Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

CIO vertelt tijdens Siebel User Week:
"Zuid-Afrikaanse belastingdienst verdient investering in Siebel Public Sector-oplossing binnen één maand terug"

Overheid van Zuid-Afrika bespaart dagelijks 3 miljoen dollar

SAN MATEO, Calif. - 10 mei 2004 - In een voordracht tijdens Siebel User Week 2004 in Cannes heeft Ken Jarvis, CIO van de Zuid-Afrikaanse belastingdienst opmerkelijke informatie bekend gemaakt over de snelheid waarmee zijn organisatie investeringen in oplossingen van Siebel Systems heeft terugverdiend. Tijdens zijn keynote speech ten overstaan van meer dan 1500 klanten, partners en analisten gaf Jarvis aan dat de South African Revenue Service als gevolg van de ingebruikname van Siebel Public Sector Single View of the Taxpayer bijna drie miljoen dollar per dag bespaart. Met andere woorden: circa 90 miljoen dollar per maand.

De Zuid-Afrikaanse belastingdienst heeft Universal Application Network (UAN) aangeschaft. De Siebel Business Integration Applications zijn binnen vier maanden in gebruik genomen door circa drieduizend werknemers. Hiermee zijn acht cruciale applicaties voor onder andere inkomstenbelasting en BTW-heffing geïntegreerd. Door het introduceren van één eenduidige kijk (view) op de belastingsituatie van zowel individuele burgers als bedrijven is de Zuid-Afrikaanse belastingdienst nu in staat met één handeling aanpassingen en actualiseringen door te voeren in een reeks van belastingadministraties. De belastingdienst heeft de tijd die nodig is om een compleet beeld te verkrijgen van de situatie van een burger of bedrijf teruggebracht van drie weken tot 20 seconden. Bovendien kan de belastingdienst nu in één oogopslag zien wat het totale bedrag is dat door of aan de dienst moet worden betaald. Tevens is de kwaliteit van de dienstverlening aan 20 miljoen belasting betalende burgers sterk verbeterd.

Accenture was de systems integrator voor de ingebruikname van UAN. Bij de Zuid-Afrikaanse belastingdienst maken de Siebel Business Integration Applications gebruik van het IBM WebSphere Business Integration Platform. UAN wordt bovendien gebruikt in combinatie met Siebel Call Center.

Sprekend op de Siebel European User Week 2004 vertelde Jarvis: "Wanneer ons gevraagd wordt hoe snel wij verwachten rendement te zien op deze investering in Siebel-oplossingen, geven we meestal aan dat het gaat om een aantal maanden. Mensen geloven me nu eenmaal niet wanneer ik vertel dat een 'return on investment' van minder dan één maand mogelijk is. Maar dat is wel wat bij ons is gebeurd. Door UAN toe te passen, zijn wij er als Zuid-Afrikaanse belastingdienst in geslaagd om te voorkomen dat we veel tijd en geld moesten investeren in complexe integratieprojecten. Het feit dat wij in staat waren zoveel applicaties in nog geen zestien weken te integreren, is wat ons betreft buitengewoon. Deze op standaarden gebaseerde integratiearchitectuur is één van de meest opmerkelijke oplossingen voor 'business integration' die ik ooit heb gezien."

Jarvis: "Neem als voorbeeld BTW. Als wij de BTW-teruggave met 1 procent verlagen (wat een conservatieve schatting is), door de BTW waar een bedrijf recht op heeft te verdisconteren met andere belastingen die datzelfde bedrijf nog dient te betalen, bespaart de Zuid-Afrikaanse belastingdienst maandelijks miljoenen dollars. Gaat het om een teruggave van vijf procent, wat veel aannemelijker is, dan is de besparing ook vijf maal zo groot."

Lagere belastingopbrengsten en een gefragmenteerde kijk op individuele belastingbetalers hebben de Zuid-Afrikaanse belastingdienst ertoe gebracht een 'business case' te maken van Siebel Public Sector Single View of the Taxpayer. Deze Siebel-oplossing geeft belastingdienstmedewerkers een volledig overzicht van de belastingsituatie van een burger of bedrijf. Voorheen was het noodzakelijk om hiervoor zes verschillende informatiesystemen te raadplegen. Deze oplossing is in twee fasen over een periode van zestien weken in gebruik genomen voor circa 3.000 medewerkers.

Door het integreren van de voorheen versnipperd in tal van legacy-systemen vastgelegde gegevens van belastingbetalers betekent 'Single View' een belangrijke verbetering voor de Zuid-Afrikaanse belastingdienst. Alleen al voor de twee eerste fases waren de voordelen een betere inschatting van de belastingverplichtingen, minder fouten in de gegevensinvoer en een snellere reactie op vragen van burgers en bedrijven. Waar het voorheen ongeveer twee weken kon duren voordat een duidelijk beeld was ontstaan van de belastingsituatie van een bedrijf, is dit soort informatie nu binnen 20 seconden beschikbaar.

Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van zakelijke applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen via meerdere kanalen en meerdere divisies. Met wereldwijd meer dan 4.000 klanten biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices', CRM-toepassingen, analytische producten en bedrijfsprocessen die volledig zijn afgestemd op specifeke branches en sectoren en die zich bovendien in de praktijk ten volle hebben bewezen. Organisaties kunnen hiermee superieure klantervaringen bieden en winstgevendere relaties met afnemers onderhouden. Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan dertig landen. Meer informatie over Siebel Systems en haar klanten is te vinden op www.siebelsystems.nl .

© 1990-2004 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen, logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.

Meer informatie
Sandra Wasseur
Senior Marketing Director Western Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000