Provincie Zuid-Holland

UnitNet start met mega kilometerreductie vanuit Spanje

Unitnet, het project waarin overheid en bedrijfsleven samen innoverende ideeën op het gebied van goederenvervoer uitdenken, is vandaag van start gegaan met het vervoeren van Spaanse groenten en fruit per schip. Tot nu toe gaat dat over de weg. Voortaan moet jaarlijks 9,5 miljoen ton lading zijn weg over water vinden richting Nederland. Dat betekent een kilometerreductie van van 966 miljoen km enkele reis of 322.000 vrachtwagenritten minder over de weg. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat ontving bij de start van gedeputeerde Marnix Norder en Klaas de Waard van UnitNet een fruitmand met fruit dat in het vervolg per schip wordt aangevoerd. Zo helpen overheid en bedrijfsleven de doelstellingen van minister Peijs te realiseren.

Voor een gezonde economie is snel, efficiënt en betrouwbaar vervoer van goederen noodzakelijk. De verwachte verdere groei van het goederenvervoer kan niet geheel door het vervoer over de weg worden afgewikkeld. Als er geen actie wordt ondernomen, verslechtert de bereikbaarheid en hierdoor de economische positie van de Randstad en heel Nederland.Het bedrijfsleven en overheden werken daarom samen in het Goederen Vervoer Randstad-programma (Govera) om te zoeken naar efficiënte en duurzame logistieke oplossingen. De short-sea pilot van het UnitNet-project, is hiervan een goed voorbeeld. Deze pilot, is tot stand gekomen met als doel een alternatief te bieden voor het vervoer van groente en fruit vanuit Spanje naar Nederland.

Een groot deel van de 25 miljoen ton groenten en fruit die Spanje jaarlijks produceert, wordt met vrachtwagens naar Rotterdam vervoerd. Het vrachtvervoer over de weg wordt echter steeds duurder. Bovendien neemt het door langere files meer tijd in beslag. Vanuit Spanje rijden per week 25.000 vrachtwagens de bergen over naar Frankrijk. Het zal niet lang meer duren of Frankrijk gaat ook beperkende maatregelen nemen.De grootste zorg voor het wegvervoer is echter de terugloop van het rijdend personeel, slechte verdiensten en andere sociale structuren liggen hieraan ten grondslag.

Voor de short sea pilot hebben tien Nederlandse en Spaanse bedrijven de krachten gebundeld en zich toegelegd op het vervoer van sinaasappels en andere fruit en groente vanuit Spanje. In tegenstelling tot de gebruikelijke route over de weg, gebruikt men - voor het transport van gekoelde containers - in dit geval een combinatie van kustvaart, binnenvaart en wegvervoer.

Voor de short sea pilot hebben tien Nederlandse bedrijven de krachten gebundeld en zich toegelegd op het vervoer van sinaasappels en andere fruit en groente vanuit Spanje. In tegenstelling tot de gebruikelijke route over de weg, gebruikt men - voor het transport van gekoelde containers - in dit geval een combinatie van kustvaart, binnenvaart en wegvervoer. Marnix Norder: "De pilot is geboren uit pure noodzaak. Teruglopende rendementen en hogere kosten bedreigen het voortbestaan van veel bedrijven. Ook toekomst is niet eenvoudig door oplopende dieselprijzen, lonen en de invoering van de 48-urige werkweek." Het beroep van chauffeur wordt daardoor minder aantrekkelijk.Ook is er concurrentie uit lage lonen landen zoals Polen. "Willen bedrijven overleven dan zullen ze slim moeten werken, goedkoop en gebruikmakend van alle beschikbare modaliteiten: de short-sea pilot van UnitNet moet hierop het antwoord worden" vindt Norder. Daarnaast komt er Europees gezien ruimte op de weg omdat per schip honderden vrachtwagenladingen per keer worden vervoerd. Pas in Nederland verschijnen de containers weer op de weg.

Bron: afdeling Communicatie 070 - 441 66 22



Provincie Zuid-Holland