In 2003 groeide de trafiek over de binnenwateren meer dan twee
keer zo snel als de economie in zijn geheel. In vijf jaar tijd
is het vrachtvolume op de Vlaamse binnenwateren gestegen met
meer dan 15 miljoen ton.
"De binnenvaart stijgt sterker dan de economie als geheel. De
trafiekcijfers van de waterwegbeheerders tonen voor het
achtste jaar op rij een toename van het goederenvervoer over
water. Terwijl de Belgische economie in 2003 groeide met 1,1
procent, werd er over de waterweg 2,28 procent meer vervoerd.
De overslag op binnenschepen in de vier Vlaamse zeehavens nam
zelfs toe met 3,5 procent. Dat de binnenvaart meer dan twee
keer zo snel groeit als de economie in zijn geheel, bewijst
dat ondernemingen hun goederenvervoer heroriënteren.", zegt
Bossuyt.
Op de Vlaamse binnenwateren werd in 2003 meer dan 4,5 miljard
tonkilometer getransporteerd, een nieuw record. Een
tonkilometer is het vervoer van één ton over een afstand van 1
km. Tegenover 2002 is dat een stijging met 2,28 procent. In
vergelijking met 1998, nauwelijks vijf jaar geleden, wordt er
nu 1.248.497.641 tonkilometer meer vervoerd (+ 38,3 procent).
De vrachtstijging manifesteert zich bij elk van de drie
waterwegbeheerders. In vergelijking met 2002 stijgt de
vervoerde tonnage met 1,95 procent. Tegenover 1998 werd in
2003 niet minder dan 15.167.487 ton meer vracht vervoerd (+
28,72 procent). Die toename van de verscheepte tonnage komt
overeen met 606.699 vrachtwagens van 25 ton die jaarlijks
bijkomend van de weg worden gehouden.
In tegenstelling tot het transitverkeer, goed voor zowat de
helft van alle transport op de Vlaamse binnenwateren, geven de
cijfers van ladingen en lossingen een goed beeld van het
trafiekgenererend vermogen van de bedrijven die langs de
waterweg liggen. Het volume van ladingen en lossingen nam in
2003 toe met 0,87 procent. Met 7.017.377 ton ligt het volume
van de ladingen veel lager dan dat van de lossingen (27,3
miljoen ton). Terwijl de lossingen lichtjes achteruitlopen,
stijgt het volume van de ladingen aanzienlijk, met 7,6
procent. Dit is een positief effect van het
kaaimurenprogramma.
Verheugend is dat met name het containervervoer op de
binnenwateren sterk groeit. In 2003 werden meer dan 300.000
containers vervoerd langs de binnenwateren, een stijging met
meer dan 18 procent. Tegenover vijf jaar geleden bedraagt de
stijging van het containervervoer per binnenschip meer dan 288
procent. Containervervoer leent zich bij uitstek tot
intermodale samenwerking. De motor achter de sterke groei van
de containertrafiek op de binnenwateren zijn de terminals die
sinds enige jaren worden opgetrokken langs rivieren en
kanalen. Tussen die terminals zijn lijndiensten van
containerafvaarten in volle ontwikkeling.
Om de totale economische impact van de binnenvaart in te
schatten moet, behalve met de trafiekcijfers van de
waterwegbeheerders, ook worden rekening gehouden met de
vervoerstromen die gegenereerd worden in de Vlaamse zeehavens.
In totaal werden in de vier Vlaamse zeehavens verleden jaar
92.183.000 ton goederen overgeslagen op een binnenschip, een
recordcijfer en een stijging met 3,49 procent tegenover 2002.
Alleen al in de haven van Antwerpen werd afgelopen jaar
76.614.000 ton geladen of gelost op binnenschepen. In Gent was
dat 14.916.000 ton, en in Zeebrugge en Oostende samen 653.000
ton.
Minister Bossuyt is tevreden met het stijgend succes van de
binnenvaart. "De groei van het transport van goederen per
binnenschip heeft een belangrijke impact op de mobiliteit en
de verkeersveiligheid. Tenslotte is het kleinste binnenschip
het equivalent van zo'n 30 vrachtwagens.", aldus Bossuyt.
Meer info: tina.verraes@vlaanderen.be
Persdienst minister Bossuyt
Tel: 02/553.70.45
---
Vlaamse overheid