Ingezonden persbericht


Amsterdam, 10 mei 2004

Gezamenlijke handelsmissies ABN AMRO, MKB-Nederland en EVD succesvol voor ondernemers Een van de meest effectieve methoden om de mkb-ondernemer te helpen bij zijn eerste stappen over de grens, is deelname aan een handelsmissie. Een op de vijf ondernemers sluit tijdens een handelsreis al een contract of order af. Dit staat in de publicatie `Zakendoen kent geen grenzen', die ABN AMRO en MKB- Nederland presenteren tijdens de KvK Internationale Handelsdagen van 10 mei tot 11 juni. Een handelsreis is bedoeld voor ondernemers die willen starten met exporteren, nieuwe afzetmarkten zoeken, een markt willen verkennen en/of bij hun bestaande exportactiviteiten professionele ondersteuning wensen. Afgelopen jaar organiseerden de genoemde partijen in samenwerking met de Koninklijke Metaalunie vier handelsreizen naar het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Denemarken en Zweden, waaraan meer dan 100 bedrijven deelnamen.
"De resultaten van deze handelsmissies zijn ronduit goed te noemen", aldus Han de Ruiter, directeur MKB relaties ABN AMRO. Na afloop gaf de grote meerderheid van de deelnemers aan dat hun gemiddelde exportomzet met 20-50% was toegenomen. Het lukte één op de vijf ondernemers om al tijdens de reis een order of contract af te sluiten. De overigen verwachtten naar aanleiding van de handelsreis op korte termijn een of meer succesvolle transacties binnen te halen. Daarnaast leverden ongeveer vier van de tien gearrangeerde zakelijke ontmoetingen tijdens of kort na de reis een concreet resultaat op. "Handelsmissies zijn een uiterst belangrijk en doeltreffend instrument bij het opstarten en verder ontwikkelen van export en we zien dan ook dat de animo voor deelname steeds groter wordt", aldus De Ruiter. In 2003 exporteerde het Nederlandse bedrijfsleven voor ruim EUR 232 miljard aan goederen en diensten. Momenteel exporteert ruim 15% van het midden- en kleinbedrijf. MKB-Nederland voorzitter Loek Hermans verwacht dat er alleen al in de komende vijf jaar 5500 industriële mkb-exporteurs bij komen. Daarnaast is er nog een onbenut exportpotentieel van 70 à 80.000 midden- en kleinbedrijven die met enige ondersteuning ­ bijvoorbeeld een handelsmissie - tot export kunnen overgaan. Ondernemers kunnen meer informatie over internationaal zakendoen verkrijgen tijdens de KvK Internationale Handelsdagen, die van 10 mei tot en met 11 juni 2004 plaatsvinden. Tijdens deze dagen, die georganiseerd worden door de KvK met medewerking van onder andere ABN AMRO, kunnen ondernemers informatie verkrijgen op het gebied van internationale handel en verschillende workshops bijwonen voor zowel startende als ervaren exporteurs/importeurs. Daarnaast is er gelegenheid om persoonlijk advies te vragen aan specialisten. Ondernemers kunnen de uitgave `Zakendoen kent geen grenzen' gratis afhalen bij de ABN AMRO stand tijdens de KvK Internationale Handelsdagen. Deze publicatie bevat verhalen uit de praktijk van ondernemers die hebben deelgenomen aan een handelsmissie en praktische tips over het internationaal zakendoen.

Persvragen:
ABN AMRO Persvoorlichting 020 ­ 6288900