Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij opening UnitNet, Rotterdam

Allereerst wil ik de gastheren van vandaag en in het bijzonder de voorzitter van UnitNet , de heer Klaas de Waardt, bedanken voor de uitnodiging om hier te spreken.

Dames en heren,

U weet het, en ik weet het . De groei in het goederenvervoer zal de komende jaar explosief toenemen. Zeker als het herstel van de wereldeconomie zich doorzet worden de goederenstromen dikker en dikker. Voorzichtige prognoses gaan uit van een verdubbeling de komende 10-15 jaar, een verdrievoudiging kan niet uitgesloten worden. Deze groei zal vanzelfsprekend de druk op onze infrastructuur evenredig laten toenemen. Ik zie het als een enorme uitdaging om de economische groei van de transportsector samen te laten gaan met een betrouwbare en veilige infrastructuur in Nederland, zonder de leefbaarheid van onze samenleving uit het oog te verliezen.

Dus handen uit de mouwen. En deze uitspraak is vanzelfsprekend niet aan dovemansoren gericht in deze Rotterdamse omgeving, waar men daden belangrijker vindt dan woorden.

Voor de komende jaren is actie noodzakelijk. Van het Rijk, provincies en gemeenten, bedrijfsleven en burgers. Onze wegen lopen vol. De leefbaarheid en veiligheid staan onder druk. Onze economische concurrentiepositie staat op het spel.

Mijn ambitie is het realiseren van een betrouwbare infrastructuur. Nederland moet weer in beweging komen, en vervolgens wil ik Nederland ook in beweging houden. Dat betekent dat ik mijn prioriteiten leg bij het wegwerken van achterstallig onderhoud op onze wegen, nat en droog. Dat betekent dat ik inzet op een betere benutting van onze wegen door de aanleg van spitsstroken en nieuwe infrastructuur bij knelpunten. En dat betekent ook, dat ik met de Nota Mobiliteit die ik rond de zomer zal uitbrengen maatregelen ga aankondigen om te komen tot een: betrouwbare reistijd met een veilige en duurzame infrastructuur voor de langere termijn.

Die weg naar de toekomst moeten we letterlijk afleggen met alle middelen die tot onze beschikking staan. We moeten met andere woorden al onze vervoersmodaliteiten optimaal benutten; spoor, water en weg. Anders loopt de boel letterlijk vast. En dat is funest voor onze nationale economie, want de transportsector is de smeerolie van onze economie

En daarom ben ik zo blij vandaag aanwezig te zijn bij de start van een project dat naadloos past binnen mijn ambities: UnitNet.

Net als u onderschrijf ik dat het noodzakelijk is dat in de vervoersketen meer samengewerkt wordt. Dat is een middel om het doel - een effectiever transport van deur tot deur te bereiken.

UnitNet gaat uit van een intensieve samenwerking tussen alle marktpartijen; weg, binnenvaartschip en spoor. De eisen van de markt en de kracht van de diverse modaliteiten staan daarbij centraal.

UnitNet koppelt vervoersmodaliteiten. Het is een uniek systeem in wording, met veel potentie. Uniek omdat tot voor kort in de markt samenwerking binnen een modaliteit zeer moeizaam van de grond kwam, laat staan tussen de modaliteiten. Maar laat ik UnitNet nu op voorhand al niet te veel bewieroken; de fundering is er, maar het vraagt nog veel handen en samenwerking voordat het huis in de steigers staat, laat staan gereed is.

Welke mogelijkheden heeft een concept als UnitNet in de transportmarkt? Ik zie drie uitdagingen:


1. Door samen te werken in de keten krijgen wegvervoerbedrijven de kans hun samenwerking met andere onderdelen van de keten te vergroten en daarmee hun positie te versterken ;

2. Het gestarte UnitNet ShortSea Shipping fruitproject toont aan dat voor de aanvoer van Spanje naar Nederland naast wegvervoer ook andere modaliteiten - in dit geval short sea - geschikt kunnen zijn. Met zes schepen wordt bijna tien miljoen ton fruit over zee vervoerd. Dat scheelt wekelijks 7000 vrachtwagens van Zuid-Spanje naar Nederland! Door deze samenwerking tussen zeescheepvaart en wegvervoer kunnen de Nederlandse wegvervoerbedrijven ook beter concurreren met locale Spaanse vervoerders;

3. Door het aanbieden van een soort van totaalpakket - transport van deur tot deur aan verladers, krijgt deze een volledige keuze aan vervoersopties voorgelegd waarbij kosteneffectiviteit, maar ook het milieu winnaars kunnen zijn.

Deze voordelen lijken voor de hand te liggen, maar moeten transparant en eenduidig binnen de vervoersmarkt worden geĂŻntroduceerd. Belangrijk is dat alle deelnemende partijen zich herkennen in het concept. Daarom is het goed dat de aanpak van UnitNet erop gericht is binnen de bestaande bedrijfsstructuren een eenvoudige basissamenwerking tot stand te brengen.

Ik zei het al eerder, UnitNet heeft grote marktkansen, maar moet zichzelf nog wel bewijzen. En daarvoor is een steuntje in de rug nodig. Dat is de reden waarom mijn ministerie bereid is de kosten van een haalbaarheidsonderzoek naar UnitNet voor haar rekening te nemen .

Vandaag vieren we de start van de UnitNet Short Sea pilot. Ik verwelkom dit marktinitiatief van harte. GOVERA, UnitNet en de andere partijen staan in de startblokken. En ik hoop dat de bijeenkomst van vandaag een vliegende start van UnitNet mag betekenen.

Dank U.