Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij
opening UnitNet, Rotterdam
Allereerst wil ik de gastheren van vandaag en in het bijzonder de
voorzitter van UnitNet , de heer Klaas de Waardt, bedanken voor de
uitnodiging om hier te spreken.
Dames en heren,
U weet het, en ik weet het . De groei in het goederenvervoer zal de
komende jaar explosief toenemen. Zeker als het herstel van de
wereldeconomie zich doorzet worden de goederenstromen dikker en
dikker. Voorzichtige prognoses gaan uit van een verdubbeling de
komende 10-15 jaar, een verdrievoudiging kan niet uitgesloten worden.
Deze groei zal vanzelfsprekend de druk op onze infrastructuur
evenredig laten toenemen. Ik zie het als een enorme uitdaging om de
economische groei van de transportsector samen te laten gaan met een
betrouwbare en veilige infrastructuur in Nederland, zonder de
leefbaarheid van onze samenleving uit het oog te verliezen.
Dus handen uit de mouwen. En deze uitspraak is vanzelfsprekend niet
aan dovemansoren gericht in deze Rotterdamse omgeving, waar men daden
belangrijker vindt dan woorden.
Voor de komende jaren is actie noodzakelijk. Van het Rijk, provincies
en gemeenten, bedrijfsleven en burgers. Onze wegen lopen vol. De
leefbaarheid en veiligheid staan onder druk. Onze economische
concurrentiepositie staat op het spel.
Mijn ambitie is het realiseren van een betrouwbare infrastructuur.
Nederland moet weer in beweging komen, en vervolgens wil ik Nederland
ook in beweging houden. Dat betekent dat ik mijn prioriteiten leg bij
het wegwerken van achterstallig onderhoud op onze wegen, nat en droog.
Dat betekent dat ik inzet op een betere benutting van onze wegen door
de aanleg van spitsstroken en nieuwe infrastructuur bij knelpunten. En
dat betekent ook, dat ik met de Nota Mobiliteit die ik rond de zomer
zal uitbrengen maatregelen ga aankondigen om te komen tot een:
betrouwbare reistijd met een veilige en duurzame infrastructuur voor
de langere termijn.
Die weg naar de toekomst moeten we letterlijk afleggen met alle
middelen die tot onze beschikking staan. We moeten met andere woorden
al onze vervoersmodaliteiten optimaal benutten; spoor, water en weg.
Anders loopt de boel letterlijk vast. En dat is funest voor onze
nationale economie, want de transportsector is de smeerolie van onze
economie
En daarom ben ik zo blij vandaag aanwezig te zijn bij de start van een
project dat naadloos past binnen mijn ambities: UnitNet.
Net als u onderschrijf ik dat het noodzakelijk is dat in de
vervoersketen meer samengewerkt wordt. Dat is een middel om het doel -
een effectiever transport van deur tot deur te bereiken.
UnitNet gaat uit van een intensieve samenwerking tussen alle
marktpartijen; weg, binnenvaartschip en spoor. De eisen van de markt
en de kracht van de diverse modaliteiten staan daarbij centraal.
UnitNet koppelt vervoersmodaliteiten. Het is een uniek systeem in
wording, met veel potentie. Uniek omdat tot voor kort in de markt
samenwerking binnen een modaliteit zeer moeizaam van de grond kwam,
laat staan tussen de modaliteiten. Maar laat ik UnitNet nu op voorhand
al niet te veel bewieroken; de fundering is er, maar het vraagt nog
veel handen en samenwerking voordat het huis in de steigers staat,
laat staan gereed is.
Welke mogelijkheden heeft een concept als UnitNet in de
transportmarkt? Ik zie drie uitdagingen:
1. Door samen te werken in de keten krijgen wegvervoerbedrijven de
kans hun samenwerking met andere onderdelen van de keten te vergroten
en daarmee hun positie te versterken ;
2. Het gestarte UnitNet ShortSea Shipping fruitproject toont aan dat
voor de aanvoer van Spanje naar Nederland naast wegvervoer ook andere
modaliteiten - in dit geval short sea - geschikt kunnen zijn. Met zes
schepen wordt bijna tien miljoen ton fruit over zee vervoerd. Dat
scheelt wekelijks 7000 vrachtwagens van Zuid-Spanje naar Nederland!
Door deze samenwerking tussen zeescheepvaart en wegvervoer kunnen de
Nederlandse wegvervoerbedrijven ook beter concurreren met locale
Spaanse vervoerders;
3. Door het aanbieden van een soort van totaalpakket - transport van
deur tot deur aan verladers, krijgt deze een volledige keuze aan
vervoersopties voorgelegd waarbij kosteneffectiviteit, maar ook het
milieu winnaars kunnen zijn.
Deze voordelen lijken voor de hand te liggen, maar moeten transparant
en eenduidig binnen de vervoersmarkt worden geĂŻntroduceerd. Belangrijk
is dat alle deelnemende partijen zich herkennen in het concept. Daarom
is het goed dat de aanpak van UnitNet erop gericht is binnen de
bestaande bedrijfsstructuren een eenvoudige basissamenwerking tot
stand te brengen.
Ik zei het al eerder, UnitNet heeft grote marktkansen, maar moet
zichzelf nog wel bewijzen. En daarvoor is een steuntje in de rug
nodig. Dat is de reden waarom mijn ministerie bereid is de kosten van
een haalbaarheidsonderzoek naar UnitNet voor haar
rekening te nemen .
Vandaag vieren we de start van de UnitNet Short Sea pilot. Ik
verwelkom dit marktinitiatief van harte. GOVERA, UnitNet en de andere
partijen staan in de startblokken. En ik hoop dat de bijeenkomst van
vandaag een vliegende start van UnitNet mag betekenen.
Dank U.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat