OPTA
OPTA maakt snel overstappen DSL-breedbandinternet mogelijk
Den Haag, 10 mei 2004. Het college van Opta, de toezichthouder voor de
post- en telecommunicatiemarkt, vindt dat het overstappen tussen
breedbandinternet(DSL)-aanbieders sneller moet verlopen. Momenteel kan
de wachttijd voor de overstap oplopen tot meer dan een maand, waarin
de gebruiker vaak geheel zonder DSL-verbinding zit. Daarvoor is echter
geen technische noodzaak. In de situatie die Opta voor ogen staat
wordt de onderbreking in de praktijk teruggebracht tot maximaal enkele
uren. Doordat het overstapproces nu zo lang duurt, is het in de
praktijk voor veel klanten moeilijk van DSL-aanbieder te wisselen,
ondanks meer aantrekkelijke aanbiedingen en diensten van andere
aanbieders.
De DSL-aanbieders BBNED, Tiscali en Versatel verzochten OPTA om KPN te
manen mee te werken aan het gemakkelijker overstappen. KPN is in de
breedbandmarkt zowel de leverancier van aansluitlijnen (zogenaamde
ontbundelde lijnen), als zelf ook één van de DSL-aanbieders. De
wachttijd werd in de meeste gevallen veroorzaakt doordat KPN weigerde
de benodigde overzettingen in de centrales uit te voeren, zolang niet
alle DSL-aanbieders een onderlinge overeenkomst hadden gesloten over
het overstapproces. Het bedrijfsonderdeel van KPN dat DSL aanbiedt
belemmerde vervolgens de totstandkoming van een dergelijke
overeenkomst. De aanvragers hebben daarom OPTA verzocht KPN in de rol
van leverancier van aansluitlijnen toch te verplichten om mee te
werken aan het overstappen.
OPTA heeft besloten dat KPN de migraties van ontbundelde
aansluitlijnen onvoorwaardelijk dient uit te voeren. De partijen die
hierom vragen moeten wel van tevoren schattingen van het aantal
overzettingen aanleveren aan KPN. Dit is nodig om de korte
overzettermijnen te garanderen. Daarbij moet de overnemende partij de
oude DSL-aanbieder vooraf informeren over het tijdstip en achteraf
over de voltooiing van de overzetting.
Door het besluit wordt de marktwerking in dit deel van elektronische
communicatiesector bevorderd. Daar profiteren alle partijen van, ook
KPN in haar rol als DSL-aanbieder.
Door deze eenvoudige migratiemogelijkheid wordt het voor
DSL-aanbieders makkelijker om naast internetdiensten ook
telefoniediensten te leveren, bijvoorbeeld via het internet. De
overstaptermijn is daarvoor nu nog een grote hindernis. De
keuzemogelijkheid voor eindgebruikers van telefonie en
telefonie-aansluitingen wordt dus vergroot.
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit