GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie 11 mei 2004 11:22
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

GroenLinks wedt met Cerfontaine over overlast

(11 mei 2004)

GroenLinks daagt Schiphol-directeur Cerfontaine uit te wedden over zijn uitspraken dat de overlast van Schiphol enorm is gedaald. GroenLinks start vandaag een onderzoek naar de ervaringen van omwonenden. Wij verwachten dat daar uit blijkt dat de overlast juist is toegenomen.

GroenLinks gaat de omwonenden vragen om een aantal vragen over de overlast door te geven. Dat kan via de web-site www.groenlinks.nl/schiphol en via duizenden flyers die de afdelingen zullen verspreiden.

Vorig jaar werd de vijfde landingsbaan op Schiphol geopend. Sinds een half jaar, november 2003, is de baan volledig in gebruik. Vluchten van en naar de luchthaven gaan vanaf dat moment niet meer over dichtbevolkte gebieden maar over het 'lege' polderland ten noorden van de baan. Als alle beloften kloppen, is het nu veel stiller dan het in jaren is geweest. Volgens Schiphol zelfs stiller dan het voor 1990 was. Schiphol-Directeur Cerfontaine stelt dat de overlast met eenderde is afgenomen, 's nachts zelfs met 80%. Eveneens meent hij dat het, behoudens enkele plaatsen, overal stiller is geworden. GroenLinks twijfelt hier sterk aan en houdt een onderzoek onder omwonenden.

Vandaag daagt Kamerlid Duyvendak de Schipholdirecteur uit te wedden over de uitkomsten van het onderzoek. In tegenstelling tot Schiphol meent GroenLinks dat veel mensen, minimaal 75%, meer overlast hebben. Wij denken dat dit geldt in bijna alle gebieden rond de luchthaven (minimaal 75%). Wij verwachten dat minimaal 25.000 mensen dit zullen melden. Dat is twee maal zoveel als het aantal mensen dat nu klachten doorgeeft.

Als de uitkomst van het onderzoek op één van deze drie punten toch anders is, betaalt GroenLinks een meetpunt voor Schiphol. Zo niet, dan verwacht GroenLinks dat de luchthaven dit zelf financiert.

De landelijke werkgroepen en lokale afdelingen van de partij zullen in de regio duizenden flyers verspreiden met een vragenformulier. Tevens kan iedereen op de website de eventuele vliegtuighinder melden. Ook mensen die menen dat het steeds stiller wordt, kunnen dit doorgeven. Dit zal eerlijk worden weergegeven.

GroenLinks zal deze informatie gebruiken in de debatten over Schiphol in gemeenten, provincies en de Tweede Kamer. Anderen kunnen die informatie ook gebruiken. Het is de eerste keer dat iedereen kan invullen wat hij zelf aan eventuele hinder van Schiphol ervaart. We hopen dat ook de luchtvaartsector hier naar zal luisteren.

Wijnand Duyvendak


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -