergoeding afhankelijk gesteld van het fiscaal onbelaste maximum van 18 eurocent per kilometer. Van onze leden hebben wij te horen gekregen dat men met deze vergoeding er in de praktijk op moet toeleggen om voor DL te kunnen rijden. Wij stellen daarom voor om in de regeling de vergoeding terug te brengen op het niveau van 28 eurocent per kilometer.

Studie afspraken
Wij willen in de nieuwe CAO concrete afspraken maken over de onderwerpen waarover in de aflopende CAO studie-afspraken zijn gemaakt, te weten de mogelijkheid voor een werkweek van 4 x 9 uur en het opleidingsbeleid.

Variabele beloningsregelingen
Wij willen de evaluatie van de variabele beloningsregelingen van de DL Buitendienst en de NSF buitendienst onderdeel uit laten maken van de komende CAO-onderhandelingen. Reeds in de aflopende CAO hebben wij de afspraak gemaakt dat deze regelingen zouden worden geëvalueerd en zonodig zouden worden bijgesteld. Tot op dit moment heeft DL ons de benodigde informatie niet weten te verschaffen en hebben wij nog geen invulling aan het evaluatietraject kunnen geven. Wij willen dat deze trajecten zijn afgerond, voordat een eventueel CAO-resultaat definitief wordt, zodat voor de betrokken medewerkers op de kortst mogelijke termijn duidelijkheid wordt geschapen.

Alternatief premiespaarregeling
Reeds in de aflopende CAO hebben wij met DL afgesproken dat wij een afspraak zouden maken over een alternatieve aanwending van het werkgeversgedeelte van de vervallen premiespaarregeling. Hiertoe hebben de gezamenlijke vakorganisaties ook een concreet voorstel gedaan om deze gelden bij het keuzemenu van Palet te betrekken. Over de precieze inhoud van ons voorstel bent u reeds eerder geïnformeerd. Wij willen vasthouden aan dit voorstel en dit vertalen in een regeling in de CAO.

Verlenging Sociaal Plan
Tegelijk met de CAO verloopt het Sociaal Plan van Delta Lloyd. Wij willen komen tot een verlenging van het Sociaal Plan, met in achtneming van een aantal aanpassingen van inhoudelijke en technische aard. De belangrijkste daarvan is het meenemen van de personeelskortingen in het arbeidsvoorwaardenvergelijk in het geval van outsourcing.

Werkgeversbijdrage
Wij willen met DL een afspraak maken over een werkgeversbijdrage aan de vakorganisaties op het niveau van de AWVN-norm.

Van werkgeverszijde is ons aangekondigd dat de discussie over een werknemersbijdrage in de pensioenpremie wat DL betreft bovenaan de agenda zal komen te staan. De afgelopen weken heeft er een uitwisseling van informatie over het pensioendossier tussen de wederzijdse pensioendeskundigen plaatsgevonden. Dit heeft er in ieder geval in geresulteerd dat we duidelijkheid hebben over de cijfers. De discussie over de noodzaak van een eigen bijdrage van werknemers is echter nog niet gelopen.

De premie die DL thans voor de regeling betaalt, bedraagt zon 30 procent van de loonsom. De vraag die nu voorligt is of dit percentage al dan niet (te) hoog is. DL blijft in dit dossier met een schuin oog kijken naar de ontwikkelingen in de CAO voor het Verzekeringsbedrijf. Daar is een regeling tot stand gekomen waarin medewerkers afhankelijk van de structurele salarisverhoging gaan bijdragen aan de pensioenkosten op het moment dat de premie meer dan 20 procent van de pensioengrondslag (loonsom minus franchise) bedraagt. De Unie is van mening dat het eventuele probleem bij Delta Lloyd op zijn eigen merites bekeken moet worden en zeker niet los gezien kan worden van de positieve bedrijfsresultaten. Op dit punt beloven het stevige onderhandelingen te gaan worden. Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Uiteraard blijven wij daarbij geïnteresseerd in uw mening. U kunt uw reacties zenden naar bovenstaand e-mail adres.

Daan Leeman
Bestuurder

maandag, 10 mei 2004